Alibaba Trade Assurance: Såhär fungerar det i 8 steg

Alibaba Trade Assurance

Trade Assurance är en tjänst från Alibaba.com som gör det betydligt enklare och säkrare att importera från Kina – men bara om den används på rätt sätt.

I denna artikel förklarar vi hur Trade Assurance fungerar i 8 enkla steg, och hur ni skall undvika de vanligaste fallgroparna.

Hur kan Alibaba Trade Assurance skydda mig som importör?

Alibaba Trade Assurance är i praktiken en betalningsprocess, där Importören betalar en deposition. Denna deposition betalas sedan ut till leverantören om och när följande två krav uppfyllts:

  1. Varorna är redo för leverans innan deadline
  2. Varorna möter kundens kvalitetskrav och specifikationer

Punkt 2 är den absolut viktigaste. För att Alibaba skall kunna avgöra om en produkt möter kvalitetskrav och specifikationer måste dessa givetvis vara väldigt tydligt definierade.

Samtliga dimensioner, material, färger, standarder och funktioner måste specificeras då en Trade Assurance order skapas på Alibaba.com.

Vad händer om produkterna inte möter våra krav?

Om de inte möter de specificerade kraven (ex. pantone färg eller mått) så kan Alibaba återbetala pengarna till Importören. Problemet är dock att många Importörer inte alls har tydliga specifikationer, utan försöker få tillbaka pengar efter att de själva inte varit tydliga med vad de vill ha.

Exempelvis kan man aldrig hänvisa till “bra kvalitet” eller “svensk standard” i tillverkning, utan man måste använda industritermer som fabriker förstår. Alibaba.com kommer aldrig under några omständigheter återbetala en inbetald summa för att produkterna inte möter kundens (icke-specificerade) förväntningar på kvalitet.

Hur kontrollerar jag att produkterna möter kvaliteten jag specificerat?

Det sker genom att beställa en kvalitetskontroll innan frakten bokas. Notera att Alibaba Trade Assurance inte täcker returer från Sverige till Kina, utan enbart fram till dess att varorna lämnat Kina.

Ett misstag vi sett många Importörer göra är att helt enkelt skippa kvalitetskontroll och labbtester, då man tror att Trade Assurance fungerar som någon form av ‘öppet köp’ eller ‘garanti’. Så är absolut inte fallet.

Hur fungerar inbetalningen?

Betalningen sker till ett konto som specificerats av Alibaba.com, vilka ofta använder konton i Singapore. Pengarna finns sedan med Alibaba.com till dess att ni godkänner ordern.

Kan svenska importörer använda Alibaba Trade Assurance?

Ja. Alibaba Trade Assurance är inte någon form av kredit eller försäkring, och kräver ingen ansökan. Notera dock att inte alla leverantörer på Alibaba.com kan erbjuda Trade Assurance.

Är Trade Assurance en försäkring?

Nej, Trade Assurance är inte på något sätt en försäkring. Det är en orderhanteringsprocess, som syftar till att motverka kvalitetsproblem innan leverans.

Det går inte att få någon form av skadestånd för att kompensera kvalitetsproblem eller förseningar.

Vad är då poängen med Trade Assurance?

Det positiva med Trade Assurance är att det både gör kvalitetskraven tydliga, vilket effektivt förebygger kvalitetsproblem, samt att det sätter press på leverantören att faktiskt efterleva det som specificerats.

Problemet är att många Importörer varken specificerar tydliga kvalitetskarv, utan förlitar sig på att fabriken i Kina på något sätt skall veta vad “svensk kvalitet” är, eller följer upp att de efterlevts.

Alibaba Trade Assurance standardiserar helt enkelt den processen, på ett sätt som inte gjorts tidigare. Dock är processen i sig inte alls ny, utan den följer samma metod som vi på ScandinAsian.se, och många andra bolag, applicerat i många år.

Hur fungerar processen?

Se videon eller summering nedan:

Steg 1: Skapa en order via Alibaba Trade Assurance

Steg 2: Använd Alibaba Trade Center (Se My Alibaba fliken) för att kommunicera med leverantören.

OBS! Alibaba kan, i händelse av dispyt, enbart ta konversationer som sker på deras plattform i åtanke. Allt som sagts via telefon, epost, skype eller wechat är irrelevant för Alibaba.com.

Steg 3: Skapa ‘Purchase Contract’ på Alibaba.com

Notera att du enbart kan specificera tekniska kvalitetskrav. Det går inte att lägga in krav på garantier, returer eller tjänster (exempelvis installation) i Trade Assurance, då Alibaba.com inte kan verifiera detta.

Steg 4: Bekräfta ‘Purchase Contract’

Steg 5: Betala via din internetbank eller kort

Notering: Skall enbart ske till det angivna bankkontot. Betalningar till andra konton täcks inte av Trade Assurance.

Steg 6: Tillverkning startar

Steg 7: Kvalitetskontroll i fabrik

Steg 8: Importören godkänner / avslår kvalitetskontrollen

Tillverkning av textil & kläder i Indien 2018: En komplett guide

textil indien

I denna guide så täcker vi allt som e-handlare måste veta om import och tillverkning av kläder och textil i Indien:

  • Produktområden
  • Lista på Indiska textilfabriker
  • Hur man hittar fabriker i Indien på nätet
  • Översikt på handelsmässor i Mumbai, New Delhi och Bangalore

Vi förklarar också hur Indiska leverantörer står sig mot konkurrenter i Vietnam och Kina, både vad gäller priser och kvalitet.

Produktområden

Den indiska textilindustrin är enorm, och nummer två i världen efter Kina.

Mer än hälften av Indiens textilexport består av bomullstextilier, men du hittar också ett stort antal leverantörer som erbjuder följande typer av textil:

  • Syntetiska material
  • Jute
  • Ull
  • Silke

Läs mer →

Grossister i Kina: Vad svenska importörer måste tänka på

Grossister i Kina

Många småföretag och e-handlare föredrar att köpa lagervaror från grossister, istället för att få varor tillverkade efter egna specifikationer. I teorin är det ett lysande koncept.

Istället för att köpa flera hundra exemplar av en och samma produkt, vilket är fallet om man köper från en tillverkare, så kan man köpa ett fåtal exemplar av många olika produkter.

Men är det verkligen så enkelt?  Läs mer →

Tillverkning av textil & kläder i Vietnam: fabriker, priser, volymkrav & mer

Vietnam textilfabrik

Letar du efter kläd- och textilfabriker i Vietnam? Då har ni hittat rätt.

I den här guiden förklarar vi vad du måste veta om att importera kläder från Vietnam, vilket inkluderar olika produktområden, priser, volymkrav (MOQ) och betalningsvillkor.

Dessutom får du en översikt över några av Vietnams ledande tillverkare av kläder & hemtextil.

Vilken typ av kläder och hemtextil kan jag importera från Vietnam?

Vietnam, ett land på 92 miljoner invånare, har textilstillverkare i nästan vilket produktområde som helst. Tillverkningsbasen är bred, och täcker även mer avancerade tyger och andra komponenter som används.

Några exempel på produktområden som Vietnamesiska fabriker specialiserar sig inom finns nedan:

  • T-shirts
  • Kniwear
  • Barnkläder
  • Babykläder
  • Hemtextilier
  • Möbeltextilier
  • Tekniska tyger
  • Komponenter (ex. knappar och tråd)

Basen är dock inte lika bred som i Kina, och många fabriker i Vietnam importerar vissa komponenter och material från sitt grannland i norr – exempelvis kardborreband och dragkedjor. Det gör att ledtiderna ofta kan bli utdragna.

Lista på kläd- och textilfabriker i Vietnam

Nedan följer en översikt över några av Vietnams ledande tillverkare av kläder och textilier. Tänk på att vissa av dessa leverantörer bara arbetar med större märken. Läs mer →

CE märkning vid import – vad gäller egentligen?

CE märkning i Kina

CE står för Conformité Européenne och är en EU standard som introducerades under 90-talet. Syftet med CE märkning är att garantera att produkter lever upp till en viss standard, vad gäller funktion, hälsa, säkerhet och miljö. Bland småföretagare råder dock en stor osäkerhet vad gäller CE märkning och import.

I denna artikel tittar vi närmare på vilka produkter som måste vara CE märkta och vems ansvar det egentligen är CE direktivet efterlevs. Läs mer →

Försäljning på Amazon.com – Vad alla importörer måste veta

Amazon FBA

Försäljning på Amazon.com har fullkomligt exploderat de senaste åren. I vår internationella verksamhet är cirka 40% av våra kunder såkallade “Amazon sellers”, och vi deltar regelbundet på konferanser.

Dock var vår första “Amazon kund” ett svenskt företag, som redan 2011 exporterade varor direkt från fabrik i Kina, till Amazons varulager i USA. Där och då kunde ingen av oss tro att vi bara några år senare skulle få lägga om vår egen verksamhet för att anpassa oss efter den nya trenden.

För det är just Kina som en oerhört stor andel av varorna kommer ifrån, av det som säljs på Amazon.com. Kina är, som ni också vet, inte alltid ett enkelt land att jobba med – något som amplifieras av det faktum att Amazon har väldigt strikta krav.

Gör man fel, så åker man ut snabbt. Det är precis det vi vill hjälpa er att undvika. Fortsätt läsa, och lär er mer om hur ni skall hantera tillverkning i Kina, om ni vill sälja på Amazon.com.

Vad skiljer Amazon.com från andra handelsplatser på nätet?

Det är något mer omständigt att skicka gods från Kina till USA, istället för att bara sälja inom EU. Varför har då Amazon.com blivit så stort, även bland bolag i Sverige och övriga EU?

Det finns en stor anledning, och det är konverteringsgraden.

Om ni bygger upp en e-handel från grunden krävs stora investeringar i att dra traffik. Sökmotoroptimering kan ta flera år, medan Adwords är allt annat än gratis.

Hur vore det inte om man kunde gå direkt till “the high street” och börja sälja varor direkt på världens största marknad – på en online-marknad med hundratals miljoner besökare? Ja,  det är precis vad Amazon.com erbjuder.

Det finns en annan anledning också: Konverteringsgranden (Conversion rate). Att konvertera 1% av besökarna på en typiskt e-handelsplats skulle vara fantastiskt. På Amazon.com kan det snarare handla om 20-30%. Det är extremt högt.

Slutligen så kan Amazon.com hjälpa er att hantera logistiken. Ni kan alltså vara konkurrenskraftiga på helt nya marknader, utan att gå in med stora investeringar.

Givetvis känner Amazon.com till att de är oumbärliga, och ställer således oerhört strikta krav på sina kunder. Det skall vi titta närmare på nu. Läs mer →

Hur man enkelt bokar flygfrakt från Kina till Sverige: Intervju med Shiplink.se

Flygfrakt Hong Kong

Att boka flygfrakt från Kina till Sverige har ofta varit en krånglig process, där fraktbolaget förväntar sig att kunden är en logistikexpert som har full koll på incotermer och olika försäkringar.

När så oftast inte är fallet har fraktbolag utnyttjat Importörens okunskap på många sätt, vilket lett till dyrare frakt.

För någon månad sedan tog vi på ScandinAsian.se kontakt med Shiplink.se, vilket är ett fraktbolag som jobbar på ett annat sätt.

Shiplink.se är en onlineplattform där Importörer kan beställa flygfrakt, både för större leveranser och för proverexemplar.

I denna intervju med Jesper Kandelberg, CMO på Shiplinks.se, får ni lära er mer om hur plattformen fungerar, försäkringar samt hur förtullprocessen fungerar.

Notering: Detta är inte en betald annons. Shiplink.se erbjuder dock rabatter på 10% till ScandinAsian.se kunder. Kontakta oss om du är kund hos oss idag och vill ta del av rabatten.

Berätta lite om bakgrunden till Shiplink. Vad fick er att gå in i fraktbranschen?

Företaget bakom Shiplink arbetade till en början med att förmedla fraktavtal åt större företag i Sverige. Vi möttes ofta av företag som ansåg att fraktavtalen var krångliga och villkoren svåra att förstå.

Vi möttes också av företag som var för små för att på egen hand, eller genom oss, förhandla fram konkurrenskraftiga fraktpriser och villkor.

Utifrån detta startade vi det som idag är Shiplink. Hos oss kan företag enkelt och tryggt boka frakter till konkurrenskraftiga priser inom, eller till och från Sverige.

Kunder kommer snabbt igång och uppskattar den enkla prisberäkningen och vår personliga kundservice.

Vi på ScandinAsian.se har genom åren jobbat med speditörer i såväl Kina, som på andra håll i världen. Tyvärr är många fraktbolag väldigt kund-fientliga och förväntar sig att importören redan förstår alla termer och processer. Varför är det så tror du?

Problemet som kunderna oftast upplever är att speditörernas hemsidor är komplicerade och kundservicen opersonlig.

Det är onekligen svårt att orientera sig rätt när man vill få igång sin verksamhet utan förkunskaper.

Vi anser att nyckeln till att möta kundernas förväntningar är tydlig kommunikation och information.

Vårt sätt att tillgodose kunderna detta är främst genom vår väldigt uppskattade kundservice som är både lättillgänglig och personlig. Läs mer →

Guide till import från Alibaba.com

Alibaba.com

Många svenska importörer ställer sig frågan huruvida Alibaba.com är en pålitlig källa vid import från Kina.

För att kunna göra en korrekt bedömning måste man först första Alibabas affärsmodell. Alibaba säljer inte produkter på egen hand utan fungerar som en mötesplats för leverantörer i Asien och importörer från hela världen.

Affärsmodellen kan jämföras med Blocket eller Tradera, där frågan om pålitlighet helt och hållet beror på den individuella leverantören, och inte plattformen i sig.

Notering: ScandinAsian.se samarbetar med Alibaba Group Läs mer →

Varumärkesregistrering i Sverige, EU, USA & Kina för Importörer

varumarke

Varumärkesregistrering (trademark) är i de flesta fall det enda sättet som importörer kan skydda sin IP. Utan ett registrerat varumärke kan ditt varumärke och logotyp användas av andra företag, både i Kina och inom EU.

Vad är egentligen ett varumärke?

Inom kontexten för e-handel så är ett varumärke en text och logotyp, eller annan grafik. Registrering av ett varumärke är inte obligatoriskt som importör, men det är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att skydda din IP.

Om du importerar konsumentvaror eller märkesprodukter är varumärket också den enda IP du har.

Observera att varumärket inte skyddar din produktdesign eller dess funktion. Det kräver ett patent, som endast kan erhållas för en ny och unik produkt.

Med andra ord kan du inte patentera en klocka eller t-shirt, men du kan få varumärket och logotypen skyddad.

Det är bättre än ingenting. Läs mer →

Tågfrakt från Kina: En guide av TKL Logistics

Tågfrakt från Kina

Tågrakt från Kina till Sverige är för första gången på allvar ett alternativ till långsamma sjötransporter, och dyr flygfrakt. Problemet är att väldigt få har erfarenhet av hur tågfrakt från Kina till Sverige, och övriga Europa, faktiskt fungerar.

Lyckligtvis stötte vi på Oscar Lundgren på TKL Logistics, med bas i Sverige och Hong Kong.

Oscar är, tillsammans med TKL Logistics, kanske en av världens ledande experter på tågfrakt. I denna intervju berättar Oscar i detalj hur tågfrakt från Kina fungerar, vad det kostar, hur lång tid det tar och vilka licenser som behövs.

Oscar, berätta lite om din bakgrund och vad du gjorde innan TKL Logistics

Jag tog studenten en Fredag i Juni 2010 och började på TKL Måndagen helgen efter. Sedan dess har jag jobbat på TKL med mer eller mindre alla avdelningar.

Operativ på biltrafik i Europa, sjö och flygfrakt från Asien, samt ekonomi, inköp och försäljning.

De 4 sista åren har jag bott och arbetat i Asien, mestadels har jag hängt i Hong Kong, vilken är min favorit stad i Asien.

3 sista åren har jag varit ansvarig för våra 11 kontor ute i fjärran östern. Idag har TKL 15 Kontor i 7 länder varav 4 i Sverige.

TKL Logistics erbjuder sjöfrakt och flygfrakt. Men det som gör er väldigt unika är att ni också är ledare inom tågfrakt. Hur kommer det sig?

Jag träffade en polack på en konferens hösten 2015 som började prata om tåg från Kina till Polen. Jag blev snabbt intresserad och ville veta så mycket som möjligt med hans nuvarande upplägg.

Efter den träffen började jag åka runt i Kina för att själv få en förståelse om hur tågtrafiken mellan Kina och Europa fungerade.

Jag insåg ganska snabbt att detta är en ny grej som fortfarande många inte riktigt trodde på och var svårt att hitta bra och nyttig information.

Allt eftersom vi fick mer och mer fakta och hittade rätta partners började vi att lansera detta för vissa speciellt utvalda kunder. Vi insåg att nyfikenheten och intresset av tåg var enormt och vi hade flera kunder som ville testa. Läs mer →