Såhär påverkas svenska e-handlare av handelskriget mellan USA och Kina

Kina USA handelskrig

USA och Kina befinner sig idag i vad som kan vara början på ett nytt kallt krig. Under 2018 har Washington infört tullar på tusentals produkter från Kina, för att begränsa importen från landet. Detta påverkar inte nödvändigtvis importörer i Sverige, men det kan vara avgörande för svenska e-handlare som säljer på Amazon.com eller andra handelsplatser i USA.

I denna artikel förklarar vi vad dessa tullar innebär, vilket produkter som påverkas och huruvida det finns alternativ till Kina som produktionsland.

Vad betyder det att USA inför högre tullar mot Kina?

USA har under Trump infört tullar som varierar från 10% till 25% på tusentals olika produkter. Kort sagt innebär detta att företag som importerar från Kina till USA måste betala en betydligt högre tullavgift, vilket gör att kinesiska varor blir dyrare att importera.

Syftet med detta är att minska import från Kina till USA, då Washington anser att Kina under många år hållit uppe höga barriärer (både tullar och regleringar) mot utländska företag. Detta är på många sätt korrekt, då Kina sätter väldigt höga tullar på varor från USA och Europa – betydligt högre än tullavgifterna på kinesiska varor.

Detta är av Kina motiverats med att de är ett utvecklingsland, vilket också stämmer. USA anser dock att det är dags att detta ändras, vilket stöds av båda partier.

Vilka produkter påverkas?

I dagsläget riktas de högre tullsatserna främst mot maskiner, verktyg och matvaror. Således har våra kunder på ScandinAsian.se inte påverkats i någon större utsträckning, då tullavgifter för konsumentprodukter i regel inte ändrats.

Om ni idag säljer exempelvis klockor, textil eller elektronik i USA så är allt som vanligt. Dock Trump bestämma sig för att utöka tullarna i framtiden. Läs mer →

Kinesiskt nyår: Hur det påverkar svensk e-handel och import

kinesiskt nyår

Det kinesiska nyåret är en festlig tid på året då fabriksarbetare får, ofta som enda gången på året, träffa barn, släkt och vänner. För importörer i Sverige och andra länder finns det inte riktigt lika mycket att fira, då det kinesiska nyåret resulterar i en abrupt nedstägning av all tillverkning i närmare en månads tid:

  • All tillverkning upphör
  • Alla produkter som inte skeppats ligger hos fabriken
  • Inga provexemplar tillverkas
  • Inga offerter bifogas

Utan planering kan det resultera i total katastrof för en importör eller e-handlare som måste leverera varor till Amazon.com, eller återförsäljare i Sverige.

När inträffar det kinesiska nyåret?

Det kinesiska nyåret följer den kinesiska månkalendern, vilken inte motsvarar den gregorianska kalendern, vilken används i globalt, såväl i Sverige som till vardags i Kina och andra länder i Asien. Således inträffar det kinesiska nyåret på olika datum varje år, utifrån den gregorianska kalendern.

Exempelvis infaller det kinesiska nyåret 2019 på den 5e februari, medan det 2020 inträffar den 25 januari. Det kan således vara svårt att hålla koll på exakt när det sker. Läs mer →

Frakt från Kina till Sverige: En komplett guide för importörer

frakt fran kina

Vi får frågor nästan varje dag om hur sjöfrakt fungerar och vad man bör tänka på. Många småföretag som importerar från Kina uppfattar att processen är komplicerad, och att det det kan bli dyrt om man gör fel.

Det är faktiskt ganska mycket man måste hålla koll på, och det är just därför vi beslutade oss för att sammanfatta allt i en heltäckande guide om sjöfrakt från Kina.

I denna guide täcker vi vanliga frågor, incotermer, försäkringar, LCL frakt och hur processen fungerar i 8 enkla steg.


Vill ni ha hjälp med frakt från Kina?

Klicka på länken nedan och begär en kostnadsfri offert redan idag, så kontaktar vi er via e-post eller telefon så snart vi kan.

Begär kostnadsfri offert på sjöfrakt


Läs mer →

[Kindle E-bok] Import av kläder & textil från Asien 2018: Gratis t.o.m fredag

textilbok

Hej!

Vi har precis lanserat vår första e-bok på Amazon Kindle, i vad som förhoppningsvis kommer bli en serie i flera delar. Den första e-boken har titeln The Ultimate Guide to Importing Clothing & Textiles From Asia: 2018 Edition och fokuserar just på kläder och textil.

Under lanseringsveckan (dvs fram till fredag) så kan ni få boken helt gratis på denna sida: The Ultimate Guide to Importing Clothing and Textiles from Asia.

Detta kan lära ni er i boken:

  • Hur man förbereder design, mönster, storlekstabell och märkningsfiler
  • Att hitta rätt tillverkare i Vietnam, Kina och Indien
  • Hur man beställer provexemplar
  • Avtalskrivning och prisförhandling
  • Hur man undviker bedrägerier
  • Kvalitetskontroll och labbtester
  • Frakt och tull

Som sagt, det är bara att gå in på Amazon och beställa en digital kopia helt gratis just denna vecka.

Följ denna länk: www.amazon.com/dp/B07J4QLKX
Läs mer →

Vanliga misstag vid Kina import: 7 saker att undvika

Misstag vid import

Kina import är riskfyllt. Det finns otaliga sätt att förlora såväl tid som pengar och i extrema fall kan det sluta med fängelese.

Trots det är kunskapen bland småföretagare låg, vad gäller internationell handel. I den här artikeln förklarar vi hur det oftast går snett vid Kina import, varför så sker, och vad ni kan göra för att undvika att göra samma misstag själva.

Var finns riskerna?

Många importörer tror att risken i huvudsak ligger i att leverantören helt enkelt tar betalt för varor som aldrig levereras. Visst händer det, men då rör det sig om renodlade bedragare där det i själva verket aldrig funnits någon fabrik från första början.

Under mina år i Kina har jag aldrig någonsin sett, eller hört talas om, en tillverkare som tar betalt och sedan inte skeppar godset. Det betyder också inte att det är riskfritt. Det finns tiotals andra sätt som en affär kan gå fel på. Läs mer →

Guide till FCL & LCL frakt för importörer

LCL och FCL

Många mindre bolag importerar volymer som inte fyller upp en hel container. Lyckligtvis finns det fraktalternativ för gods som inte är mer än en kubikmeter, vilket kallas för LCL, eller Less than Container Load. LCL innebär i praktiken att ert gods samfraktas med andra varor, i en och samma container.

Motsatsen, att beställa en hel container, kallas för FCL (Full Container Load). LCL frakt är dock betydligt dyrare än FCL, vilket kan vara förvirrande. I denna artikel förklarar vi såväl fördelar som nackdelar med FCL och LCL frakt, för att hjälpa er att hitta rätt alternativ vid beställning av sjöfrakt.

Definition av FCL (Full Container Load)

ISO standard som syftar till en container vars innehåll är adresserat till en och samma mottagare

Fördelar med FCL frakt

  • Det billigaste alternativet per kubikmeter då man importerar från Asien
  • Lättare att anpassa kvantitet och emballage för maximalt utnyttjande av containervolym – samtidigt som man kan minimera risken för transportskador då man har full kontroll på vilken typ av gods som skeppas
  • Mindre hantering och därmed mindre risk för skador under de olika transportfaserna Läs mer →

Guide till att hitta fabriker i Kina & Asien

Fabriker i Asien

Man behöver inte besöka Kina eller övriga Asien för att hitta en fabrik. Handelsportaler som Alibaba.com, Made-in-China.com, HKDTC och Globalsources.com gör att ni kan lokalisera hundratusentals produkter på egen hand från hemmet eller kontoret.

Kort sagt kan sägas att det svåra är inte att hitta fabriker i Kina, Vietnam eller Indien – utan det som är svårt är snarare att verifiera huruvida de är legalt registrerade och att de har rätt “kompetens” för att tillverka just er produkt.

I denna artikel förklarar vi var ni kan hitta leverantörer i Asien för just er produkt, samt hur ni kan göra en enkel “check” när ni väl har en lista på potentiella fabriker.
Läs mer →

Fraktkostnader vid import från Asien: 5 avgifter att hålla koll på

fraktkostnader

Fraktkostnader vid import från Kina, Vietnam eller andra länder kan vara väldigt svåra att förstå. Det är en rad olika avgifter som betalas för att ta en container från Shanghai till Stockholm, och ofta är till och med fraktbolagen ovilliga att förklara vad exakt som skall betalas.

I denna artikel förklarar vi vilka kostnader ni som importör måste ha koll på.

1. Transport från fabrik till lasthamn

När era varor är packade och redo för leverans bokar oftast fabriken leverans till lasthamnen, exempelvis i Shanghai eller Hong Kong. I regel kostar lokaltransport inte mer än omkring 300 US dollar per container.

Därtill så är lokaltransport inkluderat i FOB priset, vilket är den incoterm som de flesta importörer får offererat. Således är detta i många fall en “osynlig kostnad” som importören inte behöver ha koll på. Läs mer →

Import av klockor & armbandsur från Kina: Komplett Guide

kinesiskt armbandsur

I denna guide kommer vi att förklara för dig vad du bör veta angående att importera klockor ifrån Kina.

Fortsätt läsa och lär dig hur din Startup eller ditt Småföretag kan utveckla OEM (egen designade) armbandsur med ett eget märke. Du lär dig även om anpassningsalternativ, verktygskostnader, regleringar och kvalitetssäkring.


Planerar ni att tillverka armbandsur i Kina? Klicka här för att skicka en kostnadsfri förfrågan redan nu.

Såhär kan ScandinaAsian.se erbjuder en helhetslösning för kunder i klockbranchen:

– Sammanställa produktspecifikationer & 2D rendering av er design

– Prisofferter från verifierade tillverkare av armbandsur

– Produktion, kvalitetskontroll, frakt & mycket mer


Produktspecifikationer

a. Boett

Den största prisfaktorn är boettens material. Du har två alternativ: Rostfritt stål eller zinklegering (zinc alloy). Det senare används endast i klockor av låg kvalitet, och säljs för mindre än $50.

Klockor som säljs för ett högre pris är nästan alltid gjorda av rostfritt stål, ifall man exkluderar andra mindre vanliga material för klockhölje, som exempelvis plast och silikon.

När det kommer till boettens design har du två val, som förklaras nedan: Läs mer →