Tågfrakt från Kina: En guide av TKL Logistics

Tågfrakt från Kina

Tågrakt från Kina till Sverige är för första gången på allvar ett alternativ till långsamma sjötransporter, och dyr flygfrakt. Problemet är att väldigt få har erfarenhet av hur tågfrakt från Kina till Sverige, och övriga Europa, faktiskt fungerar.

Lyckligtvis stötte vi på Oscar Lundgren på TKL Logistics, med bas i Sverige och Hong Kong.

Oscar är, tillsammans med TKL Logistics, kanske en av världens ledande experter på tågfrakt. I denna intervju berättar Oscar i detalj hur tågfrakt från Kina fungerar, vad det kostar, hur lång tid det tar och vilka licenser som behövs.

Oscar, berätta lite om din bakgrund och vad du gjorde innan TKL Logistics

Jag tog studenten en Fredag i Juni 2010 och började på TKL Måndagen helgen efter. Sedan dess har jag jobbat på TKL med mer eller mindre alla avdelningar.

Operativ på biltrafik i Europa, sjö och flygfrakt från Asien, samt ekonomi, inköp och försäljning.

De 4 sista åren har jag bott och arbetat i Asien, mestadels har jag hängt i Hong Kong, vilken är min favorit stad i Asien.

3 sista åren har jag varit ansvarig för våra 11 kontor ute i fjärran östern. Idag har TKL 15 Kontor i 7 länder varav 4 i Sverige.

TKL Logistics erbjuder sjöfrakt och flygfrakt. Men det som gör er väldigt unika är att ni också är ledare inom tågfrakt. Hur kommer det sig?

Jag träffade en polack på en konferens hösten 2015 som började prata om tåg från Kina till Polen. Jag blev snabbt intresserad och ville veta så mycket som möjligt med hans nuvarande upplägg.

Efter den träffen började jag åka runt i Kina för att själv få en förståelse om hur tågtrafiken mellan Kina och Europa fungerade.

Jag insåg ganska snabbt att detta är en ny grej som fortfarande många inte riktigt trodde på och var svårt att hitta bra och nyttig information.

Allt eftersom vi fick mer och mer fakta och hittade rätta partners började vi att lansera detta för vissa speciellt utvalda kunder. Vi insåg att nyfikenheten och intresset av tåg var enormt och vi hade flera kunder som ville testa.

Vi kände ganska snabbt att detta ”tredje” (tidigare båt & flyg) transportalternativ kommer faktiskt att vara ett långsiktigt transportsätt. Inte bara en trend utan där företag faktiskt kan tjäna pengar, spara tid och minska miljöutsläppet samtidigt.

Efter bra respons tog vi ett internt beslut på TKL att vi ska bli ledande på tågfrakter från Kina till Sverige.

Idag har vi flera containers som går från Kina varje vecka.

Vi bygger även en helt egen samlastning med avgång varje vecka. Samlastning betyder att företag kan frakta hem mindre sändningar och bara betala för den plats man tar.

Hur billigt eller dyrt är tågfrakt, jämfört med sjöfrakt och flygfrakt?

Tågfrakt är billigare än flyg och snabbare än båt.

Man brukar prata generellt att båtfrakt ligger på runt 1-2 SEK / kg från leverantören i Kina till Dörr i Sverige

  • Tågfrakt ligger på runt 5-6 SEK / kg
  • Flygfrakt ligger på runt 30 SEK / kg

Hur lång tid tar det att frakta gods från en fabrik i Shenzhen, till kunden i Sverige?

Vi ligger på ett snitt på runt 23 dagar, från dörr till dörr.

Det finns olika rutter på tåget, olika provinser har olika lösningar och olika ledtider. Idag är det 22 provinser i Kina som erbjuder tågfrakt.

Alla har olika lösningar, en del går till Polen, Tyskland eller senaste är till Finland som jag tror kommer vara en passande service för Sverige, och speciellt leveranser till Stockholm och norrut.

Krävs det några speciella dokument från fabriken i Kina, eller leverantören?

Det krävs att leverantören har en exportlicens för tåg. En del leverantörer har det, en del har det inte.

TKL hjälper till att lösa detta om det krävs. Du behöver också ha Faktura och packlista på godset, men detta fungera på samma sätt som med sjö och flyg.

Såvitt jag förstår fraktar TKL allt gods till en terminal i Zhengzhou, i central Kina. Hur fraktas sedan godset från Kina till EU?

Det stämmer, vi kör mesta av godset till Zhengzhou, det finns flera anledningar till det. Zhengzhou är den ledande provinser när det gäller tågtrafik.

De har dagliga avgångar från Kina till Europa. Betyder att missar man en dag så behöver man inte vänta så länge tills nästa tåg avgår.

De har en väldigt bra hantering och logiskt runt tågstationen som är väldigt nödvändigt. Zhengzhou ligger också ganska centralt i Kina.

Detta innebär att vi kan samla ihop gods längs hela kuststräckan i Kina och samlasta i samma container.

Sedan går tåget genom Västra Kina, Kazakstan, Ryssland och sen Vitryssland till polen, eller från Ryssland direkt till Finland.

När godset väl anlänt i Europa, fraktas med tåg sedan hela vägen upp till Sverige?

Vi jobbar med både stationer i Polen och i Finland. Containern kommer in på en terminal i respektive land. Sen körs godset med vanlig lastbil till mottagaren i Sverige.

Kan ni frakta till vilken station som helst i Sverige eller är det lastbil från en eller ett fåtal terminaler?

Vi kan lossa till vilken ort som helst i Sverige. Vi kör lastbil sista biten från Terminal i Polen eller Finland till mottagaren i Sverige.

Betalas tull och moms först i Sverige, eller i det EU land där godset först anländer?

Vi transiterar godset till närmsta tullstation i Sverige, så all tull och moms registreras i Sverige.

Tack så mycket. Hur kan våra läsare komma i kontakt med er?

Vi har vår hemsida www.tkl.nu.

Sen är jag alltid kontaktbar på mail och telefon:

Notering: TKL Logistics är en samarbetspartner till ScandinAsian.se. Detta är inte en betald annons.

Trackbacks/Pingbacks

  1. TKL:s tågfrakt från Kina uppmärksammat - TKL Logistics AB - 9 maj, 2018

    […] TKL:s arbete med att utveckla tågfrakten från Kina uppmärksammas av företag på plats i Kina. En intervju med TKL:s Oscar Lundgren om tågfrakten finns att läsa här https://www.scandinasian.se/importguiden/tagfrakt-fran-kina/. […]

Kommentera