Försäljning på Amazon.com – Vad alla importörer måste veta

Amazon FBA

Försäljning på Amazon.com har fullkomligt exploderat de senaste åren. I vår internationella verksamhet är cirka 40% av våra kunder såkallade “Amazon sellers”, och vi deltar regelbundet på konferanser.

Dock var vår första “Amazon kund” ett svenskt företag, som redan 2011 exporterade varor direkt från fabrik i Kina, till Amazons varulager i USA. Där och då kunde ingen av oss tro att vi bara några år senare skulle få lägga om vår egen verksamhet för att anpassa oss efter den nya trenden.

För det är just Kina som en oerhört stor andel av varorna kommer ifrån, av det som säljs på Amazon.com. Kina är, som ni också vet, inte alltid ett enkelt land att jobba med – något som amplifieras av det faktum att Amazon har väldigt strikta krav.

Gör man fel, så åker man ut snabbt. Det är precis det vi vill hjälpa er att undvika. Fortsätt läsa, och lär er mer om hur ni skall hantera tillverkning i Kina, om ni vill sälja på Amazon.com.

Vad skiljer Amazon.com från andra handelsplatser på nätet?

Det är något mer omständigt att skicka gods från Kina till USA, istället för att bara sälja inom EU. Varför har då Amazon.com blivit så stort, även bland bolag i Sverige och övriga EU?

Det finns en stor anledning, och det är konverteringsgraden.

Om ni bygger upp en e-handel från grunden krävs stora investeringar i att dra traffik. Sökmotoroptimering kan ta flera år, medan Adwords är allt annat än gratis.

Hur vore det inte om man kunde gå direkt till “the high street” och börja sälja varor direkt på världens största marknad – på en online-marknad med hundratals miljoner besökare? Ja,  det är precis vad Amazon.com erbjuder.

Det finns en annan anledning också: Konverteringsgranden (Conversion rate). Att konvertera 1% av besökarna på en typiskt e-handelsplats skulle vara fantastiskt. På Amazon.com kan det snarare handla om 20-30%. Det är extremt högt.

Slutligen så kan Amazon.com hjälpa er att hantera logistiken. Ni kan alltså vara konkurrenskraftiga på helt nya marknader, utan att gå in med stora investeringar.

Givetvis känner Amazon.com till att de är oumbärliga, och ställer således oerhört strikta krav på sina kunder. Det skall vi titta närmare på nu.

1. Ni måste möta samtliga produktsäkerhetskrav och märkningskrav

Det är alltid upp till er, som säljare, att se till att den produkt ni säljer på Amazon.com möter alla applicerbara reglaringar. Produktregleringar täcker oftast dessa områden:

  • Kemikalier och tungmetaller
  • Säkerhetstandarder
  • Märkningskrav (ex. Made in China)
  • Dokumentationskrav
  • Förpackningskrav

Amazon.com har blivit allt mer strikta, och börjat verifiera att säljare har dokument som bevisar att produkten efterlever applicerbara regleringar i USA (ex. CA Prop 65 och CPSIA).

Har man inte dessa dokument så får man inte sälja produkten. Detta gäller också märkningskrav.

Det många missar är att det inte är tillverkarens ansvar att detta efterlevs. Fabriker erbjuder inte juridiska tjänster, utan det är upp till er att undersöka vilka regleringar som är applicerbara, och sedan ta reda på hur man rent praktiskt går tillväga för att möta dem. Eller, så betalar ni en konsult för det.

Ni måste också informera er leverantör på förhand om vilka standarder som produkten måste efterleva, annars kommer kan de exempelvis använda material och komponenter som inte möter Amerikanska regleringar.

Detsamma gäller för märkningskraven. Ni måste ta fram layout och tryckfiler, som sedan skickas till leverantören. Det är inte deras ansvar att ta reda på hur er produkt skall märkas.

2. Andelen defekta varor måste vara under 1%

Ert konto kan komma att automatiskt avslutas om andelen returer, på grund av skador eller andra defekter, överstiger 1%.

Att tillverka en batch produkter med den defektandel under 1% är i sig en utmaning, och att göra det i Kina är än mer komplicerat.

Därtill så kommer ni inte själva kunna kontrollera varorna, då godset skeppas direkt från fabrik till Amazons varuhus.

Detta ställer oerhört stora krav på att ni applicerar en strikt procedur för kvalitetsäkring. Kvalitetskontroll i fabrik, innan skeppning, är ett absolut minimum.

Det finns också begräsningar för hur många ordrar som får försenas. Således måste ni se till att beställa från er leverantör i god tid, alternativt plocka ner produkter ni riskerar att inte kunna leverera.

3. Emballaget måste märkas rätt för att ni skall använda Amazon FBA

Amazon.com ställer specifika krav på både emballage och märkning.

Ni kan ladda ner PDF labels på Amazon.com, eller använda deras “FBA Label Service”

Om ni väljer att använda deras standardmallar i PDF format är det kritiskt att ni skickar dessa i god tid till er tillverkare, och att ni sedan verifierar att de följt era instruktioner. Vanligtvis är inspektion av exportemballage en del av kvalitetskontrollen.

4. Räkan med konkurrens från kinesiska bolag

På senare tid har fler och fler handlare, och även fabriker, fått upp ögonen för Amazon.com. Resultatet är att priser dumpas i flera kategorier.

Det bästa sättet att undvika prisdumpning, är att inte satsa på generiska produkter utan skapa varumärke.

Det krävs ofta inte mer än att man investerar i lite bättre material och design, samt trycker en logotyp.

Just nu är det dock svårt att förutse hur länge de kinesiska säljarna kommer hålla sig kvar, men och andra sidan kan de komma att lära sig fort och snabbt dominera marknaden. Liknande trender har setts på Ebay.com.

Således bör Amazon.com ses som en av många säljkanaler, snarare än något ni står och faller med.

5. Amazon.co.uk, Amazon.de och Amazon i andra EU länder växer snabbt

Vi ser fler kunder, både i EU och USA, som är intresserade av att sälja produkter på de Europeiska Amazon handelsplatserna.

Amazon.com är för USA, medan .de är för Tyskland och .co.uk för Storbritannien. I det stora hela är kraven samma för att sälja på Amazon i Europa, som i USA.

Det som skiljer är att det är andra produktregleringar i EU gentemot USA.

6. Registrera ert varumärke

Det är viktigt att skydda sitt varumärke, både text och logotyp, mot personer och företag som sätter i system att anmäla säljare till Amazon, genom att påstå att de har stulit deras varumärke.

Ett registrerat varumärke, vilken kan göras lokalt i Sverige eller på EU nivå, gör det också möjligt att registrera sig om ett ‘Amazon brand’, vilket ger många fördelar.

7. Leverera från via Amazon FBA eller på egen hand

Amazon har egna lager där de hanterar packning och leverans. Detta är också en tjänst de erbjuder tredjepartsäljare i USA och Europa.

Många av våra kunder skickar varor direkt från tillverkare i Kina till ett Amazon lager i USA eller EU, för vidare distribution till slutkund.

Dock kan man välja att leverera på egen hand, eller använda en logistikpartner som tillhandahåller lagerhållning, packning och leverans.

Oavsett är det viktigt att era produkter packas i rätt emballage redan hos fabriken i Kina – vilket kräver att ni ger tydliga instruktioner till leverantören.

Inga kommentarer.

Kommentera