• Försäljning på Amazon.com – Vad alla importörer måste veta

    Publicerad 4 kommentarer

    Vill du tillverka produkter i Asien?
    Boka en kostnadsfri konsultation nu

    Försäljning på Amazon.com har fullkomligt exploderat de senaste åren. I vår internationella verksamhet är cirka 40% av våra kunder såkallade “Amazon sellers”, och vi deltar regelbundet på konferanser.

    Dock var vår första “Amazon kund” ett svenskt företag, som redan 2011 exporterade varor direkt från fabrik i Kina, till Amazons varulager i USA. Där och då kunde ingen av oss tro att vi bara några år senare skulle få lägga om vår egen verksamhet för att anpassa oss efter den nya trenden.

    För det är just Kina som en oerhört stor andel av varorna kommer ifrån, av det som säljs på Amazon.com. Kina är, som ni också vet, inte alltid ett enkelt land att jobba med – något som amplifieras av det faktum att Amazon har väldigt strikta krav.

    Gör man fel, så åker man ut snabbt. Det är precis det vi vill hjälpa er att undvika. Fortsätt läsa, och lär er mer om hur ni skall hantera tillverkning i Kina, om ni vill sälja på Amazon.com.

    Försäljning på Amazon.se i Sverige

    Under 2020 stod det klart att Amazon lanserar i Sverige, med domänen Amazon.se och lager i Eskilsuna.  Sannolikt kommer Amazon erbjuda motsvarande verktyg för tredjeparts säljare som vill nå svenska kunder på Amazon.se i framtiden. Om så blir fallet kommer det vara möjligt att lagerhålla produkter hos Amazon, som sedan skickar ut produkter till kunder i Sverige.

    Sannolikt kommer det också vara ganska enkelt för svenska Amazon säljare att också nå ut till kunder i andra EU länder, som Tyskland, Frankrike och Italien. Iom att du som svenskt företag oavsett måste följa momsregler samt produktsäkerhetskrav inom EU kan det således vara bäst att redan från början gå in på Amazon med EU marknaden som mål snarare än att enbart fokusera på Sverige.

    Kommer Amazon ta över e-handeln i Sverige?

    Många e-handlare oroar sig också för att Amazon kan ta stora marknadsandelar, vilket också skett i många länder. Personligen tror jag att det blir svårare att göra i Sverige iom att e-handeln kom igång ganska tidigt i Sverige. Detta skiljer sig från många andra länder där Amazon kom in tidigt och senare blivit synonymt med e-handel.

    Hur kan svenska e-handlare dra nytta av Amazon?

    Amazon skall absolut inte underskattas. För många e-handlare kan det också vara en stor fördel att nu “tvingas” in på Amazon då det i sin tur ger dig tillgång till marknader utanför Sverige – som annars är dyra att expandera inom på egen hand.

    Vad skiljer Amazon.com från andra handelsplatser på nätet?

    Det är något mer omständigt att skicka gods från Kina till USA, istället för att bara sälja inom EU. Varför har då Amazon.com blivit så stort, även bland bolag i Sverige och övriga EU?

    Det finns en stor anledning, och det är konverteringsgraden.

    Om ni bygger upp en e-handel från grunden krävs stora investeringar i att dra traffik. Sökmotoroptimering kan ta flera år, medan Adwords är allt annat än gratis.

    Hur vore det inte om man kunde gå direkt till “the high street” och börja sälja varor direkt på världens största marknad – på en online-marknad med hundratals miljoner besökare? Ja,  det är precis vad Amazon.com erbjuder.

    Det finns en annan anledning också: Konverteringsgranden (Conversion rate). Att konvertera 1% av besökarna på en typiskt e-handelsplats skulle vara fantastiskt. På Amazon.com kan det snarare handla om 20-30%. Det är extremt högt.

    Slutligen så kan Amazon.com hjälpa er att hantera logistiken. Ni kan alltså vara konkurrenskraftiga på helt nya marknader, utan att gå in med stora investeringar.

    Givetvis känner Amazon.com till att de är oumbärliga, och ställer således oerhört strikta krav på sina kunder. Det skall vi titta närmare på nu.

    Amazon FBA

    1. Ni måste möta samtliga produktsäkerhetskrav och märkningskrav

    Det är alltid upp till er, som säljare, att se till att den produkt ni säljer på Amazon.com möter alla applicerbara reglaringar. Produktregleringar täcker oftast dessa områden:

    • Kemikalier och tungmetaller
    • Säkerhetstandarder
    • Märkningskrav (ex. Made in China)
    • Dokumentationskrav
    • Förpackningskrav

    Amazon.com har blivit allt mer strikta, och börjat verifiera att säljare har dokument som bevisar att produkten efterlever applicerbara regleringar i USA (ex. CA Prop 65 och CPSIA).

    Har man inte dessa dokument så får man inte sälja produkten. Detta gäller också märkningskrav.

    Det många missar är att det inte är tillverkarens ansvar att detta efterlevs. Fabriker erbjuder inte juridiska tjänster, utan det är upp till er att undersöka vilka regleringar som är applicerbara, och sedan ta reda på hur man rent praktiskt går tillväga för att möta dem. Eller, så betalar ni en konsult för det.

    Ni måste också informera er leverantör på förhand om vilka standarder som produkten måste efterleva, annars kommer kan de exempelvis använda material och komponenter som inte möter Amerikanska regleringar.

    Detsamma gäller för märkningskraven. Ni måste ta fram layout och tryckfiler, som sedan skickas till leverantören. Det är inte deras ansvar att ta reda på hur er produkt skall märkas.

    2. Andelen defekta varor måste vara under 1%

    Ert konto kan komma att automatiskt avslutas om andelen returer, på grund av skador eller andra defekter, överstiger 1%.

    Att tillverka en batch produkter med den defektandel under 1% är i sig en utmaning, och att göra det i Kina är än mer komplicerat.

    Därtill så kommer ni inte själva kunna kontrollera varorna, då godset skeppas direkt från fabrik till Amazons varuhus.

    Detta ställer oerhört stora krav på att ni applicerar en strikt procedur för kvalitetsäkring. Kvalitetskontroll i fabrik, innan skeppning, är ett absolut minimum.

    Det finns också begräsningar för hur många ordrar som får försenas. Således måste ni se till att beställa från er leverantör i god tid, alternativt plocka ner produkter ni riskerar att inte kunna leverera.

    3. Emballaget måste märkas rätt för att ni skall använda Amazon FBA

    Amazon.com ställer specifika krav på både emballage och märkning.

    Ni kan ladda ner PDF labels på Amazon.com, eller använda deras “FBA Label Service”

    Om ni väljer att använda deras standardmallar i PDF format är det kritiskt att ni skickar dessa i god tid till er tillverkare, och att ni sedan verifierar att de följt era instruktioner. Vanligtvis är inspektion av exportemballage en del av kvalitetskontrollen.

    4. Räkan med konkurrens från kinesiska bolag

    På senare tid har fler och fler handlare, och även fabriker, fått upp ögonen för Amazon.com. Resultatet är att priser dumpas i flera kategorier.

    Det bästa sättet att undvika prisdumpning, är att inte satsa på generiska produkter utan skapa varumärke.

    Det krävs ofta inte mer än att man investerar i lite bättre material och design, samt trycker en logotyp.

    Just nu är det dock svårt att förutse hur länge de kinesiska säljarna kommer hålla sig kvar, men och andra sidan kan de komma att lära sig fort och snabbt dominera marknaden. Liknande trender har setts på Ebay.com.

    Således bör Amazon.com ses som en av många säljkanaler, snarare än något ni står och faller med.

    5. Amazon.co.uk, Amazon.de och Amazon i andra EU länder växer snabbt

    Vi ser fler kunder, både i EU och USA, som är intresserade av att sälja produkter på de Europeiska Amazon handelsplatserna.

    Amazon.com är för USA, medan .de är för Tyskland och .co.uk för Storbritannien. I det stora hela är kraven samma för att sälja på Amazon i Europa, som i USA.

    Det som skiljer är att det är andra produktregleringar i EU gentemot USA.

    6. Registrera ert varumärke

    Det är viktigt att skydda sitt varumärke, både text och logotyp, mot personer och företag som sätter i system att anmäla säljare till Amazon, genom att påstå att de har stulit deras varumärke.

    Ett registrerat varumärke, vilken kan göras lokalt i Sverige eller på EU nivå, gör det också möjligt att registrera sig om ett ‘Amazon brand’, vilket ger många fördelar.

    7. Leverera från via Amazon FBA eller på egen hand

    Amazon har egna lager där de hanterar packning och leverans. Detta är också en tjänst de erbjuder tredjepartsäljare i USA och Europa.

    Många av våra kunder skickar varor direkt från tillverkare i Kina till ett Amazon lager i USA eller EU, för vidare distribution till slutkund.

    Dock kan man välja att leverera på egen hand, eller använda en logistikpartner som tillhandahåller lagerhållning, packning och leverans.

    Oavsett är det viktigt att era produkter packas i rätt emballage redan hos fabriken i Kina – vilket kräver att ni ger tydliga instruktioner till leverantören.

    Vanliga frågor & svar

    Vad är fördelen med att sälja på Amazon?

    Den stora fördelen är att du får tillgång till en enorm marknad. Det kan ta lång tid att få exponering till en egen webshop, medan Amazon ger dig tillgång till det från dag ett. Det bör dock nämnas att det idag är svårt att komma igång med försäljning utan att betala för PPC (Pay Per Click) – men det är fortfarande en säljkanal med enorm potential. Jag skulle också säga att Amazon är extra intressant för etablerade e-handlare som vill nå ut på en ny marknad.

    Vad kostar det att sälja på Amazon?

    Amazon tar ut en månadsavgift, samt avgifter på varje försäljning. Dock varierar denna kostnad beroende på om du använder Amazons egna logistiktjänster eller inte.

    Kan svenska företag sälja på Amazon.com?

    Ja, svenska företag kan sälja på Amazon.com men vi rekommenderar att du registrerar ett bolag i USA. Detta underlättar också när det kommer till att importera varor och betala tull i USA.

    Kan varor skeppas direkt från Kina till Amazon i USA?

    Ja, och det är också vad många importörer väljer att göra, då du kan spara både tid och pengar genom att boka frakt direkt från fabrik i Kina till Amazon FBA lager i USA.

  • Boka en kostnadsfri konsultation via telefon eller Skype

    Under samtalet kommer vi berätta hur vi kan hjälpa er med tillverkning i Asien. Fyll i formuläret så återkommer vi inom 24 timmar för att bekräfta tid och dag.

    • 4 reaktioner på “Försäljning på Amazon.com – Vad alla importörer måste veta

      1. Hej!

        Hoppas ni kan besvara mina frågor. Annars guida mig gärna dit ja kan få svar tack.

        Jag hjälper en författare som är intresserad att börja sälja 1 eller flera titlar på Amazon.

        Vi vill gärna ha en ungefärlig prisbild av hur det kan se ut att sälja i Europa/USA på Amazon?

        Är det exempelvis något grundpris som gäller för en titel, eller kan man ha flera produkter på samma?

        Och: Vad kostar en enkel kampanj? Var hamnar de?

        Tack
        Fredrik Engström

        1. Hej Fredrik,

          Tyvärr kan vi inte hjälpa till när det kommer till böcker.

          1. Tja,

            Jag och min polare försöker att komma igång med att sälja på amazon fba i USA.
            Vi är inne på att starta ett aktiebolag direkt för att använda aktiekapitalet till att köpa produkter.
            .

            Hur bedriver man företag genom amazon och är det att rekommendera att köra aktiebolag genom Sverige?

            Om vi väljer att köra på ett AB har du då någon koll på hur man bedriver bokföring osv?

            Och hur gör man md skatter?

            En sista fråga, vi är lite rädda för patent och hur man vet om en produkt är patenterad?

            Allt gott / RA

            1. Hej RA,

              1. Nej, om ni skall importera till USA så bör ni registrera ett företag i USA. Detta bolag kan dock vara ett dotterbolag till ett svenskt AB.

              2. Gällande skatter så måste ni betala tull i USA, samt sales tax. När det gäller vinstskatter osv beror det helt och hållet på hur ni lägger upp företaget. Om ni bor i Sverige måste ni dock betala skatt på inkomst och utdelning i Sverige.

              3. Gällande patent beror det helt och hållet på produkter. Vad planerar ni att sälja?

      Lämna ett svar

      Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *