Hitta rätt produkt för din e-handel: 5 inspirerande idéer

Hitta rätt produkt

Genom åren har vi arbetat med alla tänkbara produkter. Är det något vi lärt oss under denna tid är det att det inte finns några bra eller dåliga produkter i dagens e-handel.

Dom bolag som lyckas med sin produkt är inte dom som lyckas förhandla ner priserna bäst, eller de som av en slump hittar en möjliget på Amazon.com.

Det är inte ens pengarna som är avgörande. Vi har jobbat med enmansföretag som sålt slut på sin första leverans – innan de ens skickats från fabriken i Kina.

Vi har också jobbat med bolag som spenderat stora summor pengar, utan att för den delen lyckas få så mycket som en prototyp.

De som lyckas har dock något gemensamt. De har hittat en niche, som gör just deras produkt unik.

I denna artikel kommer ni lära er vad det innebär rent praktiskt. Oftast är innovation mycket enklare än vad man kan tro.

1. Använd gammal konst och fotografi

konst

Gamla målningar och fotografier är ofta tillgängliga för allmänheten att använda. Det är också en enorm kreativ resurs som väldigt sällan används på produkter.

Jag tror dock att det går att göra betydligt mer än trötta pussel med Mona Lisa motiv.

Tänk på att nästan varje material, såväl textil som plast och metall, kan tryckas, stämplas och graveras. Hade jag lanserat en produkt idag så hade jag börjat här.

Exempel

  • Fotografi etsning på iPhone skal
  • Kortspel med kinesiska konstmotiv
  • Tryckta konstmotiv på kläder
  • Konstmotiv på armbandsur

2. Lokala varumärken

lokalt-varumarke

Örebro kanske inte är ett stort varumärke globalt, men det är ett stort varumärke för dom som bor i Örebro. Att använda din stad eller område som varumärke kan vara extremt effektivt i vissa fall, för att inte nämna enkelt.

För några år sedan jobbade vi med ett bolag som skapat en kollektion med armbandsur – med hemstaden som varumärke. Jag kommer inte säga var, men låt säga att det var en ort me mindre än hundra tusen invånare.

De sålde slut på klockorna redan innan de lämnat fabrik i Kina, något som är väldigt ovanligt för ett nytt varumärke.

Om du bor i en större stad kan det dock redan vara uttjatat, men då får du istället göra det ännu mer lokalt och fokusera på ditt eget lokala område.

Bäst av allt är att du kan göra mycket mer än en tråkig t-shirt. Det kan appliceras på allt ifrån kaffemuggar till ja… allt.

Exempel

  • Karlstad kepsar
  • Vänersborg vinglas
  • Tumba tröjor

Okej, det var ett par riktigt dåliga koncept, men du förstår nog poängen.

Brimz i Toronto är ett exempel på företag som verkligen lyckats slå stort med ett lokalt varumärke.

3. Gift sets

gift bundles

Ett problem i dagens e-handel är att för många säljer samma produkter. Det är helt enkelt försent att försöka kränga generiska produkter, som redan finns hos hundratals andra e-handlare.

Detta är ett större problem i de länder där Amazon är starka, då alla produkter jämförs sida vid sida, istället för på separata e-handelsplatser.

Att skapa ‘gift sets’ som består av flera relaterade produkter, förändrar dock ekvationen.

Istället för att bara sälja ännu en trött kaffepress, så sälj en giftbox bestående av samma kaffepress, snyggt paketerat med ett par koppar och tillbehör.

Du kan också slänga in en illustrerad bok på 10 sidor, som kan handla om vad som helst relaterat till kaffe. Frilansare finns på Upwork.com, så det finns inga ursäkter att inte göra det.

Den främsta fördelen med ett giftset är att du står ut på marknaden. Men, du kan också se betydligt bättre marginaler – genemot om ni säljer alla “delar” separat.

Exempel

  • Student giftbox: Klocka + slips + plånbok
  • Kaffe-set: Kaffepress + 2 x koppar + illustrerad bok
  • Bonsai träd startpaket
  • Presentbox med barnkläder i organisk bomull

4. Använd högkvalitativa material

hogkvalitativa material

Du kan sälja en t-shirt i bomull, eller så säljer du en t-shirt i GOTS certifierat organiskt bomull.

Det är bara ett exempel på hur man kan använda mer exklusiva material för att skapa en premium produkt.

Att försöka konkurrera med Rusta och Ö&B är dödfött för ett mindre bolag, så det är lika bra att jobba med mer högkvalitativa produkter, som också ger betydligt bättre marginaler.

Vi ser också en trend där många av våra kunder väljer att använda bättre material från Europa, USA och Japan, som sedan skickas till fabriken i Kina.

Där kan de användas för att tillverka slutprodukten.

Exempel

  • Klockarmband i pinatex
  • Sängkläder i GOTS bomull
  • Laptop väska i italienskt läder
  • Plånbok i Pinatex

5. Prenumerationer

produkt prenumeration

Det finns prenumerationstjänster för allt ifrån smink till rakhyvlar. Denna modell kan dock expanderas till många nya områden, som bebiskläder och mat.

Fördelen är att man får en återkommande ström med kunder, och undviker det klassiska problemet att bara sälja en gång till varje kund.

Det är dock inte applicerbart på alla produkter. Jag tror exempelvis inte att det finns något behov av att få en ny klocka eller laptop väska varje månad.

Hittar du dock en möjlighet så kan det vara grunden till ett väldigt lönsamt företag.

Exempel

  • Prenumeration på bebiskläder
  • Prenumerationer på LCHF nudlar
Inga kommentarer.

Kommentera