• Flygfrakt från Kina – läs vår guide

    Publicerad Lämna en kommentar

    Vill du tillverka produkter i Asien?
    Boka en kostnadsfri konsultation nu

    Flygfrakt från Kina är ett populärt transortsätt för importörer. Ibland kan det dock vara svårt att förstå prissättning och huruvida det är lönsamt att använda sig av flygfrakt framför sjöfrakt. I denna artikel hjälper vi er att kunna avgöra huruvida flygfrakt är rätt alternativ vid Kina import.

    Prissättning på flygfrakt från Kina

    Fraktkonstnaden vid sjöfrakt baseras nästan alltid på varornas volym och vikten blir bara en prisfraktor då det rör sig om oerhört tungt gods. När det kommer till flygfrakt är det inte riktigt så enkelt då prissättningen bygger på vikt eller den såkallade volymetriska vikten. Det är här många importörer begår misstag som kan kosta tusentals kronor!

    Vad är då volymetrisk vikt? Det är helt enkelt volymen multiplicerat med en viktfaktor som sedan ger volymetrisk vikt som fraktbolaget kan offerera ett pris utifrån. Det kan se ut såhär:

    • Volym: 1.5 kubikmeter
    • Viktfaktor: 200 kg / kubikmeter
    • Volymetrisk vikt: 1.5 x 200 = 300 kg

    Den volymetriska vikten är enbart relevant om den är större än den faktiska vikten. Om vi föreställer oss att varorna i det ovanstående exemplet har en faktiskt vikt på 350 kg, dvs 50 kg mer än den volymetriska vikten, så kommer fraktbolaget att fakturera importören för den faktiska vikten istället för den volymetriska vikten. Om förhållandet är omvänt, dvs om den faktiskt vikten är mindre än den volymetriska vikten, så är det den volymetriska vikten som faktureras vid flygfrakt från Kina.

    Detta kanske inte är ett stort problem om varornas vikt endast är några kilogram under en volymetriska vikten. Det kan det däremot vara om man importörer varor med en mycket låg densitet (vikt per volymenhet) vilket kan leda till att den volymetriska vikten är många gånger större än den faktiskt vikten. Därmed föreslår vi på ScandinAsian.se att man undviker flygfrakt vid import av följande varor:

    • Kläder & textil
    • Möbler
    • Papper
    • Kartonger
    • Förpackningar
    • Matvaror

    Det är inte möjligt att “kringgå” den volymetriska vikten vid flygfrakt. Ett flygplan har en begränsad mängd volym som kan transporteras och då är det även en självklarhet att gods med en större volym kostar mer än gods som tar upp en mindre volym.

    flygfrakt-kina

    Fördelar med flygfrakt

    De främsta fördelelarna med flygfrakt är enkelheten och den snabba leveransen. Leveranstiden för flygfrakt från Kina är ofta inte på mer än 5 – 7 arbetsdagar medan sjöfrakt ofta tar upp till en månad. Dessutom är dokument hanteringen enklare då det sällan krävs att man skickar en B/L till någon fraktagent. I de flesta fall är det så enkelt att man får ett vanligt avi från Posten varpå man hämtar ut godset och betalar moms & tull på närmaste företagcenter.

    Nackdelar med flygfrakt

    Det är långt ifrån alltid som det lönar sig med flygfrakt vid import från Kina. Om det inte är varor med en hög densitet och i en relativt liten volym (låt säga under 3 kubikmeter) så är det nästan alltid billigare att välja sjöfrakt istället. Vid sjöfrakt kan man också välja LCL skeppning vid mindre leveranser vilket är ett bra alternativ för de företag som importerar mer än vad som är lönsamt att ta på flyget – men samtidigt inte riktigt når upp till fulla containervolymer. Det är i denna zon som de flesta av våra kunder hamnar.

    Exempel på process vid flygfrakt

    1. Leverantör lämnar in godset till exempelvis FedEx eller China Post
    2. Speditör skickar godset via flyg direkt till Arlanda
    3. Tullverket belägger godset med tull & moms
    4. Varorna transporteras vidare till angiven adress eller lokalt
    5. Kund betalar moms och tull kontant eller med kort till det lokala postkontoret
    6. Varorna kan lösas ut

    Vanliga frågor om flygfrakt från Kina

    Vad kostar frakten per kilogram?
    – Oftast omkring 30 – 45 SEK per kilogram. Tänk dock på att detta inte stämmer i de fall då den faktiska vikten är mindre än den volymetriska vikten. Vid leverans av dokument och provexemplar är dock kostnaden högre.

    Behöver jag någon licens för att importera via flygfrakt?
    – Nej, men ni måste ansöka om ett EORI-nummer vid all form av kommerciell import. Lyckligtvis har vi en guide för hur man gör detta.

    När betalar jag tull och moms när varor anländer via flygfrakt?
    – Oftast i samband med att varorna hämtas ut. Tullverket erbjuder dock flera möjligheter när det kommer till självdeklaration – något som kan snabba på processen och sänka kostnader.

    Vad händer om godest skadas under transporten?
    – Då gäller det att man har en försäkring som täcker transportskador. Specificera detta tydligt för er leverantör eller teckna ett avtal på egen hand med ett svenskt logistikföretag.

    Hur lång är leveranstiden vid flygfrakt från Kina?
    – Oftast tar det inte mer än 5 till 7 arbetsdagar. Detta är en markant skillnad gentemot leveranstiden för sjöfrakt som ligger på omkring en månad från hamn till hamn.

  • Vi hjälper e-handlare att tillverka produkter i Asien

    Boka telefonmöte
  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    * Vänligen kryssa i ruta för att godkänna

    *

    I agree