Alibaba Gold Supplier – Vad innebär det egentligen?

Alibaba Gold Supplier

Om ni någonsin besökt Alibaba.com för att hitta leverantörer och produkter så har ni sannolikt stött på begrepped “Gold Supplier”.
Det råder en hel del förvirring bland importörer gällande vad en Gold Supplier egentligen är. Många tror att det är någon allmän
garanti från Alibaba.com att leverantören är legitim och uppnår grundläggande kvalitetskrav. Så är inte riktigt fallet.

Alibaba Gold Supplier är en medlemstjänst för, främst kinesiska, leverantörer som marknadsför sig på Alibaba.com. Det är inget krav för att få vara med, men Gold Suppliers får mycket mer exponering i Alibabas sökmotor. Omkring 20 gånger mer för att vara specifik. Det är också en riktigt kassako för Alibaba Group. Medlemskap kan kosta mer än 50000 SEK per år.¨

Vem som helst kan dock inte bli medlem. Förutom en saftig avgift kräver Alibaba också att en Gold Supplier skall vara ett registrerat företag. Det är dock allt. Det finns inga som helst krav vad gäller att leverantören skall ha någon speciell typ av produktcertifikat eller leva upp till en viss kvalitetsnivå.

Leverantörsinformation tillhandahållen av Alibaba

Fördelen för en importör är dock att Alibaba presenterar en stor del av leverantörens bolagsinformation. Faktum är att de tillhandahåller världens i särklass största databas när det gäller kinesiska fabriker och handelshus. Denna information fungerar som en bra utgångspunkt när man väljer ett  antal leverantörer att inleda förhandlingar med. Vi specificerar det viktigaste nedan:

Trustpass Profile

Kapital (Registered Capital)

Mängden kapital är en stark indikator på leverantörens storlek. En stor mängd kapital tyder på att leverantören har en omfattande verksamhet. Således kan det hjälpa när man vill skilja små handelhus och agenter från seriösa tillverkare. Kapitalet redovisas i RMB, vilket är Kinas egen valuta. Givetvis finns det seriösa leverantörer som har en mindre mängd kapital. Det kan dock leda till problem då en leverantör med lite kapital har svårt att kompensera sina kunder för eventuella kvalitetsproblem.

Företagets namn (Company name)

Bolagsnamnet är viktigt att hålla reda på. Betalningar skall endast ske till ett konto som matchar leverantörens faktiska bolagsnamn. Faktum är att detta inte är den självklarhet det borde vara. Många importörer faller varje år offer för betalningsbedrägerier för att de betalat in till bluffkonton som inte ägs av leverantören.

VD (Legal Representative)

Enligt kinesisk lagstiftning skall avtal antingen stämplas med bolagets stämpel eller skrivas på av bolagets VD. Helst båda då en stämpel enkelt kan fejkas.

Marknader (Main Markets)

En leverantör med en stor exportandel är att föredra framför de som främst tillverkar för den kinesiska marknaden. Detta är ganska logiskt. Varför skulle en leverantör som i huvudsak tillverkar för den egna marknaden i Kina att bry sig om produktcertifikat inom EU? Samma sak gäller även för de leverantörer som i huvudsak säljer till marknader i  Sydamerika, Asien, Ryssland och Afrika. Tillverkare som inte fokuerar på EU och USA tillverkar i de flesta fall produkter som är exempelvis CE, FCC och RoHS certifierade.

Kunder (Main Customers)

Referenser från andra köpare, helst från USA eller EU, är ett mycket bra tecken på att en leverantör håller en viss standard. Det är dock väldigt sällsynt att leverantörer på Alibaba skyltar med detta. Kinesiska företagsledare föredrar i regel hemlighetsmakeri framför transparens – även om det kan leda till missade affärsmöjligheter.

Försäljningsvolym (Total Annual Sales Volume)

Speficerar hur mycket leverantören har sålt för. Denna siffra specificeras dock av leverantören själv och verifieras inte av Alibaba.com. Den skall således tas med en stor nypa salt.

Leveransvillkor (Delivery Terms)

De flesta leverantörer accepterar de flesta incotermer som EXW, FOB och CIF. Vill ni inte hantera frakten på egen hand kan det vara bra att välja en leverantör som erbjuder CIF, då detta inkluderar frakt fram till destinationshamn (exempelvis Göteborg).

Valuta (Payment Currency)

I allmänhet är USD den enda valutan som är relevant vid import från Kina. Många leverantörer är skeptiska mot att ta emot betalnigar i EUR då de senaste åren präglats av kraftiga valutasvängningar.

Betalningsvillkor (Accepted Payment Type)

Nästan alla Gold Suppliers kan ta emot vanliga bankbetalningar. Detta kallas även för T/T, vilket är en förkortningar för Telegraphic Transfer. Vissa leverantörer accepterar även L/C, Letter of Credit. Oftast krävs dock en något större order då leverantören måste ta ut ett lån från sin lokala bank, för att kunna acceptera Letter of Credit som betalningsform. Vissa leverantörer specificerar även att de föredrar Western Union betalningar. Jag avråder dock från att betala via Western Union vid import från Kina då pengarna inte kan spåras.

Exportandel (Export Percentage)

Specificerar hur stor del av en leverantörs totala försäljning som går till export. Leverantörer med en hög andel är att föredra framför de leverantörer som främst säljer inom Kina.

Kvantitetskrav (Minimum Order Quantity / Value)

Specificerar den minsta mängd varor, eller det minsta belopp, som leverantören kräver att man köper. Notera att MOQ kravet tenderar att variera ganska mycket mellan olika produkter.

Inga kommentarer.

Kommentera