• Guide till Dropshipping

    Publicerad 1 kommentar

    Vill du tillverka produkter i Asien?
    Boka en kostnadsfri konsultation nu

    Dropshipping är en form av Supply Chain Management som bygger på att kunden köper varor från en mellanhand som sedan vidarefodrar kundens order till en leverantör.

    Leverantören skickar därefter produkten direkt till kunden utan att varan passerar mellanhanden.

    I teorin innebär detta att mellanhanden kan börja sälja en enorm mängd varor direkt från en katalog och använda kundens pengar för inköpet.

    flygfrakt-aliexpressHur Dropshipping fungerar

    1. Kund lägger order hos “Dropshipper” (oftast en vanlig e-butik) och betalar för produkten
    2. “Dropshipper” köper varan (med kundens pengar) från leverantören och bifogar dennes address
    3. Leverantören skickar varan direkt till kunden utan att denna passerar “Dropshipper”

    Fördelar med Dropshipping

    1. Kräver inget startkapital, såvida man inte erbjuder kunden att handla kredit
    2. Utbudet av leverantörer som erbjuder dropshipping är såpass stort att det finns gott om möjligheter att hitta en nichmarknad

    Nackdelar med Dropshipping

    1. Långa leveranstider (10 – 15 dagar) då produkten oftast skickas från Kina
    2. Kunden måste betala tull och moms då produkten kommer från utlandet. Detta gäller även om “Dropshipper” är baserad i Sverige.
    3. Dropshippers anses av många som oseriöst och uppskattas sällan av bl.a. Tradera och Ebay
    4. Lägre marginaler då man tvingas erbjuda en sämre service i form av längre ledtider än aktörer som har varulager inom landet
    5. Hög konkurrens då många andra “Dropshippers” marknadsför varor från samma leverantörer
    6. Inga möjligheter att ta fram sitt eget varumärke eller produkter med egen design
    7. Returer blir problematiska då de måste skickas tillbaka till ett annat land

    Vår rekommendation

    1. Dropshipping är inget alternativ till traditionell e-handel och import från Kina utan skall ses från ett helt annat perspektiv. Den som blir framgångsrik inom Dropshipping är den som är bäst på marknadsföring och att presentera produkten. Just därför bör fokus ligga på att olika former av marknadsföring som Adwords och SEO samtidigt som man måste presentera en handelsplats som är överlägsen den ursprungliga leverantören. Nedan följer ett antal råd för den som vill lansera en e-butik baserat på Dropshipping;

    2. Fokusera på icke-engelsktalande marknader som Skandinavien, Tyskland och Italien. På så sätt skapar man ett mervärde då kunden kan köpa från en e-butik på sitt eget språk då de flesta Dropshipping sidor är på engelska

    3. Istället för att kopiera en större Dropshipping sida rakt av är det bättre att skapa e-butiker som är fokuserade på en specifik produktkategori (ex. armbandsur)

    4. Undvik Ebay och Tradera då sena leveranser riskerar att ge många negativa omdömen och hård konkurrens från andra “Dropshippers”. Räkna aldrig med att budgivaren läser leveransvillkoren i förväg.

    5. Försök att långsamt gå över till en traditionell e-handelsmodell som bygger på import från Kina av något större kvantiteter. Dropshipping är en begränsad modell för e-handel och långsiktig lönsamhet är svårt att uppnå.

  • Vi hälper e-handlare att tillverka produkter i Asien

    Boka telefonmöte
  • 1 reaktion på “Guide till Dropshipping

    1. Hur räknar man ut momsen från Aliexpress och hur redovisar jag den i så fall?

    Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    * Vänligen kryssa i ruta för att godkänna

    *

    I agree