Guide till FCL & LCL frakt för importörer

Publicerad den 2 kommentarer

LCL och FCL

Många mindre bolag importerar volymer som inte fyller upp en hel container. Lyckligtvis finns det fraktalternativ för gods som inte är mer än en kubikmeter, vilket kallas för LCL, eller Less than Container Load. LCL innebär i praktiken att ert gods samfraktas med andra varor, i en och samma container.

Motsatsen, att beställa en hel container, kallas för FCL (Full Container Load). LCL frakt är dock betydligt dyrare än FCL, vilket kan vara förvirrande. I denna artikel förklarar vi såväl fördelar som nackdelar med FCL och LCL frakt, för att hjälpa er att hitta rätt alternativ vid beställning av sjöfrakt.

“image”

Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

  • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
  • Produktdesign & materialval
  • Hitta tillverkare i Asien och Europa
  • Frakt och förtullning

BOKA NU

Definition av FCL (Full Container Load)

ISO standard som syftar till en container vars innehåll är adresserat till en och samma mottagare

Fördelar med FCL frakt

  • Det billigaste alternativet per kubikmeter då man importerar från Asien
  • Lättare att anpassa kvantitet och emballage för maximalt utnyttjande av containervolym – samtidigt som man kan minimera risken för transportskador då man har full kontroll på vilken typ av gods som skeppas
  • Mindre hantering och därmed mindre risk för skador under de olika transportfaserna

Nackdelar med FCL frakt

  • Ej lönsamt om godsets volym inte uppnår 55-65% av en container volym

Definition av LCL (Less than Container Load)

Internationell ISO standard som syftar till gods ägt av flera olika mottagare som lastats i en och samma container med samma destinationshamn. LCL frakt är av intresse då volymen på varorna inte fyller upp större delen av en 20” eller 40” container.

Fördelar med LCL frakt

  • En attraktiv kompromiss om volymen på godset är för stor för att flygfrakt skall vara ekonomiskt – men samtidigt för liten för att det ska löna sig att boka en full container
  • Enklare att inspektera innan leverans & packa om i händelse av att skadat emballage upptäckts.

Nackdelar med LCL frakt

  • Högre kostnad per kubikmeter gentemot FCL
  • Kräver bättre emballage då man ej har kontroll på vilken typ av gods som samfraktas – och därmed ökar risken för transportskador
  • I vissa fall ej ekonomiskt lönsamt pga högre hanteringskostnader trots att godset inte fyller en hel container

Varför är LCL frakt så dyrt?

LCL frakt kan i vissa fall vara 3 till 4 gånger så dyrt, per kubikmeter, som FCL frakt. Det beror till stor del på att mängden administration, i form av pappersarbete i export och importlandet, är densamma oavsett om det är en hel container som fraktas eller om det endast är en del i container som fraktas.

Faktum är att det kan vara mer administration vid LCL frakt, då de måste hitta en passande container med rätt mängd ledig volym för just er skeppning. Därtill tar det också längre tid att lasta och lossa gods från flera olika leverantörer.

I framtiden är det möjligt att mer effektiva IT system gör denna process snabbare och enklare.

Är LCL billigare än flygfrakt?

Flygfrakt kan bli väldigt dyrt vid import av gods vars volym överstiger 2 kubikmeter, och med en vikt över 200 kilogram. Samtidigt är detta långt ifrån att fylla upp en hel 20 fot container.

Det är i detta mellanläge som LCL frakt kan spara en hel del pengar.

När bör jag boka FCL frakt istället för LCL?

Kostnaden för LCL frakt överstiger kostnaden för FCL frakt om volymen uppgår till en halv 20 fot-container, vilket motsvarar cirka 15 kubikmeter. Således är det lönsamt att frakta en container som är halvtom.

Tar LCL frakt längre tid än FCL frakt?

Ledtiden för LCL frakt är ofta upp mot en vecka längre än för FCL frakt. Det kan delvis förklaras med fraktbolaget måste hitta en passande ”spot” i ledig container för just ert gods, i lasthamnen.

Påverkar vikten fraktkostnaden?

Det finns visserligen en max gräns gällande vikt per container, men den är såpass hög att det inte är applicerbart för de flesta leveranser. Således har vikten ingen påverkan på fraktpriset vid sjöfrakt. Så är dock inte fallet med flygfrakt, då fraktbolag som DHL och FedEx både räknar på vikt och volym.

Finns det andra sätt att spara pengar?

Vill man spara pengar är det bästa att helt undvika LCL frakt. Om ni idag beställer varor från flera olika leverantörer kan man spara tiotusentals kronor i årliga fraktkostnader på att låta leverantörerna skicka varorna till ett och samma fraktbolag. Där kan varorna lastas i en och samma FCL container, vilket blir betydligt billigare per kubikmeter.

Besparingar på frakten leder också till lägre tull och moms, då fraktkostnaden räknas in i tullvärdet.

Kan alla fraktbolag erbjuda LCL frakt?

De flesta fraktbolag erbjuder LCL frakt, men det är fortfarande en viktig fråga att ställa innan man skriver på ett fraktbolag. Vissa fraktbolag fokuserar i första hand på FCL frakt, och ger en lägre priroitet till LCL frakt.

  • “image”

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare i Asien och Europa
    • Frakt och förtullning

    BOKA NU


  • 2 svar på “Guide till FCL & LCL frakt för importörer

    1. Hej.
      Vill ha prisuppgift på 2.500 kg / 3 m3 ifrån Shanghai till Göteborg

      1. Hej Jakob,

        Vi är inte ett fraktbolag så det kan vi tyvärr inte ge er

    Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    1. Hur vi kan hjälpa er med tillverkning i Europa & Asien

    2. Hur du kan skapa din egen design

    3. Frågor gällande frakt och kostnader

    4. Hur tull och moms fungerar vid import

    Fredrik Grönkvist