Fraktkostnader vid import från Asien: 5 avgifter att hålla koll på

fraktkostnader

Fraktkostnader vid import från Kina, Vietnam eller andra länder kan vara väldigt svåra att förstå. Det är en rad olika avgifter som betalas för att ta en container från Shanghai till Stockholm, och ofta är till och med fraktbolagen ovilliga att förklara vad exakt som skall betalas.

I denna artikel förklarar vi vilka kostnader ni som importör måste ha koll på.

1. Transport från fabrik till lasthamn

När era varor är packade och redo för leverans bokar oftast fabriken leverans till lasthamnen, exempelvis i Shanghai eller Hong Kong. I regel kostar lokaltransport inte mer än omkring 300 US dollar per container.

Därtill så är lokaltransport inkluderat i FOB priset, vilket är den incoterm som de flesta importörer får offererat. Således är detta i många fall en “osynlig kostnad” som importören inte behöver ha koll på.

2. Fraktkostnad

Vid sjöfrakt så baseras fraktkostnaden nästan helt och hållet på volymen, räknat i kubikmeter, snarare än vikten på godset. Flygfrakt är annorlunda, då fraktkostnaden beräknas både på vikt och volym, genom att kalkylera en såkallad volymvikt (volumetric weight).

Fraktkostnaden kan ligga på allt ifrån 100 US dollar, till flera tusen dollar, om det rör sig om flera containrar.

Vid sjöfrakt så är själva fraktkostnaden ofta en liten del av den totala notan, vilket förklaras närmare längre ner i denna artikeln.

3. Fraktförsäkring

Vid import från Asien är det väldigt viktigt att transporten är försäkrad, då det alltid är risk för transportskador på så långa distanser. Dock är fraktförsäkringen i regel väldigt billig, och kostar oftast någonstans mellan 50 till 150 US dollar.

Fraktförsäkringen beräknas baserat på varuvärdet, som således måste vara korrekt deklarerat.

Notera dock att fraktförsäkringen enbart täcker transportskador. Kvalitetsproblem som uppkommit under produktion är inte försäkrade.

Hamn

4. Hamnavgifter

Vid sjöfrakt är det viktigt att ha stenkoll på hamnavgifter, då dessa ofta är högre än själva fraktkostnaden. Åtminstone då man fraktar mindre volymer med LCL frakt.

Precis som fraktkostnaden så beräknas hamnavgifter baserat på volymen, i kubikmeter, snarare än vikten.

Notera att hamnavgifter inte är inkluderat då ni bokar CIF frakt,vilket oftast är det som erbjuds om man bokar frakt via fabriken, snarare än ett fraktbolag.

CIF offerter ser ofta väligt billiga ut, då bara fraktkostnaden är angiven. Vad som händer är att importören får en rejäl överaskning då hamnagenten i Sverige sedan skickar en dyr faktura (ofta dyrare än fraktkostnaden från Asien till Sverige).

Det är alltså extremt viktigt att hålla koll på incotermer, då man aldrig kan spara pengar eller komma undan dessa avgifter. Det är alltid bättre att få full koll på den totala transportkostnaden vid import från Kina eller Vietnam, innan godset är skeppat.

5. Transport från hamn till destination

När godset sedan är lossat och förtullat är det dags att transportera varorna från hamnen, exempelvis i Göteborg, till slutdestinationen. Ni kan boka lastbilstransport direkt från fraktbolaget, eller hämta godset på egen hand.

Det kan kosta allt ifrån 3000 SEK till 30000 SEK, beroende på volymen och var i Sverige ni befinner er.

Övriga fraktkostnader

Det finns också ett antal mindre kostnader som är bra att hålla koll på som importör:

a. Exportklarering: Köper ni via EXW villkor måste ni betala 300 – 500 USD extra för att godset skall klareras. Annars kan varorna inte lämna ursprungslandet. En lösning är att aldrig beställa enligt EXW villkor.

b. Fraktsedel: Det kostar cirka 50 US dollar att få fraktdokumenten skickade via DHL, vilka behövs för att förtulla varorna.

c. Förtullning: Fraktbolaget kan hjälpa er med att hantera förtullning, för cirka 600 SEK. Det är oftast att föredra.

Vagtransport

Vanliga frågor och svar

Nedan föjer ett antal vanliga frågor om fraktkostnader vid import från Asien.

Hur ofta ändras fraktkostnader?

Fraktkostnader ändras i regel på en veckobasis. Således är det omöjligt att få ett “slutpris” från en leverantör eller ett fraktbolag i ett tidigt skede, utan då får man acceptera att enbart en uppskattning kan göras.

Fraktkostnader styrs väldigt mycket av oljepriset, vilket minst sagt varit skakigt dom senaste åren.

Var hittar jag det billigaste fraktpriset?

Det finns inga billiga fraktbolag, eller leverantörer som kan erbjuda billigare frakt än andra. I de fallen där ni får en “billig offert” så är det sannolikt för att de offererar enligt en annan incoterm.

Fraktpriser styrs helt och hålle av incotermen, och det gör att en ‘billig’ CIF offert snabbt blir mycket dyrare än att begära betalning enligt DAP villkor från början.

Hur kan jag sänka våra fraktkostnader?

Det enda sättet att sänka priserna är att beställa större volymer. LCL frakt (delad container) är ofta 2 till 3 gånger dyrare, per enhet, gentemot att boka FCL frakt (full container).

Om ni idag beställer från flera olika fabriker i Kina, eller annat land i Asien, kan ni också spara mycket på att samfrakta gods i en och samma container. Det gör alltså att ni kan ‘uppgradera’ från flera dyra LCL frakter, till en FCL frakt.

Processen är i regel enkel, då ni bara behöver bestämma en uppsamlingspunkt för samtliga fabriker. Det kräver dock att ni kan koordinera era beställningar så att de är redo för leverans inom samma tidspann, vilket ofta är lättare sagt än gjort.

Erbjuder vissa leverantörer gratis frakt?

Vissa säljare på exempelvis Aliexpress.com påstår sig erbjuda gratis frakt, vilket i själva verket är inbakat i enhetspriset. När det kommer till mer regelrätta fabriker, exempelvis de som finns på Alibaba.com eller Globalsources.com, så finns det ingen seriös fabriker som skulle påstå sig erbjuda gratis frakt.

På ett eller annat sätt måste fraktkostnader alltid täckas i slutändan.

Har ni fler frågor?

Skriv en kommentar så svarar vi på din fråga så snart vi kan!

Inga kommentarer.

Kommentera