Hur svenska e-handlare kan börja sälja på Amazon.com i USA & Europa

Publicerad den Lämna en kommentar

peter luxenburg

I skrivande stund är det mycket som pekar på att Amazon inom kort kommer att lansera i Sverige. Dock har svenska e-handlare varit aktiva som säljare på Amazon i USA och övriga Europa under många år. Vi på ScandinAsian.se började jobba med svenska Amazon försäljare så tidigt som 2011.

Dock finns det en hel del att tänka på innan du kan komma igång:

  • Är det enklast att börja sälja inom EU eller gå direkt på USA?
  • Kan svenska företag sälja på Amazon?
  • Vilka kostnader bör jag vara medveten om när jag vill börja sälja på Amazon?
  • Är det möjligt att frakta varor direkt från fabrik i Asien till lager i USA eller EU?
  • Hur levereras produkter till kunder på Amazon?
  • Hur fungerar Fulfillment By Amazon (FBA)?

Lyckligtvis fick vi tag på en svensk Amazon veteran här i Hong Kong – Peter Luxenburg, grundare av Frost Limited. Fortsätt läsa för att lära dig allt du som blivande Amazon säljare behöver veta för att ta nästa steg.


Läs mer: Försäljning på Amazon.com – Vad alla importörer måste veta


“image”

Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

  • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
  • Produktdesign & materialval
  • Hitta tillverkare i Asien och Europa
  • Frakt och förtullning

BOKA NU

Peter, berätta lite om din bakgrund och hur du kom in på Amazon försäljning

Jag arbetade som produktions- och inköpsansvarig på ett företag i Bromma när vi började sourca tillverkning från Kina under 2005. När företaget sedan förvärvade en fabrik i Dongguan i södra Kina, fick jag frågan om jag kunde flytta ned och blir ansvarig för en del av verksamheten. Efter ett år blev jag VD för fabriken som då hade 350 anställda. I och med den nya rollen så bestämde jag mig för att stanna i Kina på obestämd framtid.

Mitt affärsnätverk expanderade och efter ett tag blev jag erbjuden ett jobb med bas i det mera västvänliga Shenzhen som ligger vid gränsen till Hong Kong. Väl på plats träffade jag snart en grupp intressanta entreprenörer, däribland en god vän från Universitetstiden i Örebro. De hade börjat sälja Private Label produkter på Amazon i USA.

Att sälja online och direkt till slutkund (B2C) var helt nytt för mig men jag insåg snabbt fördelarna med det kontra B2B, vilket i första hand var marginalerna. Med alla eventuella problem det kan innebära att sälja direkt till slutkund undanröjda (tack vare Amazons FBA, Fulfilled by Amazon), så var det extra intressant.

Efter att ha studerat och även hjälpt min vän med hans Amazon business så bestämde jag mig för att sparka liv i mitt vilande trading bolag FROST Limited och ägna mig åt E-handel med fokus på just Amazon. Vi det laget var Amazon på ordentlig uppgång i USA men ännu inte så känt utanför USA.

Jag startade mitt eget private label inom kategorin ”Kitchenware” och sålde sedan brandet i 2018. I och med försäljningen och den kunskap jag förvärvat under åren på Amazon så har mitt konsultbolag haft förfrågningar från små och medelstora företag om att hjälpa dom som konsult för deras Amazon-etablering och framgång.

Varför är Amazon.com relevant för svenska e-handlare?

Amazon erbjuder ett oslagbart utbud av produkter på en och samma marknadsplats. Det gör att kunder pga av bekvämlighet och förtroende vänder sig till Amazon. Amazons målsättning är att vara Världens mest kundfokuserade företag och arbetar därför outtröttligt med att ge sina kunder fler och bättre tjänster.

Till sina betalande medlemmar (drygt 100 miljoner prime kunder) erbjuder de bla fri frakt, 2 dagars leverans, musik och film streaming med mera.

Amazon är öppet för alla att sälja på. Företag liksom privatpersoner oavsett deras plats i Världen kan starta ett konto. Med andra ord, Svenska företag kan relativt enkelt etablera sig och påbörja försäljning på någon utav (eller alla) Amazons 16 marknadsplatser. Det enda som behöver göras är att gå igenom en standard procedur där stödjande dokument skickas in för påsyn och verifiering.

Det kan verka trögt ibland och man måste besvara en del frågor om och om igen men erfarenheten säger att detta bara del av själva processen för att studera säljaren. Ta därför gärna hjälp av någon som gjort detta innan.

Att inte vara på Amazon nu eller i framtiden gör att man riskerar att gå miste om att ta del utav det enorma ekosystem Amazon kontinuerligt håller på att bygga. Deras slutliga målsättningen är att kunder var som helst i Världen ska kunna beställa vad som helst och få det levererat till sin inom ett par dagar.

Rekommenderar du att svenska e-handlare börjar sälja på Amazon inom EU, eller USA?

För svenska e-handlare som tänker ansluta sig till FBA programmet och vill nå ut till fler kunder snabbt så är USA klart den intressantare marknaden då både köpkraften och vanan att handla på Amazon är mera utbredd där.

Nedsidan är dock att konkurrensen är hårdare då fler säljare och framförallt Kinesiska säljare är etablerade på Amazon i USA.

Överlag är inträdesbarriären låg för att börja sälja i USA jämfört med EU. Det senare talar för att EU för vissa kan vara en intressantare marknad att börja med, då färre Icke Europeiska säljare tycker det är krångligt med EU:s lagar, regler, moms och språk och därmed avstår.

Som Svensk e-handlare kan en mjukstart vara att börja med en marknad i Europa och köra FBM (Fulfilled by Merchant), dvs man listar sina produkter på Amazon men väljer att skicka varan ifrån sitt eget lager. Nackdelen här är då att leveranstider till slutkunder kan vara längre som kan få vissa att välja andra alternativ. Dessutom måste du som kör FBM ta hand om all kundhantering, returer och reklamationer.

Vilka kostnader bör jag vara medveten om när jag vill börja sälja på Amazon?

Kostnaden per månad för ett professionellt säljarkonto på Amazon är $39.99 (USA), £25+moms (UK) och €39+moms (Euro-länderna). Det kostar inget att registrera ett konto och månadsavgiften dras från det kreditkort som du anger vid registreringen.

Övriga kostnader uppstår främst när du säljer en vara i form utav försäljningskommission och plock och pack avgift. Kommissionen varierar beroende på produktkategori och är allt från ett par % till 20% men majoriteten ligger på 15%. Plock och pack beror på varans vikt och volym och här rekommenderar jag att du gör en förkalkyl så du vet hur kostnadsstrukturen för just din produkt skulle komma att se ut.

Utöver ovanstående Amazon-avgifter, bör du beakta din s.k. ”landing cost” till amazon och marknadsföringsbudget. Leveransen från Amazon till kund står antigen Amazon för eller kunden och är således inget du behöver tänka på.

Är det möjligt att frakta varor direkt från fabrik i Asien till lager i USA eller EU?

Med hjälp av en Internationell speditör kan du skicka dina varor från din leverantör eller fabrik direkt till Amazons lager i USA och Europa. Det är dock viktigt att du förutom sedvanlig kvalitetskontroll förbereder produkterna för mottagning hos Amazon. Amazon har ett eget märkningssystem så varje produkt får sin egen etikett som håller koll på vilka produkter tillhör vem.

Utöver att varje produkt ska vara uppmärkt så behöver även ytter-kartongerna som produkterna transporteras i vara märkta med Amazons kartong-etiketter så att incheckning av din leverans sker utan strul. Allt detta är relativt enkelt att lära sig och finns att tillgå i Amazons system som du har tillgång till som säljare.

Anser du att FBA är bättre än att använda ett utomstående 3PL företag för att lagerhålla och frakta varor?

Att använda sig utav Amazons lager och därmed deras FBA program är att föredra för leverans till slutkund men är förknippat med kostnader så se till att du har en alternativ 3PL lösning. Det senare är oftast mycket billigare än att lagerföra stora mängder gods hos Amazon.

Det många säljare finner vara den mest optimala lösningen är att ha sin 3PL partner dropshippa mindre men mer frekventa leveranser in till Amazon. Amazon erbjuder via sina partners UPS och FEDEX fördelaktiga transportkostnader in till FBA.

Från din 3PL har du även möjligheten att skicka orders som du får från annat håll (webshop, ebay, walmart etc).

Hur fungerar det med sales tax för svenska företag som vill sälja i USA?

Det råder delade meningar om vad man bör, ska och måste göra för att följa skattereglerna i USA. USA har någonting som heter Nexus. Nexus är sambandet mellan en säljare och en stat som kräver att säljaren registrerar sig och sedan samlar in och betalar sales tax i staten. Normalt är det den stat som du är bosatt i eller har ditt företag eller anställda s.k ”hard” Nexus.

Sedan finns det vad man kallar ”soft” Nexus, vilket är där man t.ex har sina inventarier. Så teoretiskt, för Svenska företag som opererar utifrån USA så gäller ”soft” nexus. Men då man använder sig av FBA blir detta väldigt komplicerat eftersom Amazon själva sprider runt ens inventarier mellan staterna.

Det finns nog ingen som kan förväntas göra helt enligt regelboken från start så den generella rekommendationen säljare emellan är att man bör vara medveten om detta men att fokusera sig på att få igång sin business till att börja med. När du har snurrat ett tag och din omsättningen börjar överstiga ett par-tre hundra tusen USD så ta kontakt med en lokal revisor eller skattekonsult och ta reda på deras rekommendation och vad du kan göra.

Det finns mjukvaror man kan koppla till sitt amazon konto som hjälper en att hålla kolla på ens inventarier på delstatsnivå och förflyttningar.

Måste svenska e-handlare registrera bolag i USA för att sälja där?

Nej. Allt kan ske från det egna bolaget i hemlandet. Det finns inget krav från varken Amazon eller myndigheter att man måste ha ett Amerikanskt bolag registrerat för att sälja på Amazon.

Hur har coronaviruset påverkat företag som säljer på Amazon?

Coronaviruset har påverkat alla företag som säljare på Amazon på ett eller annat sätt. Vissa har tappat kraftigt i försäljning (Travel goods ned 70%) medan andra upplevt en massiv ökning (Personal Protective Equipment upp 800%) och det har varit starkt knutet till vilken kategori av produkter man säljer.

Då Amazon snabbt upplevde en kraftigt ökad efterfrågan på online-handel i samband med de ”lockdowns” som skedde i USA och Europa så valde man att tillfälligt begränsa eller omöjliggöra inleveranser av s.k ”Icke-essentiella” varor och istället prioritera leveranser av gods som bedöms som essentiella.

Detta har lett till kraftiga leveransförseningar av många produktkategorier under ett par månader.

Exempel på produktkategorier som anses essentiella är Baby, Health & Household, Beauty & Personal Care, Grocery, Industrial & Scientific och Pet Supplies.

Under Mars och April har Amazon gått ut och rekryterat 175.000 personer för att mäkta med trycket på FBA leveranser och nu I maj har vi sett att det sakteligen börjar komma ikapp och att de lyft inleverans-restriktionerna för merparten av icke-essentiella varor både i USA och Europa.

Tack Peter. Hur kan våra läsare komma i kontakt med dig?

Besök www.frostlimited.com för och se hur vi som Amazon specialister kan hjälpa dig. Där kan du även boka ett kostnadsfritt samtal för att diskutera dina specifika behov. Alternativt kan du maila oss på info@frostlimited.com eller ringa mig direkt på 00852-51713208

Om Frost Limited

Frost Limited är ett Hong Kong-baserat konsultföretaget med fokus på Amazon och digital marknadsföring. Vi är specialiserade på att optimera kundens närvaro på Amazon. Sedan starten 2014 har vi hjälpt flera Världskända företag och framgångsrikt förbättrat deras försäljning på Amazon.

Idag består företaget av 6-7 specialister, som vardera är experter inom olika områden med allt från textskrivning, fotografering, video till annonsering (PPC, SBA, SPD etc), produktutveckling, sourcing, kvalitet och logistik. Tillsammans hjälper vi kunder med alla aspekter av att sälja på Amazon. Under 2020 öppnar vi en filial i Stockholm för att bättre kunna hjälpa Svenska företag att komma ut på Amazon.

  • “image”

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare i Asien och Europa
    • Frakt och förtullning

    BOKA NU


  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    1. Hur vi kan hjälpa er med tillverkning i Europa & Asien

    2. Hur du kan skapa din egen design

    3. Frågor gällande frakt och kostnader

    4. Hur tull och moms fungerar vid import

    Fredrik Grönkvist