Incotermer vid frakt – läs vår guide!

incoterm

Vill du tillverka produkter i Asien?
Boka en kostnadsfri konsultation nu

En incoterm är en internationell kod som bestämmer var & hur ansvar för frakt & varor skall delas upp mellan leverantör & importören.

Nedan listar vi de incoterms vi vanligtvis jobbar med. incotermer uppdateras i vissa fall vilket leder till att utdaterade incotermer fasas ut medan nya kommer in.

Det är viktigt att man håller koll på aktuell incoterm då man planerar att importera från Kina – utan detta är det omöjligt att göra en kalkyl på de andra kostnader som tillkommer vid Kina import – exempelvis hamnavgifter & lokaltransport.


Vill ni ha hjälp med frakt från Kina?

Klicka på länken nedan och begär en kostnadsfri offert redan idag, så kontaktar vi er via e-post eller telefon så snart vi kan.

Begär kostnadsfri offert på sjöfrakt


EXW (EXWORKS)

EXW pris är fabrikens pris för varorna – ingen frakt inkluderas utan importören får på egen hand ordna transport från fabrikens adress till lasthamn i Kina och därifrån vidare till slutdestination.

FOB (Free on board)

Tar godset fram till lasthamn (Port of Loading) i Kina – inkluderar även kostnader och dokument för exportklarering. FOB skrivs ut som FOB + Lasthamn – exempelvis FOB Shanghai om lasthamnen är Shanghai.

Från lasthamn så får importören hantera sjö eller flygfrakt till slutdestination på egen hand. FOB kräver att man själv bokar frakt från Kina till slutlig destination i Sverige.

CIF (Cost Insurance Freight)

Tar godset hela vägen fram till destinationshamn (Port of Destination) i Sverige – inkluderar givetvis kostnader för dokument som behövs vid exportklarering precis som FOB.

CIF inkluderar dock inte de kostnader som uppstår på svensk mark – såsom lossning, förtullning, administration (hos hamnagenten), tull & moms – utan det betalar man med en separat faktura till ett svenskt bolag.

CIF skrivs ut som CIF + Destinationshamn – exempelvis CIF Göteborg / CIF Gothenburg – om man vill att godset skall passera och förtullas i Göteborg. Från destinationshamn i Sverige får sedan importören hantera frakt till slutdestination.

Om man inte redan har kontakter med åkerier kan det löna sig att be den svenske hamnagenten att boka transporten till slutdestination.

DAP (Delivered at Place)

Tar godset hela vägen från fabriksgolvet till en bestämd adress – exempelvis importörens lager.

DAP inkluderar allt från klareringsdokument, administration, frakt till lossning och lokaltransport.

Dock inkluderas ej tullavgifter & moms. DAP passar i vissa fall för oerfarna importörer som vill hålla koll på samtliga kostnader redan från början.

Inga kommentarer.

Lämna ett svar

* Vänligen kryssa i ruta för att godkänna

*

I agree