• Crowdfunding: Vad svenska e-handlare måste veta om Kickstarter och Indiegogo

    Publicerad Lämna en kommentar

    kickstarter crowdfunding

    Crowdfunding är ett fantastiskt sätt för entrepenörer att både få in kapital och testa marknaden för helt nya produktidéer som annars kanske aldrig hade sett världens ljus.

    Dock misslyckas väldigt många med sina kampanjer då det inte alls är lika enkelt att tillverka en produkt som det är att ta fram en CAD fil och göra en promo video.

    In denna artiklar förklarar vi vad du måste göra göra innan och efter din kampanj för att lyckas med crowdfunding på Kickstarter eller Indiegogo.com.

    Vad är Crowdfunding?

    Crowdfunding går ut på att individer kan välja att förköpa din produkt, under förutsättning att du samlar in en viss mängd pengar. Syftet är att hjälpa entrepenörer att realisera produkter som i många fall aldrig hade kommit ut på marknaden utan kapital från crowdfunding.

    Föreställ dig att du har en idé för en ny typ av produkt, och dina kalkyler visar att du måste samla in minst 20 000 US dollar för att kunna tillverka 1000 exemplar.

    Om du då sätter ett mål på 20 000 dollar, och lyckas nå det genom att tillräckligt många personer världen över väljer att förköpa din produkt så får du detta kapital utbetalt.

    Om du däremot inte når målet så får du ingenting utbetalt.

    Fördelar med Crowdfunding

    1. Ett billigt sätt att testa din produktidé

    Ingen vill lägga stora pengar och lång tid på en produkt som inte säljer. Trots att man alltid måste ta en risk när man ger sig in i affärer är crowdfunding ett bra sätt att testa om marknaden verkligen vill ha din produkt.

    Om du når målet har du en indikation på att det kanske är en ganska bra idé.

    Motsatsen, att du inte når målet, är också positivt i den meningen att du får en förvarning om att du kanske borde testa en annan produkt.

    Om du frågar mig är detta en viktigare anledning än kapitalet i sig.

    2. Få in kapital innan tillverkning

    Det är inte alltid riktigt så enkelt som att gå in på Swedbank och fråga om ett par hundra tusen för att tillverka en ny produkt – speciellt inte om du inte har någon erfarenhet av import och tillverkning sedan tidigare.

    Om du lyckas nå ditt crowdfunding mål så får du kapitalet du behöver för att ett visst antal enheter, och samtidigt göra en vinst. Detta är ofta helt avgörande för många niche produkter som på annat sätt inte kan få kapital från banker eller andra investerare.

    Att det sedan är räntefritt gör ju inte saken sämre.

    3. Effektiv marknadsföring

    Kickstarter.com och Indiegogo.com har tiotals miljoner besökare per månad. En lyckad kampanj ger otroligt världefull exponering för din produkt som annars hade kostat mycket pengar.

    Därtill är det enklare att få exponering i media om man har lyckats med en crowdfunding kampanj.

    Vad du måste tänka på inför din kampanj

    1. Samla in offerter från flera leverantörer

    Ett av de största misstagen du kan göra är att skapa en snygg CAD ritning, gissa dig till ett pris eller göra en snabbkoll på Alibaba – för att sedan chansa dig till hur mycket kapital du behöver för att lansera produkten.

    Om det sedan visar sig att du behöver mycket mer pengar än beräknat så är det kört. Du kan inte fråga om mer, och måste betala tillbaka dina “backers” om du misslyckas att leverera en produkt.

    Innan du drar igång din kampanj är det extremt viktigt att du har färdiga produktspecifikationer och ritningar som ett flertal leverantörer gett offerter på. Det räcker inte bara med offert från en leverantör, utan du måste ha betydligt fler än så för att kunna göra en korrekt jämförelse – och ha alternativ om någon leverantör drar sig ur eller höjer priset.

    2. Färdiga prototyper och verktyg

    Det kan ta flera månader, ibland mer än ett år, att utveckla en ny produkt. Att första dra in en massa pengar och först därefter börja leta leverantörer och beställa prover slutar nästan alltid i total katastrof.

    Innan du lanserar din crowdfunding kampanj måste du ha färdiga och fungerande provexemplar, samt verktyg som gjutformar.

    När du väl tagit in det kapital du behöver är nästa steg att gå direkt till massproduktion.

    Det gör också att det inte är helt kostnadsfritt att lansera en kampanj på Kickstarter eller Indiegogo, men det är ändå betydligt mindre riskfyllt än att inte göra det.

    3. Räkna på hur mycket kapital du måste ta in

    Alla tillverkare har något som kallas för ett Minimum Order Quantity (MOQ) krav. Varför många vänder sig till just Kickstarter och Indiegogo är för att de måste ha kapital för att kunna köpa det antal enheter som deras leverantör kräver.

    Om MOQ kravet hos din leverantör är just 500 enheter, med ett enhetspris på 20 dollar, så måste du se till att du kan täcka den totala kostnaden för 500 x 20 dollar = 10 000 dollar.

    Därtill måste du också ha kapital för att täcka provexemplar och gjutformar (som du i detta skede redan betalat för om du gör detta på rätt sätt), samt kvalitetskontroll, labbtest och frakt.

    Om du inte tar alla kostnader i åtanke kan det sluta med att ditt mål är för lågt. Problemet med det är att du är bunden att leverera produkten till dina backers oavsett vad – så länge målet för din kampanj är nått.

    Således kommer du behöva täcka skillnaden med eget kapital, vilket gör att du måste ha stenkoll på alla kostnader samt vad notan landar på i slutändan.

    4. Ha en färdig logistikplan

    När produkterna väl är klara och för leverans kommer du stå in för dillemat att skicka ut produkter till personer över hela världen. Således måste du ha en färdig plan för hur du skall leverera produkterna, samt en omfattande kostnadskalkyl.

    Lyckligtvis finns det flera fulfillment centers i Hong Kong som kan hjälpa dig att skicka ut varorna direkt till kunder över hela världen, utan att du först måste importera varorna till Sverige och därefter skicka ut paketen.

    5. Du måste marknadsföra din kampanj

    När crowdfunding var helt nytt var det möjligt att lägga upp en kampanj och dra in kapital helt och hållet tack vare traffiken på dessa Kickstarter och Indiegogo.

    Idag är konkurrensen betydligt hårdare, och det krävs en hel del marknadsföring i externa kanaler för att du skall ha en chans att få ihop tillräckligt mycket kapital.

    Det kan handla om allt ifrån Facebook annonser till Youtube videos, eller rent av att prata om produkten i ditt eget nätverk.

    Detta var också avgörande för vår kund DR. W. från Nederländerna, som samlade in mer än 35 000 euro på ett dygn. Utan allt förarbete de gjorde hade de inte lyckats så bra som de gjorde.

    Crowdfunding plattformar

    Kickstarter VS Indiegogo

    Kickstarter.com är på många sätt orginalet, där du ser större kampanjer men också hårdare regler när det kommer till vilke typ av produkt de accepterar, och vilka från vilka länder som får lansera kampanjer på plattformen.

    Indiegogo.com är mer flexibelt i båda aspekter, och används av många företag i länder där Kickstarter.com inte tillåter kampanjer. Därtill är de också mer tillåtande när det kommer till typen av kampanj, som inte nödvändigtvis behöver vara en konsumentprodukt.

    Varför inte lägga upp produkten på både Kickstarter och Indiegogo?

    Detta antagande grundar sig i missförståndet att du på så sätt får mer exponering. Dock är det snarare tvärtom då du kommer få dela din marknadsföringsbudget i två delar, samtidigt som kampanjer idag inte alls kan förlita sig på “intern exponering”.

    Nackdelarna överväger fördelarna helt enkelt.

  • Vi hjälper e-handlare att tillverka produkter i Asien

    Boka telefonmöte
  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *