• Tillverkning i Asien & Europa Guide: 2023 (PDF)

    Denna PDF guide förklarar grunderna i att hitta rätt fabrik, beställa prover, hantera betalningar, kvalitetskontroll, labbtester och fraktbokning.

     

  • Import av fordon och reservdelar från Kina – Läs vår guide

    Publicerad den

    Fordon från Kina

    Det finns ett stort intresse för import av fordon från Kina. Det vi på ScandinAsian.se främst sett en efterfrågan på är ATV, hjullastare och båtar.

    Tyvärr är det dock inte alltid så enkelt som att bara beställa, importera och sälja. Fordon av olika slag är reglerade på såväl lokal nivå som på EU nivå. Därtill är service och tillgänglighet på reservdelar ingen självklarhet. Läs vidare så berättar vi mer.

    “image”

    Vi kan hjälpa dig med tillverkning i Asien, Europa och Turkiet

    • Boka en kostnadsfri konsultation via Google Meet för att lära er hur vi kan hjälpa er med:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare
    • Tillverkning och betalning
    • Frakt och förtullning

    Boka en kostnadsfri konsultation

    Krav på certifiering vid import av fordon

    För lite mer än ett år sedan mottog jag ett samtal när jag satt på kontoret i Shanghai. En ägare av ett mindre företag i Sverige hade köpt ett antal Jetskis av en leverantör i Kina. Problemet? Godset hade stoppats av Tullverket i Göteborgs hamn. Anledningen till detta var enkel – importören kunde inte visa upp dokumentation som bevisade att produkterna var tillverkade i enlighet med gällande certifieringstandarder.

    Importörens första reaktion var såklart att ringa leverantören i Kina. Det visade sig snabbt vara lönlöst då leverantören inte hade någon aning om vilka krav som ställs inom EU på Jetskis. Produkterna var helt enkelt inte tillverkade enligt rådande direktiv.

    Ej heller gick de med på att låta importören returnera varorna eller på något sätt kompensera kunden. Det kan låta konstigt, men faktum är att man aldrig kan förutsätta att en kinesisk leverantör vet vilka direktiv som gäller inom EU.  Kinesiska leverantörer regleras i enlighet med kinesisk lagstiftning och har ingen som helst skyldighet att efterleva den lagstiftning som finns inom EU.

    Det är helt och hållet kundens ansvar att så sker. Det enda råd vi kunde ge importören i detta fall var att be Tullverket förstöra varorna – på så sätt kunde de åtminstone sluta betala på en löpande hamnhyra. Resultatet blev att importören gjorde en förlust på mer än en halv miljon kronor.

    Hur undviker man då en sådan situation? Självklart genom att först ta reda på vilken typ av certifiering som gäller för just den typ av fordon man planerar att importera från Kina. Det finns flera olika standarder, varav de flesta är inkluderade i CE direktivet. Vilken typ av CE direktiv som gäller beror på produkten. Exempelvis ställs olika krav på ATV och hjullastare.

    De viktigaste direktiven att hålla koll på,vid import av fordon, är CE Machine Directive och CE EMC. Vad gäller utfärdande av dessa certifikat så finns det också ett antal undantag. I vissa fall räcker det med att leverantören själv utfärdar ett såkallat ”Declaration of Conformity”. I andra fall krävs det att en tredjepart (exempelvis SGS eller Bureau Veritas) utfärdar ett certifikat. Vilket alternativ som gäller beror även det på typen av fordon man importerar.

    Som importör skall man även vara medveten om att endast en liten del av leverantörerna i Kina faktiskt tillverkar produkter i enlighet med EU direktiv. Således är detta det första man bör verifiera inför importen. Att inte göra det leder sannolikt till en stor förlust.

    Reservdelar

    Ett problem som importörer av fordon ofta möter är tillgången på reservdelar. Detta är ett extra stort problem vad gäller plastdelar och tillbehör som tillverkas specifikt för en Kina produkt. Det är möjligt att köpa reservdelar direkt från den kinesiska tillverkaren. I många fall kan man också få en viss mängd reservdelar inkluderade vid beställning. Oftast baseras mängden reservdelar på ordervärdet.

    Var hittar man leverantörer?

    De flesta leverantörerna av fordon och reservdelar finns på den kinesiska östkusten – främst i Zhejiang, Jiangsu och Shandong provinserna. Hit tar man sig enklast genom att först flyga till Shanghai. Väl på plats är det enkelt att resa inom provinserna med tåg.

    Vad gäller elektriska komponenter, exempelvis Xenon kit, så finns den i särklass största leverantörensbasen i den södra Guangdong provinsen. Framförallt är det Shenzhen, som ligger på gränsen till Hong Kong, som är dominerande.

    Shenzhen ligger cirka 200 mil söder om Shanghai. För den som letar efter elektriska komponenter är det enklast att först flyga till Hong Kong, och sedan ta tåget från Hong Kong International Airport – direkt till Shenzhen. Det är en resa som tar knappt 40 minuter.

    Handelsmässor

    Det finns ett flertal mässor i Kina för fordon och reservdelar. Den mest välkända, och största, handelsmässan i Kina är Canton Fair i Guangzhou. Canton Fair arrangeras årligen, under vår och höst. Det finns även andra handelsmässor i bland annat Shanghai och Hong Kong.

  • “image”

    Vi kan hjälpa dig med tillverkning i Asien, Europa och Turkiet

    • Boka en kostnadsfri konsultation via Google Meet för att lära er hur vi kan hjälpa er med:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare
    • Tillverkning och betalning
    • Frakt och förtullning

    Boka en kostnadsfri konsultation

  • Tillverkning i Asien & Europa Guide: 2023 (PDF)

    1. Vilka produkter är lämpade att tillverka i Europa respektive Asien?

     

    2. Hur du hittar kvalificerade fabriker

     

    3. Labbtester, kvalitetskontroll, frakt & tull