• 5 strategier för att sänka din leverantörs begärda minimikvantitet (MOQ)

    Publicerad Lämna en kommentar

    Sanka kvantitetskrav vid import

    Vill du tillverka produkter i Asien?
    Boka en kostnadsfri konsultation nu

    Kinesiska tillverkare är kända för sina ganska så höga krav på Minimikvantitet. Denna minimikvantitet sätts för det mesta ‘per produkt’. Detta innebär att den totala minimikvantiteten multipliceras med antalet SKU som inhandlas från varje leverantör. Förutsatt att ditt produktsortiment i alla fall innehåller en handfull SKU, kommer detta snart att höja den totala minimikvantiteten till tusentals enheter – alldeles för mycket för de flesta småföretag.

    Inom vissa industrier kan det vara rimligt att begränsa sortimentet till en eller två SKU, men i de flesta fall är detta inte ett gångbart alternativ. I denna artikel delar vi med oss av vår erfarenhet gällande hur man reducerar leverantörens begärda minimikvantitet genom att effektivisera användandet av material och komponenter, vilket begränsar produktanpassningen. Vidare kommer du att lära dig hur du uppnår ovanstående mål genom förhandlingar. Men innan vi går in på detaljer vill jag börja med att förklara varför minimikvantiteten är så viktig för kinesiska tillverkare.

    Varför kinesiska tillverkare måste begära en minimikvantitet

    Kinas industrikluster är likt en lök. De flesta importörer behöver dock endast ha att göra med det yttre lagret – exportörerna. Exportörerna är i princip fabriksmontörer som sätter samman de olika bitarna. Men det finns mycket mer som pågår ‘bakom kulisserna’. Även då en tillverkare kan producera vissa komponenter (exempelvis boetter), eller hantera viss raffineringsprocess (exempelvis tygfärgning) inom den egna verksamheten, kommer de flesta komponenter att behöva köpas in från underleverantörer.

    Detta kanske inte kommer som en överraskning, men vad som är annorlunda i Kina, jämfört med leverantörskedjan i många andra länder, är att många tillverkare endast köper in material och komponenter från underleverantörer då de får in en beställning från en utländsk köpare. Den exporterande tillverkarens minimikvantitet är därför ofta en reflektion av den hos deras underleverantörer. Även om en tillverkare är beredd att göra ett undantag för att du ska kunna komma igång med din verksamhet, kan det vara så att beslutet inte ens är deras.

    Det finns vidare även en annan faktor som spelar en stor roll. Kinesiska tillverkare har i regel ofta en väldigt liten vinstmarginal, som kan sträcka sig ner mot 2 – 4%. En tillverkare måste helt enkelt producera ett visst antal enheter för att göra en vinst värd risken. De bedriver trots allt ingen välgörenhetsverksamhet.

    Varför du inte bör välja den leverantör som erbjuder lägst minimikvantitet

    Men hur kommer det sig att de s.k. leverantörerna gör reklam för minimikvantiteter så låga som tio till tjugo enheter? Gör en sökning på Alibaba.com, eller någon annan större leverantörskatalog och se själv. Ja, det är sant att det finns en uppsjö av handlare som säljer enheter i väldigt låga kvantiteter, där många av dem köps in direkt från grossistmarknader i städer som Yiwu.

    Låter detta som en perfekt början för de flesta småföretagare som ämnar skapa variation i produktsortimentet? Här anser jag att du bör tänka om. Först och främst tillverkas produkter primärt och uteslutande för den kinesiska marknaden, och efterlever i regel inte utländska produktföreskrifter och märkningskrav som exempelvis REACH, RoHS eller California Proposition 65. Denna situation gör det omöjligt att köpa elektronik, leksaker eller någon annan reglerad produkt. Inom vissa jurisdiktioner, speciellt inom EU, är praktiskt taget alla produkter reglerade, även textilier.

    Leverantörer som erbjuder väldigt låga minimikvantiteter tillhör denna kategori av handlare. Att välja en leverantör främst baserat på dennes minimikvantitet kan därför resultera i en leverans av enheter som inte efterlever de gällande föreskrifterna, m.a.o. illegala produkter. Detta är inte rätt väg att gå. Köpare, speciellt de som är baserade i USA och Europa, kan endast välja leverantörer baserat på tekniska faktorer, såsom efterlevnad av lokala standarder, samt applicering av kvalitetsstyrningssystem.

    Jag förespråkar strategier som låter leverantören sänka minimikvantiteten, utan påverkan på vinstmarginaler eller minimikvantiteten hos dennes underleverantörer. Fortsätt läsa och jag kommer att förklara hur du kan uppnå detta.

    #1: Effektivisering av användandet av material och komponenter

    Som ovan nämnt är ofta leverantörens minimikvantitet en direkt reflektion av den hos dennes underleverantörer. Kinesiska leverantörer köper in material (exempelvis tyger) och komponenter (exempelvis blixtlås) från flera olika underleverantörer, inte bara en eller två. Detta medför att en produkt som är gjord utav många olika material tvingar leverantören, och i sin tur dig, att uppfylla minimikvantiteten hos många olika underleverantörer. Detta kan därmed innebära att minimikvantiteten kraftigt ökas, i synnerhet om du dessutom har väldigt specifika krav.

    Men om du hade använt samma material på ett stort antal olika produkter, istället för bara en? Hade detta inte inneburit att underleverantörernas minimikvantiteter uppfyllts, samtidigt som det hade gett dig möjligheten att ha ett större produktsortiment? Detta är ofta en lösning som låter mindre köpare sänka den begärda minimikvantiteten, förutsatt att tillverkaren är någotsånär flexibel.

    #2: Begränsa produktanpassning

    En produkt kan skräddarsys i olika utsträckningar. En skräddarsydd logo på en befintlig fabriksdesign är mindre komplicerad att uppnå, jämfört med en apparat som uteslutande är byggd med skräddarsydda komponenter. Enkla former av produktanpassning låter leverantören använda lagerkomponenter (vilket innebär hög omsättning), medan produkter som blivit ordentligt skräddarsydda tvingar leverantören att gå utanför de ordinära inköpsrutinerna och upprätta nya typer av underleverantörskontrakt, för att skapa en helt ny design.

    Sådana OEM-komponenter är inte nödvändigtvis kompatibla med tillverkarens primära produktlinje, något som därför tvingar köparen att ensam uppfylla hela minimikvantiteten. Detta är sällan ett problem då man baserar en produkt på ‘lagerkomponenter’, eftersom dessa kan delas upp på ett stort antal köpare. Låt oss ta en armbandsklocka som ett exempel för att demonstrera hur detta kan se ut i verkligheten:

    • Minimikvantitet för klockhölje – Fabriksstandard: 500 enheter / OEM: 800 enheter
    • Visare – Fabriksstandard: 500 enheter / OEM: 5000 enheter
    • Visartavla – Fabriksstandard: 500 enheter / OEM: 4000 enheter
    • Urtavla – Fabriksstandard: 500 enheter / OEM: 4500 enheter
    • Urverk – Fabriksstandard: 500 enheter / Ej fabriksstandard: 2000 enheter

    Som kan utläsas av ovanstående kan det ske en väsentlig ökning av minimikvantiteten ifall leverantören blir tvungen att ingå ett underleverantörsavtal för en OEM-komponent (Original Equipment Manufacturer). Detta är i stort en reflektion av underleverantörens begärda minimikvantitet. Vad man bör dra lärdom av från detta exempel är att ‘nivån’ av produktanpassning bör begränsas, samt att man bör basera produkten på komponenter av ‘fabriksstandard’ – i den utsträckning det är möjligt.

    #3: Erbjud att betala ett högre pris

    Minimikvantiteten är ofta, men inte alltid, en direkt reflektion av underleverantörens begärda minimikvantitet. Många kinesiska tillverkare upprätthåller ett lager med ‘högomsättande’ material och komponenter. De kan därför, ifall intresse finns, tillverka ett mindre antal produkter. Det är dock, med tanke på deras små vinstmarginaler, inte alltid värt den involverade tiden, ansträngningen och risken. Ett erbjudande om att betala ett högre pris, exempelvis 10 till 20%, kan ge leverantören större incitament till att acceptera en order med en mindre volym.

    #4: Förhandla fram en lägre minimikvantitet

    Detta är inte ett alternativ som man bör förlita sig på, men det skadar inte att försöka. Vissa tillverkare är ganska överseende med små köpare, och det kan hända att de efter förhandling accepterar en lägre minimikvantitet. Med det sagt brukar sådana erbjudanden vara begränsade till en första testorder – och förvänta dig inte att leverantören kommer att sänka minimikvantiteten med mer än 15-25%.

    #5: Köp från mindre tillverkare

    Mindre tillverkare kan vara något mer flexibla än de större, och de har även en större tendens att vilja göra affärer, även om beställningsvärdet inte består av miljonsummor. Men kommer du ihåg vad jag nämnde tidigare angående att välja en leverantör baserat på en låg minimikvantitet? Detta tankesätt bör även tillämpas då man har i tankarna att välja en leverantör baserat på dess storlek, vilket i sig är ett val baserat på minimikvantiteten. Att välja en oorganiserad tillverkare, eller en som inte kan uppvisa tidigare efterlevnad av applicerbara produktregler, är aldrig ett bra beslut.

  • Vi hjälper e-handlare att tillverka produkter i Asien

    Boka telefonmöte
  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    * Vänligen kryssa i ruta för att godkänna

    *

    I agree