Varumärkesregistrering i Sverige, EU, USA & Kina för Importörer

varumarke

Varumärkesregistrering (trademark) är i de flesta fall det enda sättet som importörer kan skydda sin IP. Utan ett registrerat varumärke kan ditt varumärke och logotyp användas av andra företag, både i Kina och inom EU.

Vad är egentligen ett varumärke?

Inom kontexten för e-handel så är ett varumärke en text och logotyp, eller annan grafik. Registrering av ett varumärke är inte obligatoriskt som importör, men det är ett av de mest kostnadseffektiva sätten att skydda din IP.

Om du importerar konsumentvaror eller märkesprodukter är varumärket också den enda IP du har.

Observera att varumärket inte skyddar din produktdesign eller dess funktion. Det kräver ett patent, som endast kan erhållas för en ny och unik produkt.

Med andra ord kan du inte patentera en klocka eller t-shirt, men du kan få varumärket och logotypen skyddad.

Det är bättre än ingenting.

3 Skäl till varför importörer ska registrera varumärken

Registrering av ett varumärke är, som jag nämnde, det enda sättet för de flesta e-handelsföretag att skydda sin IP. Men det finns några andra fördelar du borde vara medveten om.

1. Det skyddar ditt varumärke i de länder du tänker sälja produkten

Det innebär att inget annat företag kan använda det märket och logotypen. Åtminstone inte i ditt land, eller i de länder du registrerat varumärket.

Således kan du förhindra andra importörer eller utländska företag att sälja kopior av din produkt i det land där ditt varumärke är registrerat.

2. Det är inte så dyrt att registrera ett varumärke

Varumärkesregistrering är relativt billigt. Om du gör det själv behöver du bara betala arkiveringsavgiften:

  • USA: $275 till $325 per varumärke
  • Storbritannien: Från £ 170 per varumärke

Du måste också betala en årlig avgift, men sällan mer än 150 dollar.

I Sverige kostar det från 2000 SEK att registrera ett varumärke.

3. Du kan registrera dig som varumärke på Amazon.com eller Amazon i Europa

För att registrera ett ‘brand’ på Amazon måste du ha ett registrerat varumärke. Utan ett varumärke (bara en ansökan räknas inte) kan du inte registrera dig som varumärke.

Så, vad är fördelarna med att registrera sig i Amazon Brand Registry? Det här är vad de säger på deras hemsida:

“Your enrollment in Amazon Brand Registry provides access to powerful tools including proprietary text and image search, predictive automation based on your reports of suspected intellectual property rights violations, and increased authority over product listings with your brand name.”

Amazon.co.uk, Amazon.de och de andra europeiska Amazon-marknadsplatserna accepterar antingen ett EU-varumärke eller ett nationellt varumärke:

“Information whether your trademark is an EU trade mark or a national trade mark (and if the latter, in which country your trademark is registered); if your mark is registered both as an EU trademark and a national trademark in one or more EU member states, we only need the EU trade mark information.”

För svenska bolag är det bäst att registrera ett varumärke på EU nivå.

Ska jag registrera varumärket inom EU, USA eller i Kina?

Du bör primärt registrera varumärket där du tänkt sälja produkten. Om du planerar att sälja din produkt i USA, bör du registrera ett varumärke med United States Patent and Trademarks Office (USPTO).

Det finns emellertid vissa fördelar med att registrera ett varumärke i produktionslandet, till exempel Kina:

a. Du kan undvika risken ‘trademark squatters’, som registrerar varumärken som används i andra länder. De använder sedan varumärket för att stoppa dina varor från att exporteras… såvida ni inte betalar en lösensumma för att ”köpa tillbaka” varumärket.

b. Du kan börja sälja på Tmall och andra kinesiska marknadsplatser. Det kan bli relevant i framtiden.

Om jag säljer i Sverige, ska jag också registrera ett varumärke i USA eller andra marknader?

Ja, om du tänker börja sälja i andra länder, bör du också överväga varumärkesregistrering.

Du behöver inte öppna en lokal filial för att registrera ett varumärke i exempelvis USA eller Kanada. I stället kan du använda ditt befintliga svenska bolag för att registrera varumärken i andra länder.

Samma logik gäller för Amerikanska bolag som vill sälja i EU eller ett australiskt företag som vill ha samma sak.

Hur mycket kostar det?

Som nämnts betalas varumärkesregistreringsavgiften per land:

  • Sverige: Från 2000 SEK
  • USA: $275 till $325 per varumärke
  • Storbritannien: Från £ 170 per varumärke
  • EU: 900 euro
  • Kina: $930

Hur lång tid tar registreringsprocessen?

I USA kan du förvänta dig ett första svar inom 3 månader, men ansökan kan ta upp till ett helt år.

I EU tar processen normalt 6-9 månader.

Med andra ord, ansöka så snart du kan.

Kan jag registrera ett varumärke online?

Ja, du kan registrera ett varumärke med hjälp av någon av följande plattformar för självbetjäning:

  • Sverige: https://www.prv.se/sv/varumarke
  • WIPO: www.wipo.int/trademarks/en
  • USA www.uspto.gov
  • Kanada: www.trademarkcanada.org
  • EU: www.tmdn.org
  • Storbritannien: www.gov.uk/how-to-register-a-trademark
  • Australien: www.ipaustralia.gov.au
  • Nya Zeeland: www.iponz.govt.nz
  • Hong Kong S.A.R: www.ipd.gov.hk
  • Singapore: www.ipos.gov.sg

Behöver jag en advokat eller konsult för att registrera ett varumärke?

Nej, du behöver inte en advokat eller konsult för att registrera ditt varumärke. De kan dock hjälpa dig med ansökan och hantera processen med myndigheterna.

De flesta konsulter tar ut omkring 500 dollar för att hjälpa till med processen.

Alternativet är att ansöka direkt på nätet.

Skyddar varumärkena även min produkts design och funktion?

Nej, ett registrerat varumärke kan endast skydda ditt varumärke eller logotyp. Ett varumärke skyddar inte din produktdesign eller funktion.

Du måste lämna in ett patent om du vill skydda din produktdesign och funktionalitet.

Du kan dock inte patentera vilken produkt som helst.

De grundläggande kriterierna är att produkten är ny och unik. Därför kan du inte få patent på en kaffepress, armbandsur eller någon annan produkt som redan är uppfunnen.

Att få patent är därför inte ens ett alternativ för många företag, såvida ni inte har en unik uppfinning.

Varför kan jag inte bara be min leverantör att underteckna ett dokument att de inte kommer kopiera min produkt?

Jag tar ofta emot e-post från Importörer som inte vill gå igenom varumärkesprocessen och tror att ett påskrivet dokument från leverantören på något sätt kommer att garantera att deras varumärke är skyddad.

Det finns inga sådana genvägar.

Om du är seriös om att bygga ett varumärke, bör du registrera ditt varumärke och logotyp direkt.

Du kan börja med EU, och senare registrera ditt varumärke i Kina och andra länder där du vill skydda ditt varumärke.

Samma sak gäller patent. Ett NDA eller andra dokument, som skrivits av din leverantör, kan inte skydda din produkt.

Inga kommentarer.

Kommentera