Startpaket: Tillverkning av dina egendesignade produkter i Asien & EU

Vi hjälper dig att gå steg-för-steg från specifikation till provexemplar, tillverkning och slutligen leverans. Hela processen hanteras via vår användarvänliga onlineportal skapad för svenska importörer.

  • Startpaketet har redan betalat för sig många gånger över
    Noel Coburn, Clarity BES Noel Coburn, Clarity BES
  • För oss har ScandinAsian varit ovärdeliga i både en uppstartsfas samt under processens gång
    Ted Rosén Ted Rosén, Most Studios AB
  • Transparenta, hjälpsamma, och snabba med att svara
    Fredrik Söder Fredrik Söder, Söder Content AB

Video

Såhär fungerar processen

Design & material
Produktspecifikation
Steg 1: Produktspecifikation
  • Vi hjälper dig att sammanställa produktspecifikationen
  • Guider och video som täcker design, material, logotyp, förpackning och filformat
  • Dokumentmall: 1A Product Specification

Hitta leverantörer
Provexemplar
Beställning
Kvalitetskontroll
Leverans

1

Design & material

2

Hitta leverantörer

3

Provexemplar

4

Beställning

5

Kvalitetskontroll

6

Leverans

Priser
    • Support (PDF)
    • Steg 1: Produktspecifikation
    • Steg 2: Sourcing av tillverkare
    • Steg 3: Provbeställning
    • Steg 4: Produktion
    • Steg 5: Boka inspektion & labbtest
    • Steg 6: Boka frakt
    • Onlineportal
    • Projekthanterare (PDF)
    • Dokumentmallar (PDF)
    • Servicebokning

      + Kvalitetskontroll (PDF)
      + Labbtester (PDF)
      + Frakt till Sverige (PDF)

    • Verktyg (PDF)

      + Supplier check tool
      + Payment risk tool

    • Videosamtal + Genomgång under videosamtal
    • $490

      .

    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • Beställ nu
    • $790

      .

    • check
    • check
    • check
    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check Självbetjäning
    • check
    • check
    • check
    • check
    • 1 x Möte (30 min)
      Valfri tidpunkt

    • Beställ nu
    • $1290

      .

    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • check
    • 2 x Möten (60 min)
      Valfri tidpunkt

    • Beställ nu
1

Beställ ditt Startpaket

Så snart ni beställt ert Startpaket kan ni logga in på ScandinAsian.se och får tillgång till plattformen. Ni kommer att få video instruktioner för hur ni kan bekanta er med plattformen medan ni väntar på att vi kontaktar er.

2

Vi kontaktar er inom 24 timmar

Vi tar kontakt med dig inom 24 timmar varpå vi inleder processen. Vi kommer också att skapa er mapp i Google Drive där alla dokumentmallar finns sparade.

3

Processen startar

Därefter inleder vi processen med att börja jobba med er på produktspecifikationen.

  • paypal visa
  • stripe

Vill ni prata med oss på telefon? Boka in ett samtal här

Vi har hjälpt hundratals Startups & Småföretag i följande brancher
  • Klader och textilKläder & textil
  • ArmbandsurArmbandsur (OEM & ODM)
  • Vaskor smycken och accessoarerVäskor, smycken & accessoarer
  • ElektronikElektronik (OEM & ODM)
  • LED belysning och skarmarLED belysning och display
  • leksakerLeksaker & barnprodukter
  • golv och byggmaterialGolv och byggmaterial
  • mobler och hemMöbler & hem
  • LivsmedelsprodukterLivsmedelsprodukter
  • Bil och MCBil och MC
  • Maskiner och verktygMaskiner & verktyg
  • solpaneler och energiSolpaneler & energi

ScandinAsian.se har omnämnts i flera svenska och internationella medier

  • partners
  • partners
  • partners

Vanliga frågor & svar om Startpaketet
Vad skall jag tänka på för att maximera mina chanser för ett lyckat resultat?

1. Det är kritiskt att ni följer planen i enlighet med projektplanen. Det finns inga genvägar under
processen, utan allt måste göras i enlighet med våra standardprocesser. Exempelvis kan projektet
spåra ur om ni beställer prover eller lägger order utan att informera oss, eller gör designändringar
utan att konsultera oss.

2. Startpaketet bygger på att ni jobbar ihop med oss och följer den standardiserade projektplanen. Om
ni väljer att utgå ifrån projektplanen är det väldigt svårt, ibland rent av omöjligt, för oss på
ScandinAsian.se att komma in och rätta till eventuella problem.

3. Det är viktigt att processen får ta den tid som krävs. Exempelvis går inte att starta ett projekt
i augusti om målet är lansering till julhandeln.

4. Produktutveckling, tillverkning och import är komplicerat och vi kommer under processen stöta på
motgångar och förseningar.

5. Det är viktigt att ni ger oss och leverantörer svar via epost så snabbt som möjligt i händelse av
att vi har frågor, statusuppdateringar eller behöver ert godkännande. Processen spårar enkelt ur om
kunden “försvinner” eller slutar höra av sig under långa perioder. Då kan också leverantören välja
att dra sig ur projektet.

6. Om ni måste ta ett avbrott under processen måste ni informera oss samt leverantörer.

7. Kultur och tankesätt skiljer sig mellan Asien och Sverige. Det innebär inte att ni inte har rätt
att ifrågasätta oss eller en leverantör, men det är viktigt att vara förberedd på att kommunikation
och processer inte fungerar exakt som det gör i Sverige. Därtill är länder som Kina och Vietnam
utvecklingsländer som inte alls har samma lagar och regler som svenskar är vana vid.

Hur många olika produkter kan vi beställa inom ramen för ett Startpaket?

Huvudregeln är att produktinköp kan ske genom samma leverantör.

Exempel 1: Kunden önskar tillverka två klockmodeller i tre olika färger vardera, med olika armband
och förpackning. Detta räknas som ett och samma projekt då armband och förpackning köps in via samma
leverantör.

Exempel 2: Kunden önskar att tillverka två klockomodeller samt en typ av armband som kräver en
specialistleverantör. Detta räknas som två olika projekt och således måste kunden beställa två olika
Startpaket om denne vill ha hjälp med båda projekten.

Exempel 3: Kunden önskar att tillverka t-shirts och strumpor. Trots att båda är textilprodukter rör
det sig om olika typer av tillverkare. Detta räknas som två olika projekt och således måste kunden
beställa två olika Startpaket om denne vill ha hjälp med båda projekten.

Notera också att det inte går att lägga till ytterligare produkter, materialkrav, accessoarer eller
tillbehör under processen.

Kan vi beställa produkter tillverkade i återvunna eller mer miljövänliga material?

Ja, i den mån det är möjligt. Tänk på att mer miljövänliga material inte alltid finns att tillgå i
tillverkningsländer i Asien, utan måste beställas från EU eller USA. ScandinAsian.se hanterar inte
materialinköp och import av material till Kina, eller andra länder i Asien, men ger råd i den mån vi
kan.

Notera ockås att mer miljövänliga material är dyrare, och volymkraven är högre. Det är inte så enkelt
som att be en fabrik använda “återvunna” eller “miljövänliga” material.

Kommer vi att få en svensk kontaktperson under processen?

Ja, ni kommer att jobba direkt med en svensk kontaktperson under hela processen.

Hur hanteras kommunikationen under processen?

Alla kommunikation sker via e-post, Google Drive samt vår egen onlineplattform för support.

Kan jag ringa er när jag har frågor?

Startup och Business versionerna inkluderar telefonkonsultation, vilket ni kan se i pristabellen.
Samtalen kan bokas in vid valfri tidpunkt. Samtal utöver den satta tiden kostar ytterligare.

Hur länge måste jag vänta på svar om jag begär support eller ställer en fråga?

Vi svarar i regel alltid på e-post under följande tider:

  • 10.00 lokal tid (Hong Kong)
  • 17.00 lokal tid (Hong Kong)
  • Måndag till fredag (exklusive helgdagar i Hong Kong)
Hur vet jag kostnaden för produkterna?

Det vet vi först efter att följande steg genomförts:

1. Sammanställning av produktspecifikation
2. Sourcing av tillverkare
3. Prisundersökning

Det är omöjligt att på förhand avgöra vad en produkt kommer att kosta.

Är kvalitetskontroll, labbtest och frakt inkluderat i ert pris?

Inom ramen för Business paketet hjälper vi till med bokning och admnistration rörande
kvalitetskontroll, labbtester och frakt. Dock är ingen av dessa kostnader inkluderade i vårt pris.
Detta beror på att kostnaderna varierar beroende på flera faktorer:

1. Kvalitetskontroll: Cirka 300 USD per kontroll

Oftast räcker en kontroll, men vissa kunder önskar både en kontroll under produktionen och en
efteråt.

2. Labbtester: Baseras på offert

Kostnad för labbtester beräknas utifrån typen av produkt, material, funktion, åldersgrupp,
applicerbara säkerhetskrav och antalet produkter. Vi kan göra en uppskattning, men vi kan inte på
förhand säga hur mycket det kommer kosta.

3. Fraktkostnad: Baserat på offert

Fraktkostnaden beror helt och hållet på vikt och volym. Vi kan visserligen göra en uppskattning, men
kan inte veta säkert förrän varorna är packade och redo för leverans. Därtill varierar priserna
varje månad.

Vilka andra kostnader bör vi vara medvetna om?

1. Provexemplar
2. Tullavgifter
3. Moms
4. Resekostnader (om ni önskar att besöka fabriker)
5. Produktutveckling (e.g. designtjänster, R&D)

Hjälper ni oss med produktutveckling?

Vi hjälper er med sammanställning av produktspecifikation. Dock erbjuder vi inte designtjänster,
utveckling av mjukvara, utveckling eller tester med material, R&D eller liknande. Detta kan
antingen göras i samarbete med en frilansare, kontrakt-tillverkare eller en fabrik.

Kort sagt är det viktigt att ni som kund vet vad ni vill ha. Om ni fortfarande är i ett stadie när ni
måste experimentera med design och material är det inte rätt tid att inleda processen.

Hjälper ni oss med produktdesign?

Vi hjälper till i den meningen att vi undersöker vilka filer (ex. CAD filer, logo filer eller
ritningar) som behövs för att färdigställa er produktspecifikation. Dock erbjuder inte vi
designtjänster inom ramen för vårt Startpaket. Det vi oftast gör är att hjälpa våra kunder att hitta
designers på Upwork.com, som kan hjälpa till att ta fram det material som behövs. Vi granskar också
materialet de tar fram, och begär revisioner när det finns ett behov.

Kan ni hjälpa oss om vi vill besöka fabriker i Asien?

Ni kan på egen hand boka in kvalitetskontroller och fabriksinspektioner via plattformen.

Vad för typ av hjälp får vi inom ramen för konsultation?

Vi hjälper till med följande:

1. Vi svarar på era frågor om processen

2. Vi hjälper er att fylla i dokumentmallar

3. Vi ger er vägledning genom processen

Vi fungerar dock som en “passiv” rådgivare under processen. Det är ni som är “projektledaren” och det
är ni som har kontakt med leverantörer genom processen.

Vilka steg hanterar ni under processen?

Vi hanterar följande delar under processen:

1. Sammanställning av produktspecifikationer

2. Sourcing av tillverkare och prisundersökning (8 – 12 leverantörer)

3. Provbeställning: Sammanställning av dokumentation (max 4 leverantörer, en omgång provexemplar)

4. Orderhantering (1 leverantör)

a. Produktionsmanual
b. Administration och bokning av kvalitetskontroll*
c. Administration och bokning av labbtest*
d. Administration och bokning av frakt*

*Enbart inkluderat i Business versionen. Vid köp av andra versioner hanterar ni bokningen helt på
egen hand.

Vilken del av kommunikationen hanterar kunden på egen hand?:

Ni hanterar all kommunikation direkt med leverantören (bortsett från steg 4b, c och d ovan). Det
innebär att ni hanterar följande på egen hand:

1. Begäran av offerter från leverantörer

2. Frågor gällande produkter, material, priser, och MOQ krav

3. Allmäna frågor och daglig kommunikation med leverantörerna

Detta gäller också kontakt med svenska myndigheter, som Tullverket, Elsäkerhetskverket eller
Konsumentverket.

Varför hanterar ni inte all kommunikationen med leverantörer?

Om vi agerar som mellanhand kan varje fråga ta flera dagar att besvara, medan ni ofta kan få svar
direkt från leverantören samma eller nästa dag. Därtill läggs betydligt mer administration på oss
vilket då kräver att vi inte kan ta ut ett fastpris för vår tjänst, utan måste debitera per timme.
Vårt upplägg gör att det möjligt för oss att hålla nere priserna.

Vad händer om jag vill göra ändringar (ex. produkt eller design)?

Ni kan göra ändringar vad gäller design, material eller andra specifikationer till dess att
provexemplar beställts. Ni kan inte göra produkt, design, eller materialändringar eller tillägg
efter detta steg.

Hur många gånger får jag hjälp att beställa provexemplar?

Startpaketet inkluderar assistans med beställning av en omgång provexemplar, från maximalt fyra
leverantörer. Om ni väljer att beställa prover på nya produkter, färger, eller med material/design
ändringar, är det inte inkluderat i Startpaketet – utan ni måste då lägga beställningen på egen hand
från leverantören.

1. Vi kan hjälpa till med ytterligare provbeställning, men det resulterar i en avgift.

2. Om ni väljer att beställa fler prover på egen hand måste ni sedan kontakta oss igen när ni är redo
att gå till produktion.

Viktigt att tänka på:

Leverantörer tjänar inga pengar på att göra prover, utan gör det gör att få en beställning. Mindre
bolag som gör upprepade ändringar och kräver ett andra, tredje eller fjärde provexemplar – utan att
lägga order – är väldigt olönsamma att arbeta med. Således kan leverantören välja att dra sig ur
helt och hållet, om kunden gör ytterligare design eller material ändringar efter att det första
provet börjat tillverkas.

Kan leverantörerna kommunicera på engelska?

Ja, vi lokaliserar bara leverantörer som fokuserar på export och har personal som förstår engelska.

Kan vi uppgradera från Basic till Startup eller Startup till Business?

Ja, dock tillkommer ett påslag på 50%, utöver mellanskillnaden.

Arbete som utgår ifrån det som specificerats i denna offert

Tjänsten som offererats i detta dokument är strikt begränsad till de ramar som specificerats. Detta
innebär att kunden inte kan begära att vi utför uppgifter som på något sätt utgår ifrån ordinarie
process, utan extra kostnad.

Hur begränsas era tjänster?

Då vi vanligtvis offererar betalning till fastpris så har vi tydliga definitioner på vad som är
inkluderat i respektive servicepaket. Således skall inga antaganden göras om
exempelvis följande:

1. Att ytterligare processer eller tjänster (som ej nämnts på ScandinAsian.se eller offertfiler) är
en del av ett servicepaket.

2. Att ytterligare omkostnader / utgifter (ex. fraktkostnader, resekostnader och andra utgifter) är
inkluderade i priset av ett servicepaket.

Följande regler gäller:

a. För arbete som utgår ifrån det som i skrivt specificerats på ScandinAsian.se eller i en offertfil,
så tillkommer ytterligare kostnader. ScandinAsian.se kommer då att informera kunden om detta, varpå
denne får välja mellan att betala ett fastpris för tjänsten, eller faktureras per redovisad
arbetstimme.

b. ScandinAsian.se inkluderar inga fraktkostnader, resekostnader, kostnader för provexemplar eller
andra omkostnader i våra servicepaket. Dessa utgifter betalas antingen direkt av kunden, eller så
faktureras de vid ett senare skede av ScandinAsian.se.

Hur kan ni hjälpa oss om vi behöver hjälp som utgår ifrån det som ingår i servicepaketet?

Önskar kunden att vi utför ytterligare arbete kan vi ofta ge ett fastpris på det.

Kan ni ge exempel på begäran som faller utanför det ordinarie arbetet?
  • Design och produktutveckling
  • Prisundersökning
  • Budget och tullkalkyler
  • Kontakt med myndigheter, leverantörer och andra organisationer
Allmänna frågor
Kan ni garantera att ni vi köper varor till lägsta pris?

Nej. Priset är bara en av många faktorer att ha i åtanke vid import från Asien. Det absolut
viktigaste vid urval av leverantör är att de kan möta applicerbara EU direktiv (90% kan inte göra
det). Att förhandla med leverantörer som tillverkar varor som inte kan möta EU regleringar är
givetvis en meningslös aktivitet. Därtill kostar det också att möta just dessa direktiv, vilket
leder till ökade kostnader. Därtill påverkas priset till stor del av de material ni önskar. Att
garantera lägsta pris skulle också innebär en garanti för sämsta tänkbara kvalitet.

Vilka risker skall importörer vara medvetna om?

Som importör är det viktigt att ha en uppfattning om vilka risker som finns vid tillverkning i
utvecklingsländer som Kina, och andra länder i Asien. Nedan följer ett flertal exempel:

1. Kvalitetsproblem och defekter
2. Förseningar under produktutveckling
3. Förseningar vid produktion och leverans
4. Konkurs av fabrik
5. Bedrägerier och fusk under produktion
6. Priserna är högre än önskat
7. Kvantitetskraven är högre än önskat
8. Inga varugarantier eller returer till fabrik

Det är viktigt att förstå att tillverkning är en teknisk process, där det är kritiskt att följa
etablerade processer. Vårt jobb är att hjälpa er att följa en standariserad process som minimerar
risken för kvalitetsproblem, bedrägerier och förseningar – men det innebär inte att vi ger någon
varugaranti eller agerar som ett försäkringsbolag.

Länder som Kina och Vietnam är utvecklingsländer, vilket medför att risken är högre, men också att de
potentiella vinsterna också är det.

Vilka garantier ger ScandinAsian.se?

Vi ger ingen form av garanti, eller agerar som försäkringsbolag. Vår tjänst bygger på att vi vägleder
kunden steg för steg genom processen, vilket såklart minskar risker. Men, vi kan aldrig helt
eliminiera risken för kvalitetsproblem eller förseningar.

Vad är då poängen med att anlita er?

Det vi erbjuder är en beprövad process, från sammanställning av specifikation, till slutlig leverans.
Visserligen innebär inte det att risken är noll, men mycket lägre gentemot om ni som importör
försöker ta er igenom processen på egen hand, utan erfarenhet.

Hjälper ni oss att hitta fabriker?

Ja, vi lokaliserar fabriker på följande kriterier:

  • Produktområde
  • Testrapporter
  • ISO certifiering
  • BSCI och Sedex
  • Aktiekapital

Om du redan hittat ett par fabriker kan vi också inkludera dem.

Garanterar ni att leverantörerna ni hittar är seriösa?

Det är inte så enkelt som att leverantörer kan delas in i “seriösa” och “oseriösa” leverantörer.
Syftet med våra urvalskriterier är att hitta leverantörer som är mer kvalificerade än andra
leverantörer. Utfallet beror till stor del på hur processen i helhet hanteras. Därtill finns det
alltid risker som aldrig kan elimineras av en urvalsprocess. Nedan följer ett par exempel:

1. Leverantören kan misslyckas att möta er produktspecifikation

2. Anställda individer hos leverantören kan agera som bedragare

3. Leverantörer kan gå i konkurs

4. Leverantören kan olovligen använda er design och ert varumärke

Vårt urval kan aldrig förutse alla tänkbara utfall, eller eliminera alla risker. Utgå inte ifrån att
leverantörer som vi lokaliserar är ofelbara eller “riskfria”.

Vilka garantier får vi från leverantören?

Vissa leverantörer påstår sig erbjuda garantier, men man skall aldrig räkna med att dessa garantier
faktiskt kommer efterlevas. I praktiken existerar ingen garanti vid internationell handel. Av den
anledningen föreslår vi att kvalitetskontroll genomförs på varje order, innan leverans.

Vad kan gå fel under processen?

Ett flertal vanliga exempel följer nedan:

1. Förseningar under tillverkning av prover
2. Kvalitetsproblem under tillverkning av prover
3. Förseningar vid massproduktion
4. Kvalitetsproblem som uppstår först efter leverans / användning
5. Transportskador

Hur arbetar ScandinAsian.se för att förebygga kvalitetsproblem?

Hela processen i Startpaketet bygger i stort på att förebygga kvalitetsproblem:

1. Definera tydliga produktspecifikationer

2. Tillverkning av provexemplar

3. Avtalskrivning innan order och betalning

4. Kvalitetskontroll i fabrik innan slutbetalning

Vi arbetar aktivt för att både förebygga och fånga upp kvalitetsproblem i alla steg i processen.

Varför uppstår kvalitetsproblem och förseningar?

Innan ni ger er in i processen måste ni förstå följande grunder:

1. Kina är ett utvecklingsland. Det innebär att allt inte fungerar lika bra och effektivt som i
Sverige. Det kan röra sig om byråkrati som sätter stop för en leverantör, eller transporter som
försenas. Ingen levereras eller sker inom deadline.

2. Tillverkning är komplext, och alla kvalitetsproblem kan inte förutses. Att lansera en produkt
skall ses som en investering i såväl verktyg, som erfarenhet. Det är extremt sällsynt att allt sker
perfekt på första försöket. Tillverkning är även komplicerat för stora bolag som Tesla och Toyota.

3. Rättsväsendet i Kina är inte lika utvecklat som i Sverige. Det finns inget enkelt sätt att
‘reklamera defekta varor’ eller få pengarna tillbaka om kvalitetsproblem uppstår efter leverans.
Detta är faktum som ingen tredjepart kan göra något åt. Istället förlitar vi oss inte på domstolar i
Kina, utan på att kvalitet verifieras i den mån som är möjlig, innan slutbetalning och leverans till
Sverige.

Hur vanligt är det med kvalitetsproblem?

1. Väldigt vanliga: Mindre kvalitetsproblem som hittas vid inspektion. Detta rör sig främst om mindre
kosmetiska defekter.

2. Mindre vanliga: Allvarliga kvalitetsproblem som upptäcks först efter leverans

Hur agerar ScandinAsian.se om kvalitetsproblem upptäcks?

I de flesta fallen så rör det sig bara om mindre defekter, vilka “hör till” och är rent av
förväntade. Om de är under “accepted defect rate” (varierar beroende på produkt) så görs ingenting –
då det är förväntat.

a. Kvalitetsproblem som upptäcks på provexemplar

Kunden måste ta bilder och tydligt dokumentera vad som är fel, samt specificera vad som är korrekt.
Alla defekter som upptäcks på provexemplar skall sedan summeras i ett dokument av kunden och skickas
direkt till fabriken. Notera att ScandinAsian.se inte hanterar kommunikation med leverantörer under
tillverkning av prover.

Det är också förväntat att det krävs ett flertal provomgångar innan leverantören matchar
produktspecifikationen. Det är väldigt viktigt att ha tålamod och jobba tillsammans med leverantören
för att rapportera fel och hitta lösningar.

b. Kvalitetsproblem som upptäcks efter kvalitetskontroll

Det är ganska vanligt, speciellt vid tillverkning av en första batch, att vi hittar kvalitetsproblem
som leder till att produkterna måste genomgå “rework”. Det kan ta flera veckor – ibland längre tid.
Således är det viktigt att vara beredd på att det kan ske, och även budgetera tidsmässigt. Det är
viktigt att inte betala fabriken fullt förrän eventuella kvalitetsproblem rättats till.

c. Kvalitetsproblem som upptäcks efter leverans

Det finns alltid en risk att kvalitetsproblem missas under inspektion, eller att de framgår först
efter lagring eller användning. I dessa fallen är enda lösningen att förhandla med leverantören –
men det finns inga garantier vad gäller utfall.

Hur skyddar ni våra immateriella rättigheter? (ex. design och varumärke)

Det korta svaret är att vi inte erbjuder någon form av skydd eller garanti, vad gäller era
immateriella rättigheter (ex. ritningar, designfiler och varumärken).

Vi erbjuder ingen form av ersättning, eller försäkring, mot förluster som orsakats av immateriella
rättigheter stulits av, exempelvis en leverantör.

Detta är en reell risk då ni tillverkar produkter i Kina, och andra länder i Asien. Samtidigt är det
en nödvändighet att kunden delar med sig av produktinformation och filer, för att vi skall kunna
utföra vissa tjänster (exempelvis sourcing och prisundersökning).

Tyvärr finns ingen enkel och billig lösning på problemet. Vi har dock följande policy och
rekommendation:

1. Ni skall aldrig dela filer med ScandinAsian.se, som ni inte vill att leverantörer skall få
tillgång till. Ni skall enbart dela filer med ScandinAsian.se som ni accepterar kan delas med
leverantörer.

2. Ni bör, i den mån det är möjligt, patentera och varumärkesskydda er produkt i EU, USA samt Kina.

Kunden ansvarar också för att de produktspecifikationer och filer (exempelvis logotyp och design)
inte är illegala kopior från produkter i dennes land och/eller marknad. ScandinAsian.se erbjuder
ingen form av kontroll, riskanalsys, försäkring eller kompensation.

Återbetalar ni kostnaden för era tjänster om vi inte är nöjda med resultatet?

Nej, vi betalar inte under några omständigheter det belopp som fakturerats för våra tjänster (samt
utgifter och andra omkostnader på kundens räkning), oavsett resultat. Vi kan inte lämna några
garantier vad gäller priser eller kvalitetsnivå på en viss branch eller produkt. Vi kan enbart
återspegla marknaden som den faktiskt ser ut.

Vi vill avbryta processen och vill ha våra pengar tillbaka

Nej, vi betalar inte under några omständigheter det belopp som fakturerats för våra tjänster (samt
utgifter och andra omkostnader på kundens räkning), efter att processen påbörjats. Detta då vi
levererar en tjänst, som inte kan “returneras”.

Erbjuder ni någon form av garanti på varorna eller försäkring?

ScandinAsian.se erbjuder ingen form av försäkring eller annan form av kompensation vid förlust p.g.a.
exempelvis kvalitetsproblem, försening, konkurs eller bedräger. Vid grov vårdslöshet återbetalar
dock ScandinAsian.se den fakturerade avgiften (dock ej betalningar för provexemplar, prototyper,
varor, verktyg, fraktkostnad eller annat som utgår ifrån våra service-avgifter)

Hur hanterar ni frågor gällande produktsäkerhet och regleringar?

Vi kan ofta svara på allmänna frågor om labbtester och certifiering, samt hjälpa er att boka
labbtester. Dock kan vi inte med säkerhet säga exakt vilka regleringar, standarder, krav på
dokumentation, krav på märkning osv som gäller för just er produkt.

Kunden måste, utan undantag, kontakta svenska myndigheter (ex. Elsäkerhetsverket eller
Konsumentverket) för information om vilka krav som gäller. Testföretag kan också vara hjälpsamma då
de har personal som kan undersöka vilka standarder och tester som är applicerbara för en specifik
produkt.

Vad kan vi göra för att spara tid under processen?

Det finns inga egentliga genvägar, utan att man tar extremt stora risker. Dock finns det en hel del
som ni kan göra för att underlätta och snabba på processen:

1. Bifoga tydliga produktspecifikationer på Engelska
2. Förbered samtliga filer (ex. för tryck och logotyper) så tidigt som möjligt
3. Svara alltid på ScandinAsian.se e-post inom 24 timmar (vi återkopplar regelbundet med kunden för
att få bekräftelse på information vi samlar in)
4. Köp en ODM produkt istället för en OEM produkt
5. Använd material och komponenter som leverantören använder redan idag (istället för att sätta
extremt specifika materialkrav som kan vara svåra att möta)

Har ni något volymkrav?

Nej, ScandinAsian.se sätter inget specifikt krav på mängden varor ni måste beställa från
leverantören. Däremot gör tillverkarna detta, då de kräver att kunden köper en minsta kvantitet
(MOQ).

Vi vill beställa små volymer, är det möjligt?

Ja, men det kräver att vissa uppoffringar görs vad gäller strategi. Exempelvis kommer ni sannolikt
inte kunna beställa varor med er egen design, utan för utgå ifrån en befintlig produkt med ert eget
varumärke. En annan applicerbar strategi är att minska antalet olika färger och materialet.

Kan ni hjälpa oss med frakten från Kina till Sverige?

Ja, vi har fraktpartners i både Sverige och Kina som kan hantera frakten. Vi erbjuder dock enbart
frakttjänster till våra kunder. Genom våra partners kan vi hantera frakten hela vägen från fabrik i
Kina, till ert kontor eller lager i Sverige.

Hur kan ni hjälpa oss efter avslutat projekt?

Vid framtida beställningar kan ni anlita ScandinAsian.se för orderhantering, frakt, konsultation och
kvalitetskontroller.

Betalning
Hur betalar vi leverantören?

Leverantörer betalas via T/T (Telegraphic Transfer), vilket kan göras från er internetbank.

Måste vi betala er för varje order?

Nej. Ni har tillgång till leverantören och kan välja att lägga alla ordrar helt på egen hand, med
eller utan vår inblandning.

Betalar vi er per timme?

Nej, vid köp av vårt Startpaket debiterar vi ingen kostnad per timme. Det kan dock så ske, om vi får
begäran om att utföra uppgifter som går utanför den projektplan vi kommit överens om.

Vad exakt är inkluderat i er avgift?

Det vi offerar som en servicavgift är just vårt arvode för att utföra en eller flera tjänster.

Tar ni provision baserat på ordervärdet?

Nej, såvida inte det är vad vi offererat. Om ingen provision specificerats i er offert så är det
enbart fastpris som gäller.

Får ni provision från leverantören?

Nej, vi tar inte emot någon form av betalning från leverantören.

Hur betalar vi er?

Vi skickar fakturor via PayPal Invoice, som sedan kan betalas med Visa eller Mastercard. Ni kan också
välja att betala direkt till vårt bankkonto (ICBC) i Shanghai, Kina.

I vilken valuta sätter ni priser?

Vi sätter alltid priser i USD (Amerikanska dollar).

Lägger ni på moms?

Nej, då vi är ett kinesiskt företag med verksamhet uteslutande i Kina lägger vi inte på någon moms på
våra fakturor för våra serviceavgifter.

Var kan jag läsa om era köpvillkor?

Ni kan läsa om våra köpvillkor här.

Har ni en integritetspolicy?

Ja, vi delar inte kunduppgifter till utomstående parter. Ni kan läsa vår integritetspolicy här.

Skicka ett e-postBoka telefonmöte