Fallstudie: Hur vi hjälpte The Draw Bag att lansera sin första produkt

The DrawBag är en av de mest intressanta och framgångsrika produkter vi haft nöjet att jobba på. I denna fallstudie förklarar vi hur vi hjälpte John Knauss att gå från skiss till mass produktion, kvalitetskontroll, labbtest och slutligen leverans.

John, berätta lite om dig själv och hur du hamnade här

Jag är från USA och växte upp på östkusten. Jag har bland annat hållt på med konst, jobbat som skådelspelare och film i New York med omnejd, varpå jag flyttade till Sydney i Australien. Där var jag ansvarig för Creative Arts på en stor privatskola under fyra år.

Efter Sydney flyttade jag till Guangzhou i Kina där jag var ansvarig för att skapa två program inom konst och drama för två internationella skolor.

Väl på plats i Kina insåg jag också att jag hade nära tillgång till fabriker, och ville prova på att realisera några av mina egna idéer.

Classic

Classic (insida)

Signature

Jag måste säga att jag blev väldigt imponerad första gången jag såg dina skisser. Hur kom du på den här idén?

The DrawBag handlar i praktiken om tre saker som kombineras på ett unikt sätt. En ryggsäck, kraftpapper och möjligheten att rita på produkten. Jag hade redan sett väskor tillverkade i kraftpapper, och när jag var ute på Canton Fair för att finna inspiration insåg jag att dessa tre element kunde kombineras på ett intressant sätt.

Min första design var att skapa en väska specifikt för skolavslutningar, där kompisar skriver sina namn och hälsningar på varandras väskor. Dock utvecklades idén snabbt till en väska som inte var specifikt för just denna tillställning, utan mer öppen för att vem som helst kan ge sin egen prägel och skapa sin egna unika väska.

Du beställde ockås Startpaketet. Vad fick dig att välja att jobba med oss?

När jag startade företaget under 2017 hade jag skisser på the DrawBag, men ingen erfarenhet av tillverkning. Jag hittade er sida när jag sökte efter information om ämnet på internet.

Efter att jag kollat runt på er sida ett tag insåg jag att ni kunde en hel del om processen och förstod de utmaingar jag som ett startup bolag som mitt möter. Jag registerarde mig för ert online seminarie och pratade med Fredrik varpå jag snabbt insåg att Startpaketet vore en stor hjälp för att gå från design till en färdig produkt.

Hur hjälpte Startpaketet dig att gå från idé till produkt?

När jag beställde Startpaketet var jag som sagt i et tidigt skede av att inleda tillverkning. Jag hade hittat två fabriker här i Kina som hade tillverkat ett antal provexemplar.

Dock hade jag en del jobb att göra när det gäller märkningar och annat jag behöver för att sälja produkten internationellt.

Jag var redan medveten om risker vid tillverkning i Asien, så jag ville vara säker på att jag följer processen på rätt sätt. Jag ville också få feedback på vad jag gjort såhär långt i processen, så att allt står rätt till.

Startpaketet hjälpte mig att hitta risker börja jobba på ett mer systematiskt sätt. Det gjorde att jag kände mig säkrare på hur tillverkningen skulle hanteras.

Då jag är ensam ägare av ett nystartat bolag var det viktigt att känna att jag hade support i processen, och ännu viktigare att jobba med ett team som har erfarenhet och kan vägleda mig.

Designade du ryggsäcken på egen hand?

Den ursprungliga designen var min egen, men jag utvecklade designen tillsammans med min tillverkare. Dom råkade ha ett fantastiskt design team och egen fabrik. Sättet vi arbetade tillsammans hör absolut inte till det normala då jag fick mycket gratis assistans från dem under produktutvecklingen.

Vi ändrade också material under processen, bland annat till nedbrytningsbara tyger, återvunnen plast och EVA för att göra ryggsäcken vattentät.

Vilken typ av utmaningar stötte du på under processen?

Jag har haft ett väldigt bra förhållande med min tillverkare. Att gå från produktspecifikation tll en första prototyp tog bara tre veckor, vilket var under sommaren 2017.

Leverantören var väldigt hjälpsam under processen och accepterade också att jag beställde små volymer i början. Min första order var på endast 1000 exemplar.

Jag borde också nämna ett par problem vi hade när jag sourcade leverantörer. Året innan hade jag hittat två fabriker som jag beställde prover ifrån, som helt plötsligt bröt kontakten och slutade svara.

Huruvida dessa prover ligger och samlar damm, eller tillverkas under ett annat varumärke vet jag inte.

Jag lärde mig att rätt fabrikspartner är väldigt viktigt, och en av anledningarna till att jag började jobba med er.

Har du designskyddat produkten?

En av de första sakerna jag gjorde var att ansöka om designskydd i USA. Jag hittade en frilansare som hjälpte mig att fylla i alla papper, och jag använde mina egna skisser som bilagor.

Den här veckan fick jag också svar från USPTO att varumärket och logotypen också är registrerat.

Förövrigt har jag fem andra patentansökningar som nu behandlas.

Hur hanterade du din första order?

Min första beställning låg på 1000 väskor, vilket är ganska lågt. Ofta är MOQ kravet på närmare 10 tusen enheter. Dock trodde tillverkaren på min produkt och ville växa tillsammans med mig.

Vi skrev ett avtal, samt gav fabriken exklusiva rättigheter att sälja produkten inom Kina på deras Tmall butik.

Jag beställde också kvalitetskontroller för att säkerställa att produkterna mötte min produktspecifikation.

Kvaliteten har varit väldigt bra såhär långt, men jag kommer absolut att hålla koll på det här nu när jag skalar upp.

Jag fick också hjälp att boka in labbtester.

Hur sköter du försäljningen idag?

The DrawBag säljs på vår egen sida, som är skapat i WordPress och WooCommerce. Jag planerar att utveckla sidan ytterligare, med en community och blogg, samt såklart sociala medier. Vi fokuserar på vår egen konstnärliga niche.

För den stora massan planerar vi att expandera genom distributionsavtal i USA, samt sälja till Target och Wal-Mart.

Jag har medvetet valt bort Amazon av anledningar som du nämnt i vissa bloggposter.


Klicka här för att boka en kostnadsfri telefonkonsultation med oss