Guide till import från DHgate.com

dhgate

Dhgate.com är en B2B portal för sourcing och import av produkter tillverkade i Kina. Portalen grundades av Diane Wang under 2004 och har idag sitt huvudkontor i Beijing, Kina. Såväl köpare som säljare är mindre företag, tillskillnad från exempelvs Alibaba.com som vänder sig till företag som importerar något större kvantiteter. Om man väljer att importera produkter från DHgate.com bör man tänka på följande.

  1. Undvik elektronik, kemiska produkter, leksaker och andra varor som kräver certifiering
  2. Bedrägerier förekommer och det vanligaste är att leverantören skickar en defekt eller felaktig produkt
  3. Det är möjligt att köpa lägre kvantiteter på DHgate, dock är priserna långt över vad man kan få från leverantörer på Alibaba.com

Leverantörer på DHgate är så gott som uteslutande mindre handlare och inte tillverkande företag. Detta gör det svårt att importera produkter med egen design eller produkter med ett eget varumärke.

Att tänka på vid import från DHgate.com

  • Undvik leverantörer som inte har några omdömen från tidigare köpare
  • Granska omdömen från andra kunder för att få en bild av hur leverantören hanterat kunder tidigare
  • Undvik leverantörer som inte är fokuserade på en specifik produkt
  • Undvik leverantörer som utger sig för att sälja märkesvaror
  • Om ett pris är för bra för att vara sant är det antagligen precis så, undvik leverantörer som erbjuder fantastiska priser långt under deras konkurrenter
  • Läs DHgates Buyers Guide och gör en provorder från varje ny leverantör

Faktum är att som svensk importör är det oerhört svårt att hitta lönsamhet i import från DHgate.com. Vi föreslår att importörer med en låg budget istället överväger följande alternativ;

1. Försök inte att fylla en hel butik med varor från Kina, fokusera istället på en eller ett fåtal produkter av samma slag

2. Ett varumärke behöver inte vara känt för att kunden skall uppleva att er produkt har ett högre värde. En tryckt logotyp är ofta kostnadsfritt och en effektiv åtgärd för att öka lönsamhet och långsiktigt värde på ett företag

3. Köp från så få leverantörer som möjligt istället för att sprida ut er investering över ett större antal leverantörer.

Alternativ till DHgate.com

Alibaba.com
Aliexpress.com
HKTDC.com

Inga kommentarer.

Kommentera