
Orderläggning
Planerar du att lägga en order hos en fabrik i Kina eller Vietnam? Vi hjälper er att sammanställa och förhandla villkor för kvalitet, labbtester, defekt produkt, frakt, betalning, försening och mer – direkt med er leverantör.
Därtill vägleder vi dig genom tillverkningsprocessen (ex. när betalningar och labbtester skall ske, fraktbokning), samt följer upp regelbundet med din fabrik.
OBS! Denna tjänst är också inkluderad i Startpaket: Business (Läs mer)
Pris: 399 USD
Tid: 30 – 45 dagar
Detta är inkluderat i avtalet
- Betalningsvillkor
- Fraktvillkor
- Villkor vid försening
- Kvalitetskontroll-villkor
- Accepted defect rate
- Leveransprocess
Vanliga frågor & svar
Varför är ett avtal nödvändigt vid beställning från Asien?
Avtalets funktion är främst att förebygga kvalitetsproblem, bedrägerier, förseningar och att etablera ett ramverk för att snabbt kunna lägga ordrar i framtiden. Avtalet är den kanske mest viktiga mekanismen under processen, och vi har sett gång på gång hur det hjälpt våra kunder att sätta upp stabila affärsrelationer med sina leverantörer.
Vilka andra kostnader bör jag vara medveten om?
Porto för att skicka avtalet med DHL eller TNT kostar i regel omkring 40 USD. Notera att vår avgift inte inkluderar försändelseavgift eller andra omkostnader.
När bör vi beställa denna tjänst?
Tjänsten skall beställas senaste 3 veckor innan ni önskar att lägga en beställning hos er leverantör. Desto tidigare vi kan inleda processen desto bättre.
Vad behöver vi innan ni kan sätta igång?
Vi behöver följande information:
a. Leverantörens bolagsnamn
b. Kontaktperson (e-post och telefon)
c. Produktspecifikation
d. Önskad fraktmetod
e. Lista på applicerbara regleringar / standarder för er produkt
Hur kan avtalet motverka förseningar?
Genom att applicera en såkallad “Late Delivery Clause”, vilket leder till avdrag från balansbetalningen för varje försenad dag, ger det leverantören ett starkt incitament att leverera på utsatt tid. Kort sagt, blir det förseningar så drabbar det någon annans order, inte er.
Hur kan avtalet motverka kvalitetsproblem?
Avtalet specificerar dels era tekniska specifikationer och toleranser, samt definition av defekt produkt. Därtill klargör även avtalet att kvalitetskontroller kan genomföras utan varsel, och att defekta enheter kommer att dras av från balansbetalningen.
Hur länge gäller avtalet?
I regel gäller ett avtal i 3 – 5 år, mellan er och leverantören. Således måste ni inte skriva ett nytt avtal för varje order.
Gäller avtalet mellan vårt företag och leverantören i Kina?
Ja, avtalet skrivs på och stämplas med er som köpare, och leverantören som säljare.
Garanterar ert avtal att vi inte får några kvalitetsproblem, förseningar eller andra problem?
Nej, ett avtal kan förebygga kvalitetsproblem, förseningar och andra problem, men det är inte en försäkring eller garanti. Avtalet skall ej heller ses som en försäkring eller garanti. Notera att ScandinAsian.se inte erbjuder någon form av försäkring, skadestånd eller på annat sätt går i god för en tillverkare, oavsett utfall.
Kan avtalet garantera att leverantören inte använder vår design eller vårt varumärke?
Nej. Vi rekommenderar att ni ansöker om varumärkesregistrering samt patent, i den mån det är möjligt. Avtalet ger ingen form av garanti.
Hur kan vi få hjälp efter att avtalet skrivits?
Vi hjälper er med följande delar:
1. Rådgivning gällande när betalningar skall ske
2. Bokning av kvalitetskontroll och labbtest
3. Bokning av frakt
Tjänsten är slutligen levererad när varorna har lastats för leverans till Sverige.