• Hur man håller uppstartskostnader nere som importör

    Publicerad Lämna en kommentar

    startkostnader

    Vill du tillverka produkter i Asien?
    Boka en kostnadsfri konsultation nu

    Att gå från idé till färdig produkt är ofta betydligt mer komplext och kostsamt än vad man från början kan tro. Det finns många misslyckade Kickstarter-projekt som har exemplifierat detta.

    Som Startup med begränsade resurser, kommer faktorer som tid och pengar att vara hinder för dig. För att lyckas måste du använda de små tillgångar som du har så bra du kan.

    I denna artikel delar vi med oss av vår erfarenhet för att hjälpa dig hålla kostnaderna låga då du lanserar din produkt. Fortsätt läsa och lär dig hur du kan arbeta smartare då du tillverkar i, och importerar från, Asien.

    1. Fokusera på en eller två produkter, inte fler.

    Börja inte med att köpa in en hel uppsättning med produkter – speciellt ifall dessa är så olika att de kräver olika tillverkare (dvs, att de tillverkas i helt olika brancher).

    Varje produkt är en investering när det kommer till tid och pengar. Att hitta den rätta tillverkaren, att ta fram specifikationsark och varuprov tar mycket tid och en hel del pengar.
    Ifall du tar på dig för mycket innan du ens har lanserat något på marknaden, är risken stor att du inte kommer att lyckas med något i slutändan.

    Som Startup eller ett småföretag generellt, kommer din enda styrka att vara din expertis. Du måste fokusera dig på en enda produkt.

    Titta på företag som Daniel Wellington, armbandsklockan som tog över världen. De började i praktiken med en enda produkt – om än i ett flertal varianter. Det verkar ju, som ni vet, ha fungerat ganska bra för dem.

    2. Komplicerad produktdesign och funktion ökar risken för förseningar, misslyckande och missförstånd

    Det är väldigt vanligt att Startups, oavsett om de verkar inom mjukvarubranschen eller e-handel, får slut på pengar då de försöker få sin produkt så perfekt som möjligt. Då du lanserar en produkt så har du inte råd att hänga upp dig på funktioner och detaljer som egentligen inte har någon betydelse.

    Jag har om och om igen bevittnat hur importörer sätter krav på design och egenskaper som är väldigt svåra att nå upp till – många gånger även omöjliga, såväl tekniskt som ekonomiskt.

    Många gånger beror detta på brist på förståelse för branchen. Nedan följer ett per typiska exempel:

    • Att kräva dimensioner och toleranser som ingen tillverkare kan möta
    • Att kräva material och färger som ingen leverantör kan matcha
    • Att implementera funktioner som kräver omfattande produktutveckling från leverantörens sida

    Inom produktion finns det fysiska begränsningar när det kommer till vad som kan tillverkas. Det gäller också när det kommer till ekonomi.

    För många designdetaljer eller funktioner ökar även risken för väsentliga förseningar, och kan dessutom resultera i att man misslyckas med att producera acceptabla prototyper.

    Du bör förstås inte kompromissa med designkrav och funktioner som är grundläggande för din företagsmodell.

    Med det sagt bör du hålla det så enkelt som möjligt – och fortsätta med att utveckla din produkt då den har blivit lanserad.

    Att lägga till funktioner och designkrav som är svåra, eller omöjliga att möta, riskerar att sänka projektet helt och hållet. Tillverkarens jobb är enbart att just tillverka er produkt. Ni kan aldrig dumpa en komplicerad uppgift på en fabrik, och tro att de skall lösa problemet åt er.

    3. Gjutformar och andra verktyg kostar pengar. Undvik nya investeringar när det är möjligt.

    Varje skräddarsydd del av metall eller plast kräver en sprutform. Ju fler egendesignade delar av metall och plast som behövs för att montera din produkt, ju mer pengar kommer du att behöva spendera på utrustning.

    Ifall du vill hålla dina kostnader låga, bör du använda redan existerande utrustning så mycket som möjligt. Du kan exempelvis vänta med en ny design på produktpaketering tills nästa order.

    Med det sagt är det ofta svårt att utveckla en produkt utan att investera en slant på utrustning.

    4. Börja med att lansera på enbart en marknad

    USA och EU har olika uppsättningar med regleringar. Detsamma gäller för Korea, Japan, Ryssland, Singapore, Nigeria och Indien.

    För varje marknad som ni försöker gå in i, kommer du att behöva en ny uppsättning av efterlevnadsdokument och testrapporter.

    Detta tar tid och pengar. Tredjeparts labbtester är inte gratis. Faktum är att detta är en stor kostnad i importörernas budget.

    Testkostnader faktureras baserat på antalet produkter, eller material, samt antalet regleringar (som en produkt måste kontrolleras mot).

    Sammanfattningsvis kommer du att spara mycket tid och pengar ifall du väljer att börja med att fokusera dig på en marknad.

    5. Hantera processen själv, istället för att anlita en agent

    En pålitlig upphandlingsagent, baserad i Kina, är ovärderlig. Men ifall du bootstrappar och måste välja en firma baserat på deras låga kostnad, kommer du att klara dig mycket bättre ifall du istället gör det själv.

    Varför? Eftersom:

    a. De kommer att se till att pressa pengar av dig genom att använda leverantörs-kickbacks.

    b. De kommer att välja den leverantör som erbjuder högst kickback, inte den som kan erbjuda dig den produkt som du vill ha.

    c. De har inte i åtanke produktefterlevnad, kvalitetshanteringssystem eller CSR då de väljer tillverkare.

    d. Det finns ingen insyn i din leverantörskedja. Du har ingen aning om vem du har att göra med.

    De flesta av dessa lågkostnads-agenter erbjuder inget värde överhuvudtaget. Det är snarare raka motsatsen – de är ett hinder i vägen.

    Men att importera från Asien handlar om betydligt mer än bara inköp och prisförhandlingar.

    Du behöver tänka på immaterialrätt, produktcertifiering och tester, märkningskrav, kvalitetskontroll och granskningar av social efterlevnad.

    Det finns inte en enskild person, och ej heller något företag, som kan täcka alla delar av processen. Om er budget är under tre eller fyra miljoner dollar, så har du inte tillräckligt för att outsourca detta.

    Du kommer att behöva lära dig hur dessa saker fungerar. Ingen kommer att starta en affärsverksamhet för dig, speciellt inte din leverantör.

    Det är inte deras uppgift att veta vilka standarder som appliceras på din marknad, eller hur en produkt skall märkas. Det är ej heller deras jobb att patentera din design eller din att designa din paketering.

    Det finns inga genvägar. De som förväntar sig en enkel resa, och att andra skall göra jobbet åt dem, bör aldrig ens överväga att börja med hårdvara.

    Men för den flitige Startup-grundaren så finns det stora möjligheter inom e-handel (och detta gäller inte bara för Amazon).

  • Vi hjälper e-handlare att tillverka produkter i Asien

    Boka telefonmöte
  • Lämna ett svar

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *