Made in China är en direkt konkurrent till marknadsledande Alibaba.com och startades redan 1996, vilket är mycket tidigt för ett kinesiskt internetföretag. Made in China har ett mindre utbud av leverantörer och produkter men siktar istället på att vara en säkrare handelsplats än Alibaba.com.
1. Made-in-China.com har ett nära samarbete med Schweiziska SGS – ett internationellt företag som är ledande inom kvalitetssärking och produkttester
2. Made-in-China.com erbjuder handelsassistans av flera slag – bland annat RFQ (Request for Quotation) och Supplier Audits (Verifikation av företagets information)
3. Tillskillnad från Alibaba.com som är en global handelsplats för leverantörer från hela världen är Made-in-China.com enbart fokuserade på leverantörer i Kina. Detta är en nackdel då utbudet blir något begränsad.
4. Många leverantörer i Kina har på senare år valt att flytta från Alibaba.com till Made-in-China.com då den förstnämnda tar ut högre avgifter (50 – 100 000 SEK per år)
5. Precis som vid import från Alibaba.com så erbjuder inte Made-in-China.com någon garanti för att man inte blir lurad av leverantören. Därför är det oerhört viktigt att skriva ett avtal med leverantören före man lägger sin order och att kvalitetskontrollera varorna innan skeppning
Made in China Audit Profile
Många leverantörer på Made-in-China.com har en såkallad Audit Profile, med andra ord en granskningsrapport. Rapporten kostar omkring 40 USD och inkluderar följande information;
- Företagsuppgifter
- Finansiella uppgifter
- Licenser
- Exporthistorik
- Tillverkningskapacitet
Ovanstående är givetvis viktig information, dock är det svårt för en nybörjare att fatta ett beslut baserat på en Made-in-China.com Audit Report, främst p.g.a. följande anledningar;
- En Audit Report skyddar inte mot bedrägerier
- En Audit Report skyddar inte mot fusk under produktion
- En Audit Report skyddar inte mot missförstånd som leder till kvalitetsproblem