Import & Produktion (Fullservice)

Full Service
Produktutveckling & tillverkning (Fullservice)

Vill ni importera standardprodukter eller egen designade produkter från Kina? ScandinAsian.se erbjuder en helhetslösning som inkluderar allt ifrån sourcing av leverantörer och produktutveckling till slutlig kvalitetskontroll och frakt till EU. Läs mer för att skicka en kostnadsfri förfrågan redan idag.

  • Vi hanterar hela processen: Vi hanterar hela processen från sourcing av tillverkare och avtalsförhandling till kvalitetskontroll och slutlig leverans.
  • Skapa ett eget varumärke & egen design: Fysiska prover, med ert eget varumärke, eller prototyper baserade på er egen design levereras till er innan massproduktion påbörjas.
  • Kvalitetskontroll & labbtester: Vi hjälper er att se till att era produkter är godkända för försäljning inom EU och därmed Sverige. Import av icke-certifierade produkter är illegalt och kan leda till säljförbud.
  • Betala enbart fabrikspris, utan mellanhänder och höga provisioner: Vi tar enbart ut fasta avgifter baserat på projektets omfattning och komplexitet. Vi lägger inte på någon provision eller döljer den faktiska tillverkaren. När ni jobbar med oss betalar ni alltid fabrikspris, direkt till leverantören.
  • Följ projektet i realtid: Vi arbetar i molnet, där ni kan följa arbetet i realtid på Google Drive. Ni har hela tiden tillgång till prisuppgifter, dokument, tekniska specifikationer och information av leverantörer från den första dagen.
  • Vi tar hand om frakten till Sverige: Vi har fraktpartners i såväl Kina som Sverige som ser till att transporten från fabriken i Kina, till ert lager eller kontor, blir enkel och prisvärd. Vi kan också assistera med tulldeklaration och packning.
1. Inledande fas
Inledande fas
Inledande fas

Innan vi kan inleda processen måste vi först undersöka applicerbara EU regleringar (ex. LVD och REACH) och märkningskrav (ex. CE märkning) för er produkt, samt sammanställa en komplett produktspecifikation. Vi hjälper er också att välja en strategi för branding och design, anpassad efter er budget.

2. Sourcing & Produktutveckling
Sourcing & Produktutveckling
Sourcing & Produktutveckling

Detta är den mest komplexa och omfattande delen av projektet. Vi börjar med att lokalisera tillverkare för att ta in offerter baserat på era produktspecifikationer. Vi kan därefter göra ytterligare ett urval där en, helst flera, leverantörer får tillverka provexemplar – ofta med kundens eget varumärke. Proverna levereras sedan till er, för godkännande.

3. Avtal
Avtal
Avtal & prisförhandling

Målet med avtalet är att upprätta ett ramverk för framtida ordrar, vilket inkluderar villkor för frakt, betalningar, kvalitetskontroll och tillverkningstid. Vad som är än mer viktigt är att lista alla tekniska specifikationer, toleranser, kvalitetskrav, märkningskrav och de regleringar som produkten måste vara tillverkad i enlighet med. Ingenting får lämnas åt sidan, och ingenting är ‘underförstått’ när man gör affärer i Kina.

4. Kvalitetskontroll & Labbtest
Kvalitetskontroll & Labbtest
Kvalitetskontroll & Labbtest

Efter avslutad tillverkning är det kritiskt att en kvalitetskontroll sker, innan slutbetalning till er leverantör. ScandinAsian.se skickar ut inspektörer för att kontrollera era produkter på plats i fabrik. Vi kan också samla in referensprover för labbtest, som utförs av världsledande SGS, i Shanghai.

5. Frakt & fortullning
Frakt & fortullning
Frakt & fortullning

Efter godkänd kvalitetskontroll och eventuella labbtester är det dags för slutlig leverans till er adress i Sverige, eller övriga EU. Godset packas, lastas och fraktas till Göteborg för vidare transport till er destination. Vi assisterar er hela vägen fram till dess att godset står utanför er dörr.

1

Inledande
fas

2

Sourcing &
Produktutveckling

3

Avtal

4

Kvalitetskontroll
& Labbtest

5

Frakt &
fortullning

    Skicka en kostnadsfri förfrågan
    [contact-form-7 404 "Not Found"]
Kundreferenser
Rudma ABSweden

“ScandinAsian.se har levererat kvalitetsprodukter till mycket lägre priser än våra tidigare leverantörer och i rätt tid. Vi är minst sagt nöjda och jobbar numera väldigt aktivt med ScandinAsian.se”
Mats Rudin,VD

Bakformskungen.seSweden

”Resultatet av vårt samarbete är att leveransen från Kina blev betydligt bättre än tidigare. Kvalitén är mycket bättre på produkterna och det känns roligt att kunna leverera så fina varor.”

Jonas Eneroth,Grundare

Bygg OM Service ABSweden

“Vi kan verkligen rekommendera ScandinAsian.se för deras engagemang och arbete. De utförde en snabb och professionell granskning av vår kontakt i Kina.”
Mats Bäckstedt, VD

Vi har hjälpt hundratals Startups & Småföretag i följande brancher
  • Klader och textilKläder & textil
  • ArmbandsurArmbandsur (OEM & ODM)
  • Vaskor smycken och accessoarerVäskor, smycken & accessoarer
  • ElektronikElektronik (OEM & ODM)
  • LED belysning och skarmarLED belysning och display
  • leksakerLeksaker & barnprodukter
  • golv och byggmaterialGolv och byggmaterial
  • mobler och hemMöbler & hem
  • LivsmedelsprodukterLivsmedelsprodukter
  • Bil och MCBil och MC
  • Maskiner och verktygMaskiner & verktyg
  • solpaneler och energiSolpaneler & energi
Vanliga frågor & svar om Produktutveckling & import (Fullservice)
Allmänt
Kan vi får vårt eget varumärke på en befintlig produkt (ODM)?

Ja, ni kan välja produkter från leverantörens katalog (online eller i PDF format) som sedan “brandas” med ert eget varumärke. En ODM produkt är ingen lagervara, utan utgår ifrån en “mall” som leverantören utvecklat. Utöver att applicera er egen logotyp kan ni även modifiera en ODM produkt på olika sätt, exempelvis genom att välja andra färger och material, eller genom att göra mindre designändringar. För de flesta kunder så förespråkar vi import av ODM produkter, snarare än OEM produkter.

Kan ni hjälpa oss att utveckla en helt ny produkt (OEM)?

Ja, det kräver dock att ni tillhandahåller kompletta specifikationer, ex. materialspecifikationer, CAD filer och ritningar. Leverantörer i Kina erbjuder ingen form av kostnadsfri produktutveckling, så allt relevant material måste bifogas av er.

OEM produktion resulterar också i högre kostnader för verktyg (ex. gjutformar) samt kvantitetskrav. Således krävs både en högre budget, samt mer omfattande teknisk expertis från er sida, om ni väljer att importera en OEM produkt istället för en ODM produkt.

Vi behöver inte hjälp med hela processen, utan enbart specifika moment. Hur kan ni hjälpa oss?

Ja, vi har flera färdiga servicepaket som ni kan läsa mer om på vår startsida. Om ni har behov av tjänster som inte finns i form av ett färdigt servicepaket så kan vi sätta ihop en tjänst, och bifoga offert, helt efter era behov. Vi kan också erbjuda paketupplägg, som inkluderar flera olika moment (exempelvis Avtal + Kvalitetskontroll + Frakt)

Hur väljer ni leverantörer?

Urvalet av leverantörer sker i flera steg, och på följande faktorer:

1. Överenstämmelse med applicerbara EU regleringar (ex. REACH, RoHS, EMC Direktivet)
2. Aktiekapital
3. Bifoga provexemplar / prototyper
4. Pris
5. Kvalitetssäkringsystem
6. Överenstämmelse med kundens kvalitetskrav och tekniska specifikationer

Kan ni garantera att ni vi köper varor till lägsta pris?

Nej. Priset är bara en av många faktorer att ha i åtanke vid import från Asien. Det absolut viktigaste vid urval av leverantör är att de kan möta applicerbara EU direktiv (90% kan inte göra det). Att förhandla med leverantörer som tillverkar varor är givetvis en meningslös aktivitet. Därtill kostar det också att möta just dessa direktiv, vilket leder till ökade kostnader.

Hur skyddar ni våra immateriella rättigheter? (ex. design och varumärke)

Det korta svaret är att vi inte erbjuder någon form av skydd eller garanti, vad gäller era immateriella rättigheter (ex. ritningar, designfiler och varumärken).
Vi erbjuder ingen form av ersättning, eller försäkring, mot förluster som orsakats av immateriella rättigheter stulits av, exempelvis en leverantör.

Detta är en reell risk då ni tillverkar produkter i Kina, och andra länder i Asien. Samtidigt är det en nödvändighet att kunden delar med sig av produktinformation och filer, för att vi skall kunna utföra vissa tjänster (exempelvis sourcing och prisundersökning).
Tyvärr finns ingen enkel och billig lösning på problemet. Vi har dock följande policy och rekommendation:

1. Ni skall aldrig dela filer med ScandinAsian.se, som ni inte vill att leverantörer skall få tillgång till. Ni skall enbart dela filer med ScandinAsian.se som ni accepterar kan delas med leverantörer.
2. Ni bör, i den mån det är möjligt, patentera och varumärkesskydda er produkt i EU, USA samt Kina.

Kunden ansvarar också för att de produktspecifikationer och filer (exempelvis logotyp och design) inte är illegala kopior från produkter i dennes land och/eller marknad. ScandinAsian.se erbjuder ingen form av kontroll, riskanalsys, försäkring eller kompensation.

Återbetalar ni kostnaden för era tjänster om vi inte är nöjda med resultatet?

Nej, vi betalar inte under några omständigheter det belopp som fakturerats för våra tjänster (samt utgifter och andra omkostnader på kundens räkning), oavsett resultat. Vi kan inte lämna några garantier vad gäller priser eller kvalitetsnivå på en viss branch eller produkt. Vi kan enbart återspegla marknaden som den faktiskt ser ut.

Vi vill avbryta processen och vill ha våra pengar tillbaka

Nej, vi betalar inte under några omständigheter det belopp som fakturerats för våra tjänster (samt utgifter och andra omkostnader på kundens räkning), efter att processen påbörjats. Detta då vi levererar en tjänst, som inte kan “returneras”.

Erbjuder ni någon form av garanti på varorna eller försäkring?

ScandinAsian.se erbjuder ingen form av försäkring eller annan form av kompensation vid förlust p.g.a. exempelvis kvalitetsproblem, försening, konkurs eller bedräger. Vid grov vårdslöshet återbetalar dock ScandinAsian.se den fakturerade avgiften (dock ej betalningar för provexemplar, prototyper, varor, verktyg, fraktkostnad eller annat som utgår ifrån våra service-avgifter)

Hur hanterar ni frågor gällande EU direktiv?

Att välja en leverantör som kan möta applicerbara EU direktiv är kritiskt vid import från Kina. De flesta leverantörer kan inte möta dessa krav, och om ni importerar varor som inte är tillverkade enligt applicerbara EU direktiv så bryter ni mot lagen. Detta resulterar då i säljförbud, och ibland även böter. Kort sagt, en total katastrof för ert företag.

Vi arbetar intensivt i flera branscher och har bra koll på situationen i flera produktområden. Under åren har vi skapat flera branschanpassade strategier som kan hjälpa er att möta EU kraven på era produkter.

Det är dock viktigt att påpeka att kunden själv måste undersöka vilka regleringar som är applicerbara (ex. märkningskrav, dokumentationskrav och tekniska standarder) i den eller de marknader kunden är verksam i. ScandinAsian.se kan anlitas för konsultation och rådgivning, men kunden skall inte anta att alla produkter som importeras från Kina per automatik möter alla applicerbara EU regleringar. Om ScandinAsian.se inte åtagit sig att erbjuda rådgivning inom omårdet skall kunden inte utgå ifrån att vi arbetar med dessa frågor för denne.

Vad skall vi förbereda innan vi kan dra igång?

Först och främst måste ni bestämma huruvida ni vill gå vidare med en ODM eller OEM produkt. Oavsett så måste ni sammanställa material (på Engelska) enligt följande:

1. Produktspecifikationer (ex. material, vikt, dimensioner)
2. Logotyp-filer (.ai format)
3. Etikett-filer (.ai format)
4. CAD-filer (om egendesignade komponenter)
5. Kvalitetskrav
6. Referensbilder

Hur lång tid tar processen?

1. Produktutvecklingsfasen är den mesta omfattande och tar i regel 2 – 4 månader för ODM produkter, och 3 – 7 månader för OEM produkter.

2. Avtalsförhandling: 2 – 4 veckor

3. Tillverkning: 3 – 6 veckor

4. Sjöfrakt: 5 veckor / Flygfrakt: 1 – 2 veckor

5. Labbtester: 1 – 2 veckor

Vad kan vi göra för att spara tid?

Finns inga egentliga genvägar, utan att man tar extremt stora risker. Dock finns det en hel del som ni kan göra för att underlätta och snabba på processen:

1. Bifoga tydliga produktspecifikationer på Engelska
2. Förbered samtliga filer (ex. för tryck och logotyper) så tidigt som möjligt
3. Svara alltid på ScandinAsian.se e-post inom 24 timmar (vi återkopplar regelbundet med kunden för att få bekräftelse på information vi samlar in)
4. Köp en ODM produkt istället för en OEM produkt
5. Använd material och komponenter som leverantören använder redan idag (istället för att sätta extremt specifika materialkrav som kan vara svåra att möta)

Får vi tillgång till provexemplar / prototyper under processen?

Ja, självklart. Efter den inledande prisundersökningen är nästa steg att köpa in provexemplar, med eller utan ert varumärke. Vi kan också beställa OEM prototyper baserat på er egen design.

Har ni något volymkrav?

Nej, ScandinAsian.se sätter inget specifikt krav på mängden varor ni måste beställa från leverantören. Däremot gör tillverkarna detta, då de kräver att kunden köper en minsta kvantitet (MOQ).

Vi vill beställa små volymer, är det möjligt?

Ja, men det kräver att vissa uppoffringar görs vad gäller strategi. Exempelvis kommer ni sannolikt inte kunna beställa varor med er egen design, utan för utgå ifrån en befintlig produkt med ert eget varumärke. En annan applicerbar strategi är att minska antalet olika färger och materialet.

Kan ni hjälpa oss med frakten från Kina till Sverige?

Ja, vi har fraktpartners i både Sverige och Kina som kan hantera frakten. Vi erbjuder dock enbart frakttjänster till våra kunder. Genom våra partners kan vi hantera frakten hela vägen från fabrik i Kina, till ert kontor eller lager i Sverige.

Får vi veta vilken leverantör som tillverkar varorna?

Ja, vi agerar inte som mellanhand, utan ni har hela tiden tillgång till leverantörens uppgifter samt kontaktperson, i vår databas.

Hur kan vi följa arbetet?

Vi arbetar genom Google Drive, när ni får tillgång till samtliga filer, dokument och rapporter. Ni kan logga in när som helst för att se nuvarande status.

Därtill bifogar vi också rapporter varje vecka via e-post, eller när vi har behov av respons från er (ex. för att gå igenom offerter).

Hur kan ni hjälpa oss efter avslutat projekt?

Vid framtida beställningar kan ni anlida ScandinAsian.se för orderhantering, frakt, konsultation och kvalitetskontroller.

Arbete som utgår ifrån det som specificerats som en del av detta servicepaket

Tjänsten som offererats i detta dokument är strikt begränsad till de ramar som specificerats. Detta innebär att kunden inte kan begära att vi utför uppgifter som på något sätt utgår ifrån ordinarie process, utan extra kostnad.

Varför är ert arbete begränsat?

Då vi erbjuder servicepaket till fastpris måste vi begränsa arbetet till de ramar som vår prissättning baserats på.

Hur kan ni hjälpa oss om vi behöver hjälp som utgår ifrån det som ingår i servicepaketet?

Önskar kunden att vi utför ytterligare arbete kan vi i de flesta fall möta kundens krav, men till något av följande villkor:

  • Alternativ A: ScandinAsian.se debiterar US$49 per redovisad timme
  • Alternativ B: ScandinAsian.se erbjuder ett servicepaket till fastpris
Kan ni ge exempel på begäran som faller utanför det ordinarie arbetet?

Undersökningar av applicerbara regleringar och märkningskrav, utöver den (ofta grundläggande) information vi redan har tillgång till.

  • Design och produktutveckling som utgår ifrån plan
  • Beräkningar för tull och andra kostnader
  • Kontakt med myndigheter, leverantörer och andra organisationer på kunds begäran
  • Ytterligare krav på kringutrustning (ex. specialdesignad produktförpackning och tillbehör till den produkt kunden planerar att importera).
Betalning
Hur betalar vi leverantören?

Leverantörer betalas via T/T (Telegraphic Transfer), vilket kan göras från er internetbank.

Hur kalkyleras er serviceavgift?

Vår avgift baseras på projektets omfattning, vilket i sin tur kan brytas ner till följande faktorer:

1. OEM eller ODM
2. Kvalitetskrav
3. Hur stor del av projektet som hanteras av kunden på egen hand

Måste vi betala er för varje order?

Nej. Ni har tillgång till leverantören och kan välja att lägga framtida ordrar helt på egen hand, med eller utan vår inblandning.

Betalar vi er per timme?

Nej, vid köp av vår såkallade ‘fullservice’ debiterar vi ingen kostnad per timme. Det kan dock så ske, om vi får begäran om att utföra uppgifter som går utanför den projektplan vi kommit överens om.

Vad exakt är inkluderat i er avgift?

Det vi offerar som en servicavgift är just vårt arvode för att utföra en eller flera tjänster.

Vad är inte inkluderat i er avgift?

1. Provexemplar / protyper
2. Fraktkostnader
3. Resekostnader (vid inspektion)
4. Labbtester

Tar ni provision baserat på ordervärdet?

Nej, såvida inte det är vad vi offererat. Om ingen provision specificerats i er offert så är det enbart fastpris som gäller.

Får ni provision från leverantören?

Nej, vi tar inte emot någon form av betalning från leverantören.

Hur betalar vi er?

Vi skickar fakturor via PayPal Invoice, som sedan kan betalas med Visa eller Mastercard. Ni kan också välja att betala direkt till vårt bankkonto (ICBC) i Shanghai, Kina.

I vilken valuta sätter ni priser?

Vi sätter alltid priser i USD (Amerikanska dollar).

Lägger ni på moms?

Nej, då vi är ett kinesiskt företag med verksamhet uteslutande i Kina lägger vi inte på någon moms på våra fakturor för våra serviceavgifter.