Avtalspaket

avtal och prisförhandling
Avtalspaket – undvik missförstånd och kvalitetsproblem

Har ni en leverantör i Kina som ni planerar att lägga en order hos? Oavsett om ni importerar små eller stora volymer från Kina är ett avtal den i särklass mest effektiva lösningen att förebygga katastrofala missförstånd, kvalitetsproblem, bedrägerier och förseningar.

Se videon för en demonstration


 

  • Sätt press på er leverantör: Ett avtal signalerar att ni är en seriös aktör som ställer tuffa krav på er tillverkare i Asien. Genom vårt Avtalspaket har många svenska företag lyckats undvika kvalitetsproblem, missförstånd och förseningar.
  • Undvik katastrofala missförstånd: Det är svårt att kommunicera med kinesiska leverantörer och ofta uppstår katastrofala kvalitetsproblem pga bristande kommunikation. Ett avtal löser detta problem då vi förhandlar direkt med ledningen och lista samtliga relevanta produktspecifikationer.
  • Undvik förseningar: Avtalet styr villkor för försenad order och specificerar att rabatter skall ges i händelse av försening. Gång på gång har vi sett att detta leder till att våra kunder prioriteras av den kinesiska leverantören och får sina varor i tid.
  • Fraktvillkor: Många importörer får negativa översaskningar då det visar sig att frakten blir mycket dyrare än vad leverantören först uppgett. Genom avtalet klargör vi exakt vilka fraktvillkor som gäller och minimerar samtidigt risken för transportskador genom att specificera vilken typ av exportemballage som skall användas.
  • Betalningvillkor: Avtalet styr betalningsvillkoren och vår målsättning är alltid att skapa ett upplägg som är så säkert som möjligt för kunden. Vi ser till att riskexponeringen minimieras med en förskottsbetalning innan tillverkning och en balansbetalning efter att eventuell kvalitetskontroll och labbtestning genomförts.
  • Gäller under 3 till 5 år: Givetvis behöver ni inte förhandla fram ett nytt avtal för varje order. Avtalet gäller mellan er och er leverantör under hela 3 till 5 år, och skapar således ett ramverk för att ni enkelt och snabbt skall kunna lägga beställningar i framtiden

 

Skicka en kostnadsfri förfrågan

Namn / Företag:

E-post:

Telefon / Skype: (valfritt)

Ämne:

Meddelande:

Kundreferenser
Rudma ABSweden

“ScandinAsian.se har levererat kvalitetsprodukter till mycket lägre priser än våra tidigare leverantörer och i rätt tid. Vi är minst sagt nöjda och jobbar numera väldigt aktivt med ScandinAsian.se”
Mats Rudin,VD

Bakformskungen.seSweden

”Resultatet av vårt samarbete är att leveransen från Kina blev betydligt bättre än tidigare. Kvalitén är mycket bättre på produkterna och det känns roligt att kunna leverera så fina varor.”

Jonas Eneroth,Grundare

Bygg OM Service ABSweden

“Vi kan verkligen rekommendera ScandinAsian.se för deras engagemang och arbete. De utförde en snabb och professionell granskning av vår kontakt i Kina.”
Mats Bäckstedt, VD

Vi har hjälpt hundratals Startups & Småföretag i följande brancher
  • Klader och textilKläder & textil
  • ArmbandsurArmbandsur (OEM & ODM)
  • Vaskor smycken och accessoarerVäskor, smycken & accessoarer
  • ElektronikElektronik (OEM & ODM)
  • LED belysning och skarmarLED belysning och display
  • leksakerLeksaker & barnprodukter
  • golv och byggmaterialGolv och byggmaterial
  • mobler och hemMöbler & hem
  • LivsmedelsprodukterLivsmedelsprodukter
  • Bil och MCBil och MC
  • Maskiner och verktygMaskiner & verktyg
  • solpaneler och energiSolpaneler & energi
Vanliga frågor om Avtal & prisförhandling
Vad är era aktuella priser?

Samtliga priser och paket finns i produktbladet, som ni kan ladda ner när.

Varför är ett avtal nödvändigt vid beställning från Kina?

Avtalets funktion är främst att förebygga kvalitetsproblem, bedrägerier, förseningar och att etablera ett ramverk för att snabbt kunna lägga ordrar i framtiden. Avtalet är den kanske mest viktiga mekanismen under processen, och vi har sett gång på gång hur det hjälpt våra kunder att sätta upp stabila affärsrelationer med sina leverantörer.

Hur kan avtalet motverka förseningar?

Genom att applicera en såkallad “Late Delivery Clause”, vilket leder till avdrag från balansbetalningen för varje försenad dag, ger det leverantören ett starkt incitament att leverera på utsatt tid. Kort sagt, blir det förseningar så drabbar det någon annans order, inte er.

Hur kan avtalet motverka kvalitetsproblem?

Avtalet specificerar dels era tekniska specifikationer och toleranser, samt definition av defekt produkt. Därtill klargör även avtalet att kvalitetskontroller kan genomföras utan varsel, och att defekta enheter kommer att dras av från balansbetalningen.

Hur länge gäller avtalet?

I regel gäller ett avtal i 3 – 5 år, mellan er och leverantören. Således måste ni inte skriva ett nytt avtal för varje order.

Gäller avtalet mellan vårt företag och leverantören i Kina?

Ja, avtalet skrivs på och stämplas med er som köpare, och leverantören som säljare.

Vilken lagstiftning gäller?

Vi specificerar att avtalet följer lagstiftning i Folkrepubliken Kina. Eventuella tvister skall också hanteras av en domstol i Kina. Detta då ett domslut i Sverige är mycket svårt att driva igenom i Kina. Det sätter också mer press på leverantören att faktiskt följa avtalet, då de inte kan gömma sig lika enkelt.

Hur kan vi få hjälp efter att avtalet skrivits?

Vi kan erbjuda kvalitetskontroll, orderadministration, fraktsupport och konsultation. Klicka här för att läsa mer om hur vi kan hjälpa.