Startpaket – Helhetslösning för import av OEM och ODM produkter

Sourcing i Asien
Startpaket: En helhetslösning för lansering av er OEM (egen design) eller ODM (eget varumärke) produkt

Vi hjälper er att lansera produkter efter er egen design och varumärke, samtidigt som vi håller era kostnader nere. Med Startpaketet finns vi med från sammanställning av produktdokumentation, till sourcing av leverantörer, provexemplar, avtal och kvalitetskontroll. Startpaketet är vår populära helhetslösning för företag och individer som vill lansera sin första produkt.


Se videon för en demonstration

 

  • Sourcing av leverantörer: Vi lokaliserar kvalificerade tillverkare för just er produkt, baserat på en beprövad process, som bland annat tar hänsyn leverantörernas juridiska status, samt produktcertifikat.
  • Dokumentmallar & filer: Ni får tillgång till de dokument ni behöver under processen. Detta inkluderar certifikat, märkningsfiler, avtalsmall, NDA, mall för offertbegäran och mallar för produktspecifikationer.
  • Databas: Ni får en komplett databas med guider, video och checklistor som tar er steg för steg genom hela processen – från beställning av provexemplar, till avtalsförhandling, kvalitetskontroll och frakt.
  • E-post & telefonkonsultation: Vi vet att ni kommer ha frågor under processen. Därför får ni tillgång till konsultation via e-post och telefon. Vi svarar på era frågor om produktcertifiering, frakt, tull, moms och kvalitetssäkring.
  • Introduktion till fraktbolag: Att frakta från Kina kan vara krångligt. Vi vet dock hur processen fungerar. Vi Introducerar er till vår fraktpartner som kan hantera såväl flygfrakt som sjöfrakt från Asien
  • Priser anpassade för nystartade bolag: Vi vet att ni som startup bolag har en begränsad budget, och har anpassat våra priser därefter

 

Skicka en kostnadsfri förfrågan

Namn / Företag:

E-post:

Telefon / Skype: (valfritt)

Ämne:

Meddelande:

Kundreferenser
Rudma ABSweden

“ScandinAsian.se har levererat kvalitetsprodukter till mycket lägre priser än våra tidigare leverantörer och i rätt tid. Vi är minst sagt nöjda och jobbar numera väldigt aktivt med ScandinAsian.se”
Mats Rudin,VD

Bakformskungen.seSweden

”Resultatet av vårt samarbete är att leveransen från Kina blev betydligt bättre än tidigare. Kvalitén är mycket bättre på produkterna och det känns roligt att kunna leverera så fina varor.”

Jonas Eneroth,Grundare

Bygg OM Service ABSweden

“Vi kan verkligen rekommendera ScandinAsian.se för deras engagemang och arbete. De utförde en snabb och professionell granskning av vår kontakt i Kina.”
Mats Bäckstedt, VD

Vi har hjälpt hundratals Startups & Småföretag i följande brancher
  • Klader och textilKläder & textil
  • ArmbandsurArmbandsur (OEM & ODM)
  • Vaskor smycken och accessoarerVäskor, smycken & accessoarer
  • ElektronikElektronik (OEM & ODM)
  • LED belysning och skarmarLED belysning och display
  • leksakerLeksaker & barnprodukter
  • golv och byggmaterialGolv och byggmaterial
  • mobler och hemMöbler & hem
  • LivsmedelsprodukterLivsmedelsprodukter
  • Bil och MCBil och MC
  • Maskiner och verktygMaskiner & verktyg
  • solpaneler och energiSolpaneler & energi
Vanliga frågor & svar om Startpaketet
Vad kostar Startpaketet?

Klicka här för att ladda ner aktuellt produktblad, vilket inkluderar priser.

Vad händer efter att sourcingrapporten levererats?

Efter att sourcingrapporten levererats skall ni gå vidare och begära offerter från respektive leverantör.

Innebär det att vi hanterar kommunikation med leverantören på egen hand?

Ja. Följande delar hanterar ni på egen hand:

  • Offertbegäran / prisundersökning
  • Beställning av prover
  • Orderläggning och betalning

Det innebär inte att ni sköter allt på egen hand. Till er hjälp har ni databasen, komplett med guider, video och dokumentmallar

Varför hanterar inte ni kommunikationen med leverantören?

Om vi eller någon annan part skulle hantera hela processen, inklusive produktutveckling, sammanställning av dokumentation för EU och bokning av frakt – skulle totalpriset ligga på cirka 140,000 SEK.

För många företag, speciellt i uppstartsfas, är det för mycket. Därtill har vi sett att det helt enkelt fungerar bäst om vi fokuserar på det mest komplicerade delarna, varpå kunden hanterar den enklare administrationen.

Det finns också annan fördel. Genom åren har vi sett att det är mycket mer effektivt om kunden är i direktkontakt med leverantören när det gäller insamling av offerter och beställning av prover.

Om vi sitter som mellanhand, försenas vi av den tid det tar att delegera uppgifter från kund till administratör, och sedan från administratör till agent (och sedan tillbaka). Att få svar på en fråga kan då ta 2 till 4 dagar, medan ni kan få svar omgående om ni är i direkt kontakt med leverantören.

Kan leverantörerna kommunicera på engelska?

Ja, vi lokaliserar bara leverantörer som fokuserar på export.

Kan vi uppgradera från Bas till Startup eller Startup till premium?

Ja, dock tillkommer ett påslag på 30%, utöver mellanskillnaden.

Arbete som utgår ifrån det som specificerats i denna offert

Tjänsten som offererats i detta dokument är strikt begränsad till de ramar som specificerats. Detta innebär att kunden inte kan begära att vi utför uppgifter som på något sätt utgår ifrån ordinarie process, utan extra kostnad.

Hur begränsas era tjänster?

Då vi vanligtvis offererar betalning till fastpris så har vi tydliga definitioner på vad som är inkluderat i respektive servicepaket. Således skall inga antaganden göras om exempelvis följande:

1. Att ytterligare processer eller tjänster (som ej nämnts på ScandinAsian.se eller offertfiler) är en del av ett servicepaket.

2. Att ytterligare omkostnader / utgifter (ex. fraktkostnader, resekostnader och andra utgifter) är inkluderade i priset av ett servicepaket.

Följande regler gäller:

a. För arbete som utgår ifrån det som i skrivt specificerats på ScandinAsian.se eller i en offertfil, så tillkommer ytterligare kostnader. ScandinAsian.se kommer då att informera kunden om detta, varpå denne får välja mellan att betala ett fastpris för tjänsten, eller faktureras per redovisad arbetstimme.

b. ScandinAsian.se inkluderar inga fraktkostnader, resekostnader, kostnader för provexemplar eller andra omkostnader i våra servicepaket. Dessa utgifter betalas antingen direkt av kunden, eller så faktureras de vid ett senare skede av ScandinAsian.se.

Hur kan ni hjälpa oss om vi behöver hjälp som utgår ifrån det som ingår i servicepaketet?

Önskar kunden att vi utför ytterligare arbete kan vi ofta ge ett fastpris på det.

Kan ni ge exempel på begäran som faller utanför det ordinarie arbetet?
  • Design och produktutveckling
  • Budget och tullkalkyler
  • Kontakt med myndigheter, leverantörer och andra organisationer
Allmänna frågor
Kan ni garantera att ni vi köper varor till lägsta pris?

Nej. Priset är bara en av många faktorer att ha i åtanke vid import från Asien. Det absolut viktigaste vid urval av leverantör är att de kan möta applicerbara EU direktiv (90% kan inte göra det). Att förhandla med leverantörer som tillverkar varor är givetvis en meningslös aktivitet. Därtill kostar det också att möta just dessa direktiv, vilket leder till ökade kostnader.

Hur skyddar ni våra immateriella rättigheter? (ex. design och varumärke)

Det korta svaret är att vi inte erbjuder någon form av skydd eller garanti, vad gäller era immateriella rättigheter (ex. ritningar, designfiler och varumärken).

Vi erbjuder ingen form av ersättning, eller försäkring, mot förluster som orsakats av immateriella rättigheter stulits av, exempelvis en leverantör.

Detta är en reell risk då ni tillverkar produkter i Kina, och andra länder i Asien. Samtidigt är det en nödvändighet att kunden delar med sig av produktinformation och filer, för att vi skall kunna utföra vissa tjänster (exempelvis sourcing och prisundersökning).

Tyvärr finns ingen enkel och billig lösning på problemet. Vi har dock följande policy och rekommendation:

1. Ni skall aldrig dela filer med ScandinAsian.se, som ni inte vill att leverantörer skall få tillgång till. Ni skall enbart dela filer med ScandinAsian.se som ni accepterar kan delas med leverantörer.

2. Ni bör, i den mån det är möjligt, patentera och varumärkesskydda er produkt i EU, USA samt Kina.

Kunden ansvarar också för att de produktspecifikationer och filer (exempelvis logotyp och design) inte är illegala kopior från produkter i dennes land och/eller marknad. ScandinAsian.se erbjuder ingen form av kontroll, riskanalsys, försäkring eller kompensation.

Återbetalar ni kostnaden för era tjänster om vi inte är nöjda med resultatet?

Nej, vi betalar inte under några omständigheter det belopp som fakturerats för våra tjänster (samt utgifter och andra omkostnader på kundens räkning), oavsett resultat. Vi kan inte lämna några garantier vad gäller priser eller kvalitetsnivå på en viss branch eller produkt. Vi kan enbart återspegla marknaden som den faktiskt ser ut.

Vi vill avbryta processen och vill ha våra pengar tillbaka

Nej, vi betalar inte under några omständigheter det belopp som fakturerats för våra tjänster (samt utgifter och andra omkostnader på kundens räkning), efter att processen påbörjats. Detta då vi levererar en tjänst, som inte kan “returneras”.

Erbjuder ni någon form av garanti på varorna eller försäkring?

ScandinAsian.se erbjuder ingen form av försäkring eller annan form av kompensation vid förlust p.g.a. exempelvis kvalitetsproblem, försening, konkurs eller bedräger. Vid grov vårdslöshet återbetalar dock ScandinAsian.se den fakturerade avgiften (dock ej betalningar för provexemplar, prototyper, varor, verktyg, fraktkostnad eller annat som utgår ifrån våra service-avgifter)

Hur hanterar ni frågor gällande EU direktiv?

Vi inkluderar checklistor, manualer, video och exempelfiler i Databasen, som är en del av Startpaketet. Vi har dock ingen aktiv del i sammanställning av exempelvis dokumentation, men kan ge begränsad rådgivning vad gäller process och applicerbara regleringar.

Kunden måste dock, utan undantag, kontakta svenska myndigheter för att få bekräftat vilka regleringar som gäller just nu, samt vilka krävs som ställs.

Vad kan vi göra för att spara tid under processen?

Det finns inga egentliga genvägar, utan att man tar extremt stora risker. Dock finns det en hel del som ni kan göra för att underlätta och snabba på processen:

1. Bifoga tydliga produktspecifikationer på Engelska
2. Förbered samtliga filer (ex. för tryck och logotyper) så tidigt som möjligt
3. Svara alltid på ScandinAsian.se e-post inom 24 timmar (vi återkopplar regelbundet med kunden för att få bekräftelse på information vi samlar in)
4. Köp en ODM produkt istället för en OEM produkt
5. Använd material och komponenter som leverantören använder redan idag (istället för att sätta extremt specifika materialkrav som kan vara svåra att möta)

Har ni något volymkrav?

Nej, ScandinAsian.se sätter inget specifikt krav på mängden varor ni måste beställa från leverantören. Däremot gör tillverkarna detta, då de kräver att kunden köper en minsta kvantitet (MOQ).

Vi vill beställa små volymer, är det möjligt?

Ja, men det kräver att vissa uppoffringar görs vad gäller strategi. Exempelvis kommer ni sannolikt inte kunna beställa varor med er egen design, utan för utgå ifrån en befintlig produkt med ert eget varumärke. En annan applicerbar strategi är att minska antalet olika färger och materialet.

Kan ni hjälpa oss med frakten från Kina till Sverige?

Ja, vi har fraktpartners i både Sverige och Kina som kan hantera frakten. Vi erbjuder dock enbart frakttjänster till våra kunder. Genom våra partners kan vi hantera frakten hela vägen från fabrik i Kina, till ert kontor eller lager i Sverige.

Får vi veta vilken leverantör som tillverkar varorna?

Ja, vi agerar inte som mellanhand, utan ni har hela tiden tillgång till leverantörens uppgifter samt kontaktperson, i vår databas.

Hur kan vi följa arbetet?

Vi arbetar genom Google Drive, när ni får tillgång till samtliga filer, dokument och rapporter. Ni kan logga in när som helst för att se nuvarande status.

Därtill bifogar vi också rapporter varje vecka via e-post, eller när vi har behov av respons från er (ex. för att gå igenom offerter).

Hur kan ni hjälpa oss efter avslutat projekt?

Vid framtida beställningar kan ni anlita ScandinAsian.se för orderhantering, frakt, konsultation och kvalitetskontroller.

Betalning
Hur betalar vi leverantören?

Leverantörer betalas via T/T (Telegraphic Transfer), vilket kan göras från er internetbank.

Måste vi betala er för varje order?

Nej. Ni har tillgång till leverantören och kan välja att lägga alla ordrar helt på egen hand, med eller utan vår inblandning.

Betalar vi er per timme?

Nej, vid köp av vårt Startpaket debiterar vi ingen kostnad per timme. Det kan dock så ske, om vi får begäran om att utföra uppgifter som går utanför den projektplan vi kommit överens om.

Vad exakt är inkluderat i er avgift?

Det vi offerar som en servicavgift är just vårt arvode för att utföra en eller flera tjänster.

Vad är inte inkluderat i er avgift?

1. Provexemplar / protyper
2. Fraktkostnader
3. Resekostnader (vid inspektion)
4. Labbtester

Tar ni provision baserat på ordervärdet?

Nej, såvida inte det är vad vi offererat. Om ingen provision specificerats i er offert så är det enbart fastpris som gäller.

Får ni provision från leverantören?

Nej, vi tar inte emot någon form av betalning från leverantören.

Hur betalar vi er?

Vi skickar fakturor via PayPal Invoice, som sedan kan betalas med Visa eller Mastercard. Ni kan också välja att betala direkt till vårt bankkonto (ICBC) i Shanghai, Kina.

I vilken valuta sätter ni priser?

Vi sätter alltid priser i USD (Amerikanska dollar).

Lägger ni på moms?

Nej, då vi är ett kinesiskt företag med verksamhet uteslutande i Kina lägger vi inte på någon moms på våra fakturor för våra serviceavgifter.

Var kan jag läsa om era köpvillkor?

Ni kan läsa om våra köpvillkor här.

Har ni en integritetspolicy?

Ja, vi delar inte kunduppgifter till utomstående parter. Ni kan läsa vår integritetspolicy här.