Vanliga former av bedrägerier vid import

Publicerad den Lämna en kommentar

bedragerier-import

Att det är riskfyllt att importera från Kina kommer knappast som en överaskning. Däremot är en stor del av de bolag som idag importerar från Kina, och andra länder i Asien, till stor del omedvetna om vilka specifika risker man utsätts för.

I denna artikel tittar vi närmare på vanliga former av bedrägerier, och vad man kan göra för att motverka dem.

“image”

Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

  • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
  • Produktdesign & materialval
  • Hitta tillverkare i Asien och Europa
  • Frakt och förtullning

BOKA NU

Varför kvalitetsproblem är vanliga vid tillverkning i Kina

Många importörer är omedvetna om att det som importeras från Kina inte är lagervaror utan varor som går till produktion, först efter att en order lagts. Detta öppnar upp för en rad komplikationer. Det faktum att varorna går till produktion leder till att man aldrig kan förvänta sig att produkter från kinesiska leverantörer håller sig inom en viss kvalitetsnivå.

Detta beror till största del på att leverantörerna ser sig själva som verkstäder för utomstående köpare. Detta koncept skiljer sig oerhört mycket från Japanska och Västerländska tillverkare som i regel har egna produktserier. Givetvis förväntas dessa produkter hålla sig inom vissa ramar vad gäller kvalitet.

Vad innerbär då detta i praktiken? Det är ganska enkelt. En produkt, säg ett armbandsur, kan tillverkas med flera olika material och komponenter. Det är dessa två faktorer som till största del avgör produktens kvalitetsnivå. Som sagt, kinesiska leverantörer har sällan interna regler för hur en vara skall tillverkas och två kunder som beställer ”samma produkt” kan få varor som ser väldigt olika ut.

Fusk med kvalitet

Detta är väll dock inget bedrägeri? Nej, detta var bara en liten introduktion så att läsaren förstår problematiken bakom det bedrägeri jag nu skall gå närmare på. Det som gör upplägget riskfyllt för importörer är att många leverantörer i Kina utnyttjar detta till sin fördel. I praktiken innebär det att de medvetet använder billiga (läs undermåliga) material och komponenter när de ser en möjlighet. Anledningen är enkel. Dels för att de kan, men främst för att det ökar leverantörens små marginaler.

Resultatet kan vara katastrofalt för importören. I bästa fall får man en produkt som är osäljbar. Kort sagt förlorar man sin investering. I andra fall så har leverantören använt komponenter och material som gör att produkten blir illegal att importera och sälja inom EU. Även i dessa situationer faller ansvaret helt och hållet på importören. Om en konsument skulle bli skadad av er produkt kan det leda till åtal.

Fast såhär farligt kan det ju inte alltid vara att importera från Kina? Nej, det finns vägar frammåt. Som jag nämnde ovan så använder leverantörer i Kina undermåliga material och komponenter när de ser möjligheten.

I nästan alla fall så uppkommer denna möjlighet för att importören inte bifogat en tydlig produktspecifikation (istället har man ”antagit” att leverantören har en policy för kvalitetstandard).

Genom att bifoga tydliga produktspecifikationer täpper man till kryphålen som tillverkaren kan utnyttja. Lyckas man med det har man iallafall kommit halvvägs. Det som fattas är en strategi för kvalitetssäkring. Varför? För att tydliga produktspecifikationer är meningslösa om leverantören tror eller vet att ni inte kommer verifiera att detta efterlevts. Lösningen är alltså att man genomför, eller anställer någon som genomför, en eller flera kvalitetskontroller.

Givetvis skall man inte överaska leverantören med en kvalitetskontroll. Berätta för leverantören redan i ett tidigt skede att ni alltid arrangerar en eller flera kvalitetskontroller av era produkter. En leverantör som har några som helst invändningar mot detta har säkerligen någonting att dölja. Den importör som trots ett sådant varningstecken gör en affär får helt enkelt skylla sig själv.

Betalningsbedrägerier

Denan form av bedrägeri har ingenting med varans kvalitet att göra. Det är faktiskt om möjligt ännu värre. Utsätts man för ett betalningsbedrägeri får man ingenting levererat. Inte ens en container fylld med tegelstenar! Principen bakom ett betalningsbedrägeri är dock mycket enkel. En utomstående (läs hacker) tar sig in på en leverantörs e-post konto. Väl inloggad kan denne (vi använder inte ”hen” på ScandinAsian.se) se vilka affärer som snart går igenom.

Steget till att tjäna stora pengar är därefter inte långt bort. Allt som bedragaren måste göra är att redigera en faktura, där allt ser ut som vanligt förutom en liten detalj. Den enda ändringen som skett är att bankkontot och mottagaren ändrats.

Fakturan skickas ut till importören som i många fall betalar in det efterfrågade beloppet utan eftertanke. Tänk på att detta inte är något som liknar Nigeria brev och andra e-postbedrägerier. Som jag skrev ovan så skickas dessa e-post ut från leverantörens eget e-post konto i samband med att en order skall läggas.

Importören anar oftast ingenting förrän flera dagar eller veckor senare. Oftast efter att leverantören upptäckt vad som hänt. Hur kommer det sig då att dessa bedrägerier är såpass enkla att genomföra?

För att småföretag som importerar från Kina sällan bemödar sig att kolla att kontouppgifterna matchar leverantörens bolagsuppgifter. Inställningen är ofta att ”Kina är annorlunda”, och därmed tänker importören inte till. Jag tvivlar starkt på att många företag hade betalat in en faktura från en svensk leverantör, där mottagarens konto är lokaliserat i Bermuda.

Hur gör man då för att få tillbaka pengarna om man utsatts för ett betalningsbedrägeri? Det får man inte. När importören och leverantören väl upptäckt vad som skett har pengarna tagits ut i kontanter eller först över till ett annat skalbolag. Många importörer försöker då få leverantören att ta ansvar.

Det var trots allt deras e-postkonto som bedragaren använde. Även detta är en total återvändsgränd. Ingen leverantör skulle ta ansvar för ett sådant bedrägeri.

Subcontracting

Många fabriker tar på sig ordrar de inte har intresse eller tid att lägga i sin egen produktion. Lösningen är då att tillverkaren lägger ut ordern på en underleverantör. Det låter väll inte så farligt? Jo, det är precis vad det är. För att leverantören skall kunna göra någon som helst vinst på affären så är bättre eller motsvarande tillverkare uteslutna. Istället hamnar dessa ordrar i illegala fabriker där arbetsförhållanden såväl som kvalitetsnivå kan beskrivas som vedervärdig.

Även detta är något som kan motverkas om man redan tidigt klargör att man som importör kommer att inspektera tillverkningen, och att produktionen endast får ske inom fabrikens lokaler.

  • “image”

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare i Asien och Europa
    • Frakt och förtullning

    BOKA NU


  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    1. Hur vi kan hjälpa er med tillverkning i Europa & Asien

    2. Hur du kan skapa din egen design

    3. Frågor gällande frakt och kostnader

    4. Hur tull och moms fungerar vid import

    Fredrik Grönkvist