Tillstånd och licenser vid import från Asien: En komplett guide

Publicerad den Lämna en kommentar

importlicens

Innan du kan börja importera produkter behöver du erhålla alla nödvändiga licenser och tillstånd. Ifall du misslyckas med detta kan din last komma att beslagtas av tullmyndigheter, eller i alla fall bli försenad några dagar eller veckor.

Eller ännu värre, du kan bli stämd för att du använder teknologi och intellektuell egendom utan att betala för det.

I denna artikel kommer du att lära dig om vad varje importör måste känna till rörande tillstånd, transportrestriktioner, märken, teknologi och patentlicenser – och varför du aldrig bör anta att din leverantör kommer att göra jobbet åt dig.

“image”

Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

  • Produktdesign & materialval
  • Hitta tillverkare i Asien och Europa
  • Frakt och förtullning

BOKA NU

Du behöver inte en importlicens eller ett tillstånd för de flesta produkter

Det är bara vissa kategorier som är begränsade på så sätt att du måste erhålla någon form av licens eller upplysa myndigheterna i förväg.

Ett par exempel följer härunder:

  • Agrikulturprodukter
  • Kemikalier
  • Läkemedel
  • Medicinska enheter
  • Levande växter och djur
  • Tobak och alkohol

Som sagt behöver många produkter inte en licens eller någon annan typ av tillstånd för att importeras. Många produkter täcks dock ändå av säkerhetsstandarder och dokumentationskrav – och du kan komma att behöva ett EORI-nummer eller köpa en tullobligation innan du importerar produkter:

Dokument Land Beskrivning
Customs bond USA Du måste köpa en “tullobligation” (Customs Bond) per leverans eller per år innan du importerar varor som är värda över $2500 till USA.
EORI EU Alla företag och individer som importerar produkter till EU måste ansöka om ett EORI-nummer innan godset anländer. Ansökan är gratis och kan göras i de flesta medlemsländer.
Testrapporter Diverse Även då det inte rör sig om en licens eller ett tillstånd, används en testrapport för att visa upp efterlevnad av alla applicerbara säkerhetsstandarder och/eller kemiska restriktioner. Tullmyndigheterna i EU, USA och på andra platser är alltmer strikta när det kommer till att upprätthålla säkerhetsregleringar för produkter vid ankomsthamnarna.
Produktcertifikat Diverse Utöver testrapporter kan du även komma att behöva ytterligare dokumentation för att säkerställa efterlevnad av alla applicerbara regleringar. Detta kan exempelvis inkludera en efterlevnadsdeklaration, ett certifikat för barnprodukter eller materiallista.

Import av batteridrivna enheter och litiumbatterier

Litiumbatterier, eller produkter som drivs av sådana batterier omfattas av transportrestriktioner. Vissa företag, som exempelvis UPS, fraktar bara litiumbatterier för kunder som har blivit godkända i förväg.

För att godkänna en kund kräver de att importörerna förser dem med extensiv information om deras företag, tillverkare – och även de anställdas kvalifikationer och UN 38.3 testrapporter.

Utöver att erhålla ett godkännande i förväg, måste importörer även följa packningskrav och se till att kartongerna är korrekt märkta.

Dessa restriktioner är inte unika för UPS, utan de implementeras av alla transportföretag.

Teknologi- och patentlicenser

Låt oss säga att du importerar en produkt för bluetooth. Det innebär att du måste betala en deklarationsavgift – $8000 per produkt (eller $2500 per produkt, ifall du kan bli antagen till deras Startup-program).

Detsamma gäller för andra teknologier som exempelvis är utvecklade av Apple och Samsung. Vill du göra din enhet kompatibel med Apples blixtkontaktskabel? Det kostar 8 dollar i licensavgift – per tillverkad enhet.

Många importörer gör dock antagandet att leverantören på något sätt har tänkt på allt – tills de till slut upptäcker att så inte är fallet.

Låt mig förklara hur detta fungerar.

När du vänder dig till en tillverkare, låt oss säga i Shenzhen, för att få din OEM-produkt tillverkad – så är denna produkt ny och täcks därför inte av existerande teknologilicenser.

Leverantören ger därför inte någon support alls när det kommer till licensiering. Det borde de inte heller göra – det är inte deras uppgift att verka som internationell juridisk rådgivare åt sina kunder.

Det är därför upp till dig att säkra alla nödvändiga licenser innan du importerar produkter – oavsett ifall det handlar om att få din produkt kompatibel med Bluetooth – eller med Apples enheter.

Ifall din leverantör hävdar att denne innehar sådana licenser, så lita på detta men verifiera informationen. Be alltid om dokumentation som kan verifieras hos tredje part – helst ägaren av dessa immateriella rättigheter.

Jag tvivlar på att de flesta mindre verksamheter ens vet att de måste betala licensavgifter för teknologi, och de tar Bluetooth-funktionalitet och annan teknologi för givet.

Det finns vissa fall då leverantören faktiskt innehar licenser, exempelvis då de är en del av Apples Mfi-licensprogram. Med det sagt är kraven höga och det är få leverantörer som blir godkända inom de strikta granskningsprocedurerna.

Immateriella rättigheter och märkeslicenser

Ibland får vi den oundvikliga förfrågan att hjälpa leverantörer att ’sälja’ Star Wars T-shirts eller Hello Kitty leksaker. Antagandet är att vissa tillverkare i Asien på något sätt innehar rättigheterna till att producera märkesprodukter för Disney, Marvel och andra stora märken.

Även då deras produkter för det mesta tillverkas i Kina, och andra länder i Asien, så licensieras aldrig immaterialrättigheter till deras leverantörer. Med andra ord ger Disney inte ut licenser till fabriker, för att de ska kunna sälja Disney-produkter till importörer runt om i världen.

Även ifall du hade hittat en leverantör som tillverkar produkter för Disney (Jag använder dem bara som ett exempel här), och det är inte väldigt svårt, kan du inte bara gå och beställa en ny batch med Musse Pigg T-shirts. Fabriken äger inte immaterialrättigheterna.

Ifall du vill använda deras immateriella rättigheter, måste du kontakta dess ägare, inte deras leverantör.

Detta kan vara ganska uppenbart när det gäller märken och tecken som vi alla känner igen. Det kan dock bli mycket mer komplicerat då leverantörer använder designs, mönster och andra immaterialrättigheter som är mindre kända.

  • “image”

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare i Asien och Europa
    • Frakt och förtullning

    BOKA NU



  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Kostnadsfri konsultation: 45 minuter

    Tillverkning i Asien & Europa 2024

    1. Design och materialval

    2. Passar Asien eller Europa för din produkt?

    3. Kostnader, frakt och tull

    Fredrik Grönkvist