Produktförpackning: Guide till tillverkning i Asien

Publicerad den Lämna en kommentar

produktforpackning

Tänk dig ifall Apple hade sålt iPhones i ziploc-påsar istället för de glansiga kartonger som vi är vana vid. Det hade inte varit samma sak. Väldesignad förpackning av hög kvalitet förhöjer värdet på din produkt.

I denna artikel kommer vi att förklara vad du bör tänka på då du köper produktförpackningar från en kinesisk leverantör – inkluderat designalternativ, material, varningsetiketter och märkningskrav inom EU och USA.

“image”

Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

  • Produktdesign & materialval
  • Hitta tillverkare i Asien och Europa
  • Frakt och förtullning

BOKA NU

”Måste jag hitta en förpackningsleverantör själv?”

Nej. Även då det finns kinesiska leverantörer som tillverkar produktförpackningar inom den egna verksamheten, har de flesta etablerade relationer med underleverantörer, som är specialiserade på paketering och tryck. Du behöver därför inte bemöda dig med att lokalisera en leverantör av produktförpackningar själv. Ifall leverantörens underleverantör dock inte klarar av att tillhandahålla en tillfredsställande produktförpackning, kan du ändå söka efter en underleverantör på egen hand.

Med det sagt kommer detta med vissa komplikationer. Förpackningen måste fortfarande levereras till den slutliga tillverkaren. Ifall du inte har en pålitlig partner i Kina, rekommenderar jag inte att du försöker dig på ett sådant åtagande.

Design av produktförpackningar

Vid köp av produktförpackningar från Kina har du i regel två val. Du kan antingen använda en existerande produktförpackning, eller designa din egen:

Alternativ #1: Skräddarsydd design av produktförpackningar

Detta tillvägagångssätt är något komplicerat. Först och främst måste du designa förpackningen i enlighet med produktens form och dimensioner. Förlita dig aldrig på att din leverantör för de slutliga justeringarna av din förpackningsdesign. Kinesiska leverantörer är vana vid produktion endast efter lagd order, där de helt enkelt endast vidarebefordrar sina klienters design av produktförpackningen till sina underleverantörer. Ifall du inte har tidigare erfarenhet av att designa produktförpackningar, kan du behöva anlita en specialist. Om du väljer att göra det själv, så håll då reda på följande specifikationer:

  • Material (exempelvis PVC-plast)
  • Förslutningsmekanism
  • Ytlaminering (exempelvis glansig)
  • Tjocklek
  • Yttre dimensioner
  • Inre dimensioner
  • Tryck (exempelvis screentryck eller offsettryck)
  • Pantone-färger

Skräddarsydda produktförpackningar kräver även extra verktyg. Verktygskostnaden betalas alltid av köparen, men denna kostnad varierar beroende på vilken typ av verktyg det handlar om. Med det sagt, så är verktygskostnader för tillverkning av produktförpackningar vanligtvis ganska låga, och slutar nästan aldrig på mer än ett par hundra dollar.

Alternativ #2: Använda en fabriksdesignad produktförpackning

Att använda en existerande produktförpackningsdesign kommer med två fördelar. Först och främst är förpackningsdesignen redan testad och baserad på dina produkters design och dimensioner. Bara detta i sig sparar en hel del tid och pengar. För det andra är verktygen redan betalda av leverantören, eller dennes underleverantör, och kan användas utan kostnad.

Även om du väljer en fabriksdesign kan du ändå lägga till din egen touch genom att skräddarsy din layout. Din layout måste förstås vara baserad på förpackningens design och dimensioner, men de flesta leverantörer kan förse dig med en digital mall.

Märkningskrav

Design av produktförpackningar handlar inte bara om design och grafik. Importörer i USA, Kanada och Australien (och en hel del andra marknader) behöver försäkra sig om att produktförpackningen är märkt i enlighet med gällande märkningskrav. Märkningskrav är i många fall en del av en säkerhetsstandard, såsom CE (Europa) och CPSIA (USA).

Underlåtelse att efterleva de gällande applicerbara märkningskraven kan resultera i ett tvångsåterkallande, samt även en rättsprocess. Fortsätt läsa och jag kommer att förklara varför.

Varningsetiketter

Vissa rättsakter och direktiv kräver att importören sätter fast en varningsetikett på produktförpackningen, i händelse av att en produkt innehåller en reglerad substans. När det gäller ’California Proposition 65’, som reglerar hundratals substanser i de konsumentprodukter som säljs i Kalifornien, skall en sådan varningsetikett inkludera en eller flera av följande meningar:

VARNING: Denna produkt innehåller en kemikalie, som enligt delstaten Kalifornien orsakar cancer.

VARNING: Denna produkt innehåller en kemikalie, som enligt delstaten Kalifornien orsakar fosterskador eller andra skador vid graviditet.

VARNING: Denna produkt innehåller en kemikalie, som enligt delstaten Kalifornien orsakar cancer och fosterskador eller andra skador vid graviditet.

Sådana etiketter kommer säkerligen inte att öka försäljningen. Det enda sättet att undvika varningsetiketter är att verifiera, genom labbtester, att de reglerade substanserna faller inom de lagligt tillåtna gränsvärdena. Även då ’California Proposition 65’ endast gäller för företag baserade i (eller som säljer till) Kalifornien, finns det även liknande varningar i ’the Federal Hazardous Substances Act (FHSA).

Inom EU är varningsetiketter inte lika vanligt förekommande som i USA. En logisk förklaring till detta är att EU helt enkelt förbjuder, eller strikt reglerar, substanser under REACH-direktivet. Du kommer att behöva säkerställa efterlevnad, eller så kommer du inte att kunna sälja produkterna alls – med eller utan varningsetikett. Klicka här för att läsa mer om märkningskrav för produkter.

Symboler

Vissa direktiv, inkluderat CE-direktivet i EU och FCC i USA, kräver att produktförpackningen innehåller grafiska symboler.

Ursprungsland

Konsumenter har en laglig rätt att få veta var en produkt har tillverkats innan de genomför köpet. Ifall det ursprungsland (exempelvis Kina), som är tryckt på produktionsenheten, inte syns genom produktförpackningen, måste detta ursprungsland även tryckas på själva produktförpackningen i sig.

Minimikvantitet

Minimikvantiteten (MOQ) för en skräddarsydd produktförpackning (layout och/eller design) är för det mesta inte mindre än 1000 enheter. Minimikvantiteten för förpackningen kontrolleras inte av tillverkaren, utan av underleverantören av tryck och produktförpackningar. Detta kan resultera i vissa komplikationer ifall produktkvantiteten är lägre än förpackningskvantiteten. Det kan vara svårt, men inte omöjligt, att få underleverantören att minska minimikravet. De flesta leverantörer går dock med på att förvara extra produktförpackningar för framtida ordrar.

Du kan därför beställa en volym av produktförpackningar som överskrider det verkliga antalet enheter, som är tillverkade för din första order, utan att slösa pengar eller inneha ett onödigt stort lager. Med det sagt bör du ändå säkerställa att din leverantör förvarar dina produktförpackningar på en torr och ren plats.

Regleringar för produktförpackningar

Även då märkningskraven berör själva enheten i förpackningen, finns det direktiv och rättsakter som specifikt reglerar designen, de mekaniska egenskaperna samt substanser. I USA används ’the Poison Prevention Packaging Act (PPAA)’ för att reglera förpackningar för hushållsartiklar, i de fall där dessa förpackningar kan vara skadliga för barn.

De flesta förpackningsregleringar kräver att importören säkerställer efterlevnad av en eller flera standarder – ASTM (USA) eller ISO (EU). Kontakta oss idag ifall du skulle vilja veta mer om hur vi kan hjälpa dig med att säkerställa efterlevnad vid import från Kina.

  • “image”

    Boka ett kostnadsfritt samtal (30 min)

    • Boka ett samtal om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa er med följande:
    • Produktdesign & materialval
    • Hitta tillverkare i Asien och Europa
    • Frakt och förtullning

    BOKA NU



  • Lämna ett svar

    Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

    Kostnadsfri konsultation: 45 minuter

    Tillverkning i Asien & Europa 2024

    1. Design och materialval

    2. Passar Asien eller Europa för din produkt?

    3. Kostnader, frakt och tull

    Fredrik Grönkvist