Hur man enkelt bokar flygfrakt från Kina till Sverige: Intervju med Shiplink.se

Flygfrakt Hong Kong

Att boka flygfrakt från Kina till Sverige har ofta varit en krånglig process, där fraktbolaget förväntar sig att kunden är en logistikexpert som har full koll på incotermer och olika försäkringar.

När så oftast inte är fallet har fraktbolag utnyttjat Importörens okunskap på många sätt, vilket lett till dyrare frakt.

För någon månad sedan tog vi på ScandinAsian.se kontakt med Shiplink.se, vilket är ett fraktbolag som jobbar på ett annat sätt.

Shiplink.se är en onlineplattform där Importörer kan beställa flygfrakt, både för större leveranser och för proverexemplar.

I denna intervju med Jesper Kandelberg, CMO på Shiplinks.se, får ni lära er mer om hur plattformen fungerar, försäkringar samt hur förtullprocessen fungerar.

Notering: Detta är inte en betald annons. Shiplink.se erbjuder dock rabatter på 10% till ScandinAsian.se kunder. Kontakta oss om du är kund hos oss idag och vill ta del av rabatten.

Berätta lite om bakgrunden till Shiplink. Vad fick er att gå in i fraktbranschen?

Företaget bakom Shiplink arbetade till en början med att förmedla fraktavtal åt större företag i Sverige. Vi möttes ofta av företag som ansåg att fraktavtalen var krångliga och villkoren svåra att förstå.

Vi möttes också av företag som var för små för att på egen hand, eller genom oss, förhandla fram konkurrenskraftiga fraktpriser och villkor.

Utifrån detta startade vi det som idag är Shiplink. Hos oss kan företag enkelt och tryggt boka frakter till konkurrenskraftiga priser inom, eller till och från Sverige.

Kunder kommer snabbt igång och uppskattar den enkla prisberäkningen och vår personliga kundservice.

Vi på ScandinAsian.se har genom åren jobbat med speditörer i såväl Kina, som på andra håll i världen. Tyvärr är många fraktbolag väldigt kund-fientliga och förväntar sig att importören redan förstår alla termer och processer. Varför är det så tror du?

Problemet som kunderna oftast upplever är att speditörernas hemsidor är komplicerade och kundservicen opersonlig.

Det är onekligen svårt att orientera sig rätt när man vill få igång sin verksamhet utan förkunskaper.

Vi anser att nyckeln till att möta kundernas förväntningar är tydlig kommunikation och information.

Vårt sätt att tillgodose kunderna detta är främst genom vår väldigt uppskattade kundservice som är både lättillgänglig och personlig.

Jag gissar på att Shiplink har en annan approach?

På Shiplink strävar vi efter att göra hela fraktprocessen så enkel som möjligt för våra kunder – oavsett förkunskaper. En stor del av det handlar om att använda sig av termer och uttryck som kunderna förstår.

När vi utformar vår hemsida, eller pratar med en kund för första gången, har vi alltid som utgångspunkt att han/hon inte har erfarenhet inom ämnet.

På så sätt utesluter vi inte någon, utan ser till att alla får den hjälp just dem behöver. Vår tjänst är utformad så att kunderna varken behöver förhandla fram avtal eller oroa sig för dolda kostnader.

Att frakta ska inte vara svårare än att beställa andra nödvändigheter som ens verksamhet behöver.

Låt oss prata lite om processer. Säg att jag beställt varor från en fabrik i Shenzhen. Kommer ni hämta upp godset i fabrik, eller måste det skickas till er adress i Kina?

Vi samarbetar med speditörer som hämtar gods ifrån den avsändaradress du anger i din beställning, förutsatt att den är tillgänglig för upphämtning.

På så sätt underlättar vi hela fraktprocessen för våra kunder.

När du som kund inte är på plats vid upphämtningstillfället är det viktigt att du meddelar avsändaren [exempelvis tillverkare i Kina] om vad som måste göras för att transporten ska gå rätt till. Se till att godset är väl emballerat samt att sändningsetiketten är påklistrad.

Ska du frakta fler än ett kolli i din transport är det viktigt att varje kolli har en egen sändningsetikett.

Sändningsetiketter och övriga fraktdokument återfinns på ditt Shiplink-konto samt i din e-mail inkorg efter att beställningen av frakten är genomförd.

arlanda stockholm

Ni erbjuder två typer av flygfrakt. Express och ekonomi. Hur skiljer sig dessa åt?

Express är vårt snabbaste alternativ och går helt via flyg. Leveranstiden beräknas då oftast till 2-3 arbetsdagar. Detta passar mindre försändelser, varuprover eller vid brådskande transporter.

Ekonomi är ett något långsammare alternativ än express, men går snabbare än traditionell sjötransport.

En del av frakten är via flyg och senare delen via vägtransport. Leveranstiden är oftast mellan 10-14 arbetsdagar och passar bäst vid större försändelser.

Båda dessa tjänster avser paket upp till 70 kg. De hanterar inte pall – men det går att skicka en totalvikt i transporten om 500 kg.

Säg att jag vill boka en försändelse med varuprover eller dokument. Kan ni göra det också?

Du kan absolut frakta varuprover och dokument med Shiplink. Både Express och Ekonomi finns tillgängliga för detta.

Som tidigare nämndes är det viktigt att du ser till att avsändaren [leverantören] får sändningslistan påskriven vid upphämtningstillfället, då det är ditt kvitto på att sändningen hämtats upp.

Hur gör man för att uppskatta fraktkostnaden för större försändelser?

De flesta frakterna kan du själv beräkna pris på genom vår prisberäkning som du finner på hemsidan. Du anger det emballerade godsets dimensioner och får då upp tillgängliga fraktalternativ.

Skulle du behöva hjälp eller har frågor kring våra tjänster så kontakta oss gärna. Vi jobbar ständigt med att hitta lösningar efter våra kunders behov, och därför återkommer vi gärna med en personlig offert.

Inkluderas alltid försäkring eller måste specificera det i bokningssystemet?

När du fraktar med Shiplink förhåller vi oss till våra uppdragsvillkor som återfinns på vår hemsida.

Därmed ingår alltid en grundförsäkring av godset och ersättning för skada eller förlust är olika beroende på frakttjänst.

När du bokar din frakt med oss kan du även välja att ytterligare försäkra ditt gods. Beroende på godsets värde kan du försäkra ditt gods enligt två nivåer.

Om godset är skadat, hur snabbt kan jag få pengar tillbaka från försäkringsbolaget?

Behandlingstiden för ersättningen varierar. Efter att vi fått in allt underlag, samt vår registrering, ersätts grundförsäkrat gods generellt inom 2-30 dagar.

Med tilläggsförsäkring brukar det ta 2-5 arbetsdagar. Tidsskillnaden beror på att vårt försäkringsbolag ersätter dig som skadelidande vid tilläggsförsäkringen och får ersättning i efterhand av transportör.

Har du fler funderingar eller frågor om detta går det bra att kontakta kundservice.

Kan ni också hjälpa till med förtullning?

När du fraktar med Shiplink är tullhanteringen alltid inkluderad i ditt pris. Vi erbjuder dock inga tjänster för förtullningsärenden eller rådgivning.

Råder det några oklarheter eller frågor angående förtullning så hänvisar vi till Tullverket eller annan berättigad tredje part. Eventuell tull och moms faktureras i efterhand av oss gentemot beställaren av transporten.

Tack Jesper. Dina svar är otroligt värdefulla för våra kunder och läsare. Hur kan dom komma i kontakt med er?

Tack själv, nöjet var helt på vår sida! Vi gillar verkligen tjänsten som ni på ScandinAsian.se erbjuder företag!

Kundservice kan man kontakta på flera sätt, beroende på vad som är enklast för dig! Vi finns tillgängliga varje vardag på telefon +46(0)10-20 706 66, email (order@shiplink.se), eller via chatten på vår hemsida.

Tveka inte att höra av dig vid frågor eller funderingar. Vi är här för att ni ska kunna fokusera på er verksamhet.

Inga kommentarer.

Kommentera