Fallstudie #3: Fraktinspektion

frakt-inspektion

Företag: WeSource [Schweiz]
Produkt: Myggnät
Ordervärde: 280 000 SEK
Tid: Januari 2012

Inledning

Under hösten 2012 har ScandinAsian.se upphandlat en order på myggnät & titanbestick för det Schweiziska företaget WeSource – denna fallstudie berör frakthantering som skett efter produktion av varorna
Process

1.) Fabrik i Guangdong avslutar produktion & kontaktar ScandinAsian.se för instruktioner rörande frakt

2.) Sedan tidigare var FOB Shanghai avtalat och betalt – ScandinAsian.se bifogar adress till fraktterminal i Fengxian distriktet i sydöstra Shanghai [ScandinAsian.se hyr plats i denna terminal och använder samma terminal för samtliga sjötransporter till Europa]

3.) Varorna transporteras med lastbil från Guangdong-provinsen till Shanghai & anländer efter cirka 2 dagar

4.) Vårt fraktbolag kontaktar oss och rapporterar att emballaget inte är intakt – nästan alla kartonger är av en väldigt undermålig kvalitet och måste helt bytas ut

5.) ScandinAsian.se kontaktar leverantören i södra Kina för en förklaring – leverantören är enligt avtalet [som är stämplat och påskrivet av denne] skyldig till att leverera emballage av exportkvalitet – något som denne ej levt upp till. ScandinAsian.se kräver att leverantören står för samtliga omkostnader för ompackning – något som är i enlighet med avtalet – leverantören accepterar detta.

6.) Två representanter från ScandinAsian.se [Fredrik Grönkvist & Yannick Danigo] åker den 29e januari ut till fraktterminalen för att undersöka om några varor skadats – något som enligt avtalet skulle göra att leverantören blir ersättsningskyldig med omgående verkan.

7.) ScandinAsian.se undersöker hela skeppningen men kan lyckligtvis inte hitta några skador på produkterna i sig – men kan bekräfta att skadorna på emballaged är mycket omfattande.

8.) ScandinAsian.se beordrar fraktbolaget att omgående köpa in nya kartonger av exportkvalitet – placera godset på träpallar – spänna fast kartongerna med plastremmar och slutligen täcka hela godset med plast. Detta är vår standard procedur och ger godset ett bra skydd – samtidigt som det blir lättare att hantera i destinationshamnen.

9.) Våra represenanter lämnar terminalen – en vecka senare [notera att detta sker under kinesiskt nyår vilket alltid leder till förseningar] anländer nya kartonger och fraktbolaget packar om godset efter våra specifikationer.

Resultat

Tack vare att det rörde sig om textilprodukter som kunde absorbera de stötar som godset mottog under transporten blev utfallet inte värre än att leverantören tvingas stå för nya kartonger och kostnad för ompackning – hade det rört sig om andra produkter hade utfallet antagligen inte varit lika bra. Leverantören har i detta fall misslyckats radikalt med att leva upp till avtal och branchstandard. ScandinAsian.se erbjuder en heltäckande leveranskedja och kan därmed upptäcka skador som dessa innan godset importeras från Kina.